Epoka przedwojenna była dla fanów motoryzacji w Niemczech niezwykle ciekawa. Rywalizacja marek Auto Union i Mercedes-Benz doprowadziła do spektakularnych pojedynków na niebezpiecznych torach wyścigowych. Ówczesny niemiecki rząd nazistowski znacząco wspierał to przedsięwzięcie ogromnymi dotacjami finansowymi. Wszystko oczywiście w imię propagandy. Dzięki teoretycznie nieskończonym środkom, powstały wówczas samochody sportowe tak szybkie na tamte czasy, że ich prowadzenie często przypominało walkę o życie.

Teraz po dziewięćdziesięciu latach odżywa chwała motoryzacyjnych lat trzydziestych. Audi specjalnie na okoliczność tegorocznego Festiwalu Prędkości w Goodwood przygotowało prawdziwą perełkę. Auto Union Type 52 „Schnellsportwagen”, czyli „szybki samochód sportowy” opracowany został na bazie projektu z 1934 roku. Wówczas jednak z jakiegoś powodu inżynierowie Auto Union nie zdecydowali się na jego produkcję. Teraz ten wspaniały pojazd w końcu ujrzał światło dzienne. Łatwo jednak nie było.
Projekt z lat trzydziestych zaadoptowany do dzisiejszych czasów
Aby w ogóle odtworzenie tego projektu było możliwe, Audi nawiązało współpracę ze specjalistami od zabytkowych samochodów wyścigowych, firmą Crosthwaite & Gardner. To właśnie dzięki uprzejmości C&G niemieccy inżynierowie dostali oryginalne projekty i rysunki samochodu wyścigowego Type 22 Grand Prix. Na podstawie planów właśnie tego auta finalnie powstał Auto Union Type 52 „Schnellsportwagen – od podwozia, przez całe nadwozie, aż po silnik. Realizacja projektu trwała ponad rok.

Z tyłu aerodynamicznej wersji specjalnej z trzymiejscowym wnętrzem znajduje się tradycyjny 16-cylindrowy, doładowany, widełkowy silnik Roots, montowany centralnie. Według pierwotnych projektów miał on mieć pojemność 4,4 litra, jednak Audi zdecydowało się stworzyć bardziej nowoczesną, sześciolitrową jednostkę. Zwiększyli także moc maksymalną – z pierwotnie planowanych 200 koni, dziś jest to aż 512 KM. Skrzynia biegów to standardowy sześciobiegowy manual.

Aby jednak zmieścić większy silnik, technicy musieli zwiększyć oryginalne wymiary. Pierwotnie planowany rozstaw osi wynoszący 2990 milimetrów wynosi obecnie 3315 milimetrów. Z bagażem, trzema pasażerami i płynami eksploatacyjnymi Auto Union Type 52 „Schnellsportwagen” waży 1750 kilogramów.
Co jednak najważniejsze, osoby, które odwiedziły tegoroczny Festiwal Prędkości w Goodwood mogły w końcu cieszyć się projektem szesnastocylindrowego Auto Union Type 52. Kierowcy Tom Kristensen i Hans-Joachim „Strietzel” Stuck zasiedli za kierownicą podczas przejazdów demonstracyjnych, aby zademonstrować ten niecodzienny pojazd licznie zgromadzonej publiczności.