Zeekr kładzie na stół superluksusowego SUV-a. Hybrydowa odpowiedź na Range Rovera szokuje osiągami i ceną

Zeekr pozostaje tą marką Geely, która w Europie ma ofertę droższych bardziej prestiżowych modeli. Niedawno sprowadziła na Stary Kontynent świetnego SUV-a 7X, a teraz szykuje do przedsprzedaży prawdziwy klejnot. Ten jak informowaliśmy zajmie specjalne miejsce w segmencie tych ultraluksusowych SUV i nie miałby w Europie żadnych rywali.

Zeekr 9X hybrid SUV
Podaj dalej

Zeekr szokuje świat specyfikacją i potencjalną ceną ultraluksusowego SUV-a 9X

W marcu chiński Jikrypton Motors znany w Europie z marki Zeekr  pokazał w Chinach pierwsze zdjęcia nowego SUV-a. Jak informowaliśmy, nazywa się 9X i jest wyjątkowym pojazdem, jeśli chodzi o specyfikację i technologie. Obecnie Zeekr szykuje się do ważnego wydarzenia, jakim jest otwarcie księgi zamówień w Chinach. Zanim jednak producent uruchomi przedsprzedaż i ujawni ceny rywala Range Rovera, warto zwrócić uwagę na mechanikę i szczegóły wyposażenia, które dają solidną podstawę do tego, by określać go „nowym flagowym modelem wśród światowych superluksusowych SUV-ów”.

Zeekr 9X, który już zyskał przydomek „chińskiego Cullinana” to nie byle jaki SUV. Ma podobny wygląd i temperament, jaki prezentuje znany luksusowy model Rolls-Royce’a. Ponadto sięga po hybrydową architekturę wysokiego napięcia 900 V. Jego silnik spalinowy 2.0T, przeznaczony do hybryd ma moc maksymalną 205 kW, a dwa silniki elektryczne z przodu i z tyłu mają odpowiednio moc maksymalną 290 kW (przód) i 370 kW (tył). W efekcie mierzący 5239 mm długości Zeekr 9X ma moc wyjściową ponad 1000 KM, przyspiesza do setki w czasie poniżej 3 sekund i rozwija prędkość 240 km/h.

Nic dziwnego, że od momentu pojawienia się na chińskim rynku 9X skupił na sobie uwagę mediów. Księgi zamówień uwzględniają dwie wersje SUV-a do wyboru, a cena, jeśli wierzyć plotkom ma oscylować wokół 550 000 juanów. To odpowiednio nieco ponad 278 000 zł. Czy do dużo, czy mało, jeśli spojrzymy na wyposażenie i specyfikacje?

nowy Zeekr 9X
foto: Zeekr

Zeekr 9X z ultraszybkim ładowaniem to technologicznie zaawansowany pojazd

9X to wyjątkowy SUV, który jest pierwszym producenta wyposażonym w układ NVIDIA Thor o mocy obliczeniowej do 2000 TFLOPS. To dwa razy więcej niż Altan i osiem razy więcej niż Orin. Będzie flagowym luksusowym produktem marki tak jak Lynk & Co 900 należący także do koncernu Geely. Model otrzyma także taki sam „tylny bagażnik”, jakim dysponuje model Lynk & Co.

Wersja hybrydowa typu plug-in łącząca silnik 2.0T z akumulatorem o dużej pojemności (70 kWh) będzie obsługiwać ultraszybkie ładowanie i oferować zasięg 380 km (CLTC). Uzupełnienie energii od 20% do 80% w zaledwie 9 minut to coś, co robi ogromne wrażenie. Zwłaszcza w Europie, gdzie wiele zachodnich akumulatorów nie ma nawet parametrów umożliwiających podłączenie ich do szybkich ładowarek.

Wnętrze Zeekr 9X uwzględnia duży, centralny ekran sterowania, pod którym znajduje się panel szybkiego ładowania bezprzewodowego telefonu komórkowego. Oferuje także fizyczne przyciski do najczęściej używanych funkcji. Podłokietnik z naturalną okleiną drewnianą i czarną skórą prezentuje się stonowanie i elegancko. Kabinę Zeekr 9X zaprojektowano w układzie trzyrzędowym, z sześcioma siedzeniami, z dwoma fotelami o zerowej grawitacji w drugim rzędzie. Jeśli chodzi o technologie, to SUV będzie pierwszym, który wykorzysta inteligentny system kierowania Qianli Haohan H9. Uwzględnia on 5 czujników LiDAR, w tym 1 czujnik dalekiego zasięgu + 4 czujniki martwego pola. Ponadto pojazd korzysta z dwóch inteligentnych układów sterowania Thor o mocy obliczeniowej do 1400 TOPS.

Zeekr 9X kabina
foto: Zeekr

Chiński SUV stawia na bezpieczeństwo i podróże w każdym terenie

Technologicznie zaawansowany Zeek 9X oferuje m.in. aktywne zawieszenie pneumatyczne i układ skrętu tylnych kół. Maksymalny zakres regulacji podwozia wynosi 110 mm, a maksymalny prześwit wynosi 288 mm. Podniesienie nadwozia o 30 mm zajmuje mu zaledwie 7 sekund.

Zeekr nie oszczędzał na luksusie także, jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Jeśli czujnik wykryje nieuniknione zagrożenie zderzeniem bocznym, podwozie 9X reaguje szybką korektą w ciągu 0,7 sekundy, unosząc aktywny stabilizator o 80 mm. Zadbano także o bezpieczne zatrzymanie pojazdu w przypadku pęknięcia nie tylko jednej, a wszystkich opon jednocześnie.

Zeek 9X pozwala także na inteligentne dopasowanie zawieszenia do nawierzchni. Samochód korzysta z siedmiu adaptacyjnych trybów jazdy: trawa/żwir, lekki śnieg, głęboki śnieg, błoto, piasek, wspinaczka skalna, droga górska. W związku z tym świetnie się sprawdzi także na drogach bez asfaltu.

Wszechstronny, wygodny i luksusowy 9X stanie się flagowym produktem marki przeznaczonym na rynek globalny. Chiński Zeekr planuje wprowadzić 9X na chiński rynek jeszcze w tym roku. Pierwsze testy konkurencyjnego m.in. dla Range Rovera modelu klienci w Chinach odbędą we wrześniu.

Zeekr 9x hybrydowy SUV
foto: Zeekr
Zeekr 9X hybrid SUV
foto: Zeekr
Sklep z częściami samochodowymi online iParts.pl

Przeczytaj również