GDDKiA podsumowuje 2023 rok. Te liczby robią wrażenie - wiemy ile nowych dróg udostępniono do ruchu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i autostrad podsumowała pod koniec grudnia ostatnie 12 miesięcy. W obszernym raporcie znalazły się dane odnośnie dróg oddanych w ubiegłym roku do użytku, planów na przyszłość oraz stanu realizacji zadań bieżących. Trzeba przyznać, że te liczby robią spore wrażenie.

normy emisji spalin euro co to jest jakie są
Podaj dalej

W sumie w 2023 roku w Polsce oddanych do ruchu zostało aż 266,5 km nowych dróg. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 5115,6 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1849,2 km autostrad i 3266,4 km dróg ekspresowych. W realizacji są aktualnie 103 zadania (PBDK, PB100 oraz dwa zadania spoza PBDK) o łącznej długości 1298,6 km. W postępowaniach przetargowych z kolei są zakolejkowane 34 zadania o łącznej długości 435,2 km z Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK). Dodatkowo wybudowanych zostanie dziewięć obwodnic o długości 72 km z rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100).

Najważniejsze informacje:

  • We wrześniu w Polsce przekroczona została liczba 5000 km dróg szybkiego ruchu. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 5115,6 km autostrad i dróg ekspresowych.
  • Przez ostatnie 12 miesięcy do ruchu zostało oddanych blisko 267 km nowych dróg.
  • W 2023 roku ogłoszone zostały przetargi na realizację 42 odcinków nowych dróg o łącznej długości 530,6 km.
  • Podpisano 16 umów na zadania o łącznej długości 216 km i wartości około 8,6 mld zł.
  • GDDKiA dalej buduje, ogłasza kolejne przetargi i wykorzystuje fundusze UE.

Rok 2023 i złamana bariera 5 tys. km dróg szybkiego ruchu

We wrześniu br. udostępniając do ruchu 48 km nowej S11 między Koszalinem i Bobolicami przekroczyliśmy barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Na koniec roku licznik zatrzymał się na 5115,6 km. Rok 2023 to nie tylko S11 woj. zachodniopomorskim. Ułatwiliśmy wjazd do Warszawy od południa i dojazd do Krakowa od północy, domknęliśmy obwodnicę Łodzi, wydłużyliśmy odcinki drogi ekspresowej, która w przyszłości połączy Koszalin z Katowicami. Do tego dawna DK18 stała się na całej długości pełnoprawną autostradą, a na Via Baltica w realizacji jest ostatni odcinek. – czytamy na stronie GDDKiA

Przeczytaj również