Wśród elementów bezpieczeństwa biernego największą innowacją ostatnich lat jest centralna poduszka powietrzna. Zmniejsza ona ryzyko obrażeń w przypadku kontaktu kierowcy i pasażera w przypadku zderzenia bocznego. Na początku tego roku Euro NCAP rozszerzyło testy na różne, nowe obszary. Już punktowana jest zdolność pojazdu do ostrzeżenia kierowcy o zapomnianym dziecku w zamkniętym pojeździe.
Sprawdzane jest również czy system SOS pojazdu potrafi bez problemu połączyć się ze służbami ratowniczymi. Kolejną nowością są testy wypadków zakończone zatonięciem pojazdu. W takich przypadkach, nawet w pojazdach z elektrycznym sterowaniem szyb, ich otwieranie musi nadal działać. Dotyczy to co najmniej kilku minut, a więc czasu niezbędnego do awaryjnego wyjścia załogi z pojazdu. Co ciekawe, elektryczne otwieranie drzwi też musi działać w identyczny sposób.
W dziedzinie systemów wspomagających rosną wymagania dotyczące automatycznego hamowania awaryjnego. Nowością jest to, że samochód musi być w stanie rozpoznawać nie tylko pojazdy, rowerzystów i pieszych, ale także motocyklistów. Automatyczne hamowanie awaryjne sprawdzane jest także podczas skrętu w lewo.
Euro NCAP – co to właściwie jest?
Euro NCAP (ang. European New Car Assessment Programme) – niezależna niedochodowa organizacja ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów. Powstała w 1997 roku. Jej głównym celem było testowanie samochodów (kupowanych za własne pieniądze) w zakresie bezpieczeństwa biernego. Głównym elementem tegoż testu był test zderzeniowy (ang. crash test). Organizacja przyczyniła się do rozwoju bezpieczeństwa.
Test zderzeniowy składa się z czterech elementów:
- zderzenie czołowe (front impact). Polega na uderzeniu 40% przedniej części samochodu w nieruchomą, deformowalną przeszkodę (szerokość 1000 mm, długość 540 mm), przy prędkości 64 km/h
- zderzenie boczne (side impact). W bok nieruchomego samochodu na wysokości słupka A od strony kierowcy uderza z prędkością 50 km/h przeszkoda o szerokości 1500 mm
- zderzenie z pieszym (pedestrian impact). W różne punkty z przodu pojazdu (na masce, na wysokości przednich reflektorów, na przednim zderzaku) wystrzeliwane z prędkością 40 km/h manekiny pełniące role pieszych
- zderzenie ze słupem (pole test). Polega na uderzeniu bokiem samochodu, ustawionym na ruchomej platformie, na wysokości słupka B w nieruchomy słup o szerokości 254 mm z prędkością 29 km/h