Jak powszechnie wiadomo, samochody elektryczne szybko osiągają swoje granice na długich trasach. Zasięgi zanikają przy wyższych prędkościach. Dodatkowo ładowanie akumulatora trwa znacznie dłużej niż tankowanie. Oprócz znacznie wyższych kosztów zakupu, uniemożliwia to wielu kierowcom przesiadkę z samochodu z silnikiem spalinowym na pojazd z napędem elektrycznym.
Jednak technologia i zasięg samochodów elektrycznych są coraz lepsze. Inżynierowie ADAC bardzo skrupulatnie testują wszystkie nowe modele i jak sami przyznają – z roku na rok jest coraz lepiej. Jest jednak jeden problem. Pomimo całego postępu potencjalni klienci dalej nie są przekonani do aut elektrycznych. Pomimo całego postępu potencjalni nabywcy pozostają niepewni. A ma to związek z informacjami dostarczanymi przez producentów na temat zasięgu i szybkości ładowania takich pojazdów. Trudno na tym polegać, gdyż odchyłki w praktyce są czasami bardzo duże.
Zależności jest mnóstwo
Informacja o maksymalnej mocy ładowania, która w rzeczywistości ma zapewnić przejrzystość procesu ładowania, nie budzi większego zaufania. Bo co oznacza ta wartość, jeśli jest obecna tylko przez ograniczony czas i maleje wraz ze wzrostem poziomu naładowania baterii? Moc ładowania nie jest stała, ulega znacznym wahaniom. Ale klient nie dowie się o tym z broszury producenta.
To, jak bardzo moc ładowania samochodów elektrycznych waha się podczas procesu ładowania lub odbiega od wartości maksymalnej, zależy od aktualnego stanu ogniw akumulatora i interwencji układu zarządzania ładowaniem. Nie wspominając już ogromnym wpływie temperatur w okresie zimowym.
Dlatego właśnie wybierając model elektryczny, kupujący powinni wiedzieć, jakiego zasięgu i czasu ładowania faktycznie mogą się spodziewać. ADAC postanowił im w tym pomóc. Poniższe wyniki pomiarów pokazują, jak szybko naprawdę ładują się różne samochody elektryczne. Co ciekawe, jeśli chodzi o pojazdy europejskich producentów, to pierwszy z nich zajął dopiero trzecie miejsce w rankingu.
|
|
|
|
---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|