Audi w końcu wyprodukowało samochód z silnikiem V16. Niecodzienny wygląd to celowy zabieg

Audi w końcu to zrobiło – po dziewięćdziesięciu długich latach od pierwotnego projektu, firma z siedzibą w Inglostadt wyprodukowała Auto Union Type 52 „Schnellsportwagen”. To 16-cylindrowy szosowy samochód sportowy, którego wygląd nawiązuje do zapomnianej już epoki sportów motorowych.

Audi
Podaj dalej

Epoka przedwojenna była dla fanów motoryzacji w Niemczech niezwykle ciekawa. Rywalizacja marek Auto Union i Mercedes-Benz doprowadziła do spektakularnych pojedynków na niebezpiecznych torach wyścigowych. Ówczesny niemiecki rząd nazistowski znacząco wspierał to przedsięwzięcie ogromnymi dotacjami finansowymi. Wszystko oczywiście w imię propagandy. Dzięki teoretycznie nieskończonym środkom, powstały wówczas samochody sportowe tak szybkie na tamte czasy, że ich prowadzenie często przypominało walkę o życie.

Audi
fot: Audi

Teraz po dziewięćdziesięciu latach odżywa chwała motoryzacyjnych lat trzydziestych. Audi specjalnie na okoliczność tegorocznego Festiwalu Prędkości w Goodwood przygotowało prawdziwą perełkę. Auto Union Type 52 „Schnellsportwagen”, czyli „szybki samochód sportowy” opracowany został na bazie projektu z 1934 roku. Wówczas jednak z jakiegoś powodu inżynierowie Auto Union nie zdecydowali się na jego produkcję. Teraz ten wspaniały pojazd w końcu ujrzał światło dzienne. Łatwo jednak nie było.

Projekt z lat trzydziestych zaadoptowany do dzisiejszych czasów

Aby w ogóle odtworzenie tego projektu było możliwe, Audi nawiązało współpracę ze specjalistami od zabytkowych samochodów wyścigowych, firmą Crosthwaite & Gardner. To właśnie dzięki uprzejmości C&G niemieccy inżynierowie dostali oryginalne projekty i rysunki samochodu wyścigowego Type 22 Grand Prix. Na podstawie planów właśnie tego auta finalnie powstał Auto Union Type 52 „Schnellsportwagen – od podwozia, przez całe nadwozie, aż po silnik. Realizacja projektu trwała ponad rok.

fot: Audi
fot: Audi

Z tyłu aerodynamicznej wersji specjalnej z trzymiejscowym wnętrzem znajduje się tradycyjny 16-cylindrowy, doładowany, widełkowy silnik Roots, montowany centralnie. Według pierwotnych projektów miał on mieć pojemność 4,4 litra, jednak Audi zdecydowało się stworzyć bardziej nowoczesną, sześciolitrową jednostkę. Zwiększyli także moc maksymalną – z pierwotnie planowanych 200 koni, dziś jest to aż 512 KM. Skrzynia biegów to standardowy sześciobiegowy manual.

fot: Audi
fot: Audi

Aby jednak zmieścić większy silnik, technicy musieli zwiększyć oryginalne wymiary. Pierwotnie planowany rozstaw osi wynoszący 2990 milimetrów wynosi obecnie 3315 milimetrów. Z bagażem, trzema pasażerami i płynami eksploatacyjnymi Auto Union Type 52 „Schnellsportwagen” waży 1750 kilogramów.

Co jednak najważniejsze, osoby, które odwiedziły tegoroczny Festiwal Prędkości w Goodwood mogły w końcu cieszyć się projektem szesnastocylindrowego Auto Union Type 52. Kierowcy Tom Kristensen i Hans-Joachim „Strietzel” Stuck zasiedli za kierownicą podczas przejazdów demonstracyjnych, aby zademonstrować ten niecodzienny pojazd licznie zgromadzonej publiczności.

Przeczytaj również