– Budujemy autostrady dla ludzi, drogi ekspresowe dostępne dla ludzi. Ta droga, z północy na południe, była dla mieszkańców po prostu koszmarem. Przez lata podróżowało się tutaj fatalnie, było bardzo dużo wypadków, bardzo dużo wypadków śmiertelnych i żaden rząd przed nami nie mógł w odpowiednim czasie dokończyć tych wszystkich odcinków A1. Takie zadanie postawiłem przed Ministrem Infrastruktury i chciałem pogratulować i podziękować za jego wykonanie. Cieszę się, że mamy do czynienia z nową arterią komunikacyjną, która otwiera nowe perspektywy gospodarcze, znakomite perspektywy handlowe. Od Trójmiasta do granicy polsko-czeskiej w Gorzyczkach można będzie przejechać w 4,5-5 godzin i to z odpoczynkiem, jadąc zgodnie z przepisami. Taka droga zwiększa możliwości handlowe i rozwojowe dla Rzeczpospolitej – powiedział premier Mateusz Morawiecki.
– Autostrada A1 to jedna z najważniejszych dróg w Polsce i w Europie Środkowej. Udostępniliśmy do ruchu odcinek tej trasy od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, który spełnia wszystkie parametry autostradowe. Oznacza to, że można już płynnie przejechać autostradą od Morza Bałtyckiego aż do granic z Czechami z dopuszczalną prędkością 140 km/h – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Ostatni z odcinków realizacyjnych, na którym właśnie zakończyły się prace, ma ponad 24 km długości, dwie jezdnie o nawierzchni betonowej po trzy pasy ruchu każda. Już pod koniec grudnia ubiegłego roku kierowcy mogli korzystać z całej szerokości obu jezdni, jednak z ograniczeniem prędkości do 100 km/h. Trwały jeszcze prace wykończeniowe w otoczeniu trasy głównej. Obecnie jest to już pełnoprawna autostrada, po której samochodem osobowym, motocyklem lub pojazdem ciężarowym o masie całkowitej do 3,5 t można zgodnie z przepisami jechać z prędkością 140 km/h. Na ponad 80-kilometrowym odcinku od Tuszyna do początku obwodnicy Częstochowy powstały dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Trwają jeszcze prace przy dobudowie trzeciego pasa ruchu na krótkim, początkowym odcinku obwodnicy Częstochowy, które nie powodują utrudnień w ruchu.
Jak powstawała A1?
Pierwszy odcinek autostrady A1 oddano do ruchu w 1989 r., a 30 lat później ruszyła jego przebudowa. Chodzi o trasę z Tuszyna pod Łodzią do Piotrkowa Trybunalskiego. Północna część A1, ponad 150 km od Rusocina pod Gdańskiem do Torunia, została wybudowana przez koncesjonariusza w latach 2005-2011. Pięć lat później autostradą można było dojechać ponad 180 km dalej, do Tuszyna. W latach 2007-2014 zrealizowano nieco ponad 90 km A1 umożliwiając przejazd od Pyrzowic do granicy z Czechami w Gorzyczkach. W latach 2015-2019 oddano blisko 60 km autostrady po nowym przebiegu, omijającej Częstochowę i łączącej się z A1 w Pyrzowicach.
W 2018 r. rozpoczęła się przebudowa starej A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz trzech odcinków DK1 od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy. W kwietniu 2019 r. GDDKiA zawarła umowę na przebudowę ostatniego fragmentu trasy, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska. To łącznie nieco ponad 80 km trasy.
Teraz kierowcy mają do dyspozycji całą autostradę A1, ponad 560 km od Rusocina do Gorzyczek. Autostrada A1 to część międzynarodowego szlaku transportowego, łączącego Morze Bałtyckie i Adriatyk, ważnego nie tylko dla rozwoju gospodarczego Polski. To także drogowy kręgosłup łączący się z biegnącymi ze wschodu na zachód autostradami A2 i A4, a także drogami ekspresowymi S1, S5, S7 i S8.
Dofinansowanie ze środków UE
Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ok. 81 km istniejących odcinków dróg: A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy to ponad 2,8 mld zł. Całkowita wartość projektu to ok. 3,5 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY