Ząbkowanie opony to koszmar wielu kierowców. Sprawdź skąd się bierze i jak pozbyć się problemu

Ząbkowanie opony to koszmar wielu kierowców. Sprawdź skąd się bierze i jak pozbyć się problemu

zabkowanie opony

Podaj dalej

Opony w miarę użytkowania podlegają zużyciu i tego procesu nie da się w żaden sposób powstrzymać. Dobrej jakości opony powinny wytrzymać 5 lat eksploatacji, ale jak wiadomo, teoria często mija się z praktyką. Stan i trwałość w dużej mierze zależy od użytkowania. Ma ono duży wpływ na proces ząbkowania opon.

Ząbkowanie opony- co to za proces i jak się objawia?

Termin ząbkowania zwykle nie jest kojarzony z problemem dotyczącym opony, na czym ono polega? Mówiąc najprościej, ząbkowanie to zjawisko, które powoduje:

  1. uciążliwe buczenie opony, do którego dochodzi przy jeździe powyżej 50 km/h
  2. drżenie na kole kierownicy ( nie zawsze )
  3. charakterystyczne zużycie bieżnika – powstaje w efekcie jej nierównomiernego ścierania. Szczególnie jest widoczne z profilu opony – bieżnik wówczas przypomina  ząbki na tarczy piły, stąd właśnie bierze się nazwa.

Ząbkowanie opony można wyczuć dłonią, bo w przypadku opon, które ścierają się równomiernie, powierzchnia bieżnika jest gładka. Na oponach, na których doszło do ząbkowania, wyraźnie wyczujesz przeskoki pomiędzy elementami bieżnika.

Objaw buczenia opon, zwykle zwiastuje uszkodzone łożyska kół, ale wówczas natężenie buczenia zmienia się wraz ze zmianą kierunku jazdy. W przypadku ząbkowania opon zmian nie ma
Kierowcy coraz częściej mają ten problem, który w efekcie wpływa na szybsze zużycie opony.

ząbkowanie opony
Freepik

Co wpływa na proces ząbkowania opon?

Codzienna eksploatacja samochodu ma ogromny wpływ na stan opon. Dlatego kierowca powinien dokładac wszelkich starań by zwiększyć ich trwałość. Oto sytuacje, których należy unikać:

  1. Za duże ciśnienie powietrza w oponach – uwypuklenie czoła opony i zwiększenie odstępów pomiędzy klockami bieżnika, powoduje szybsze użycie opony
  2. Uszkodzenie zawieszenia samochodu – znacznie pogłębia proces ząbkowania
  3. wyeksploatowane lub uszkodzone amortyzatory – nie pełnią swej roli, w rezultacie dociskają odpowiednio koła do nawierzchni, co potęguje zjawisko ząbkowania
  4. w samochodach typu kombi, w przypadku gdy tył auta najczęściej nie jest obciążony, zaleca się napompowanie opony na tylnej osi najniższym, zalecanym przez producenta auta ciśnieniem
  5. sportowa i agresywna jazda – znacznie przyspiesza proces ząbkowania
  6. stałe montowanie opon w tych samych miejscach – niezamienianie pozycji opon w samochodzie zwiększa ryzyko ząbkowania.
sprawdzanie opony freepik
Freepik

Czy da się naprawić opony po ząbkowaniu?

Są dwa sprawdzone sposoby na naprawę wyząbkowanych opon. Pierwszy z nich to proces szorstkowania, który polega na mechanicznym dotarciu bieżnika na specjalnym urządzeniu.
Koszt takiej usługi wynosi średnio od 50 do 70 zł za oponę. Należy pamiętać, że aczkolwiek skuteczny,  proces ten ma wadę- obniża wysokość bieżnika.

Drugi sposób jest znacznie prostszy, ale kosztuje więcej, to mianowicie zmiana opon na nowe. Trzeba pamiętać, że sama wymiana nic nie da, jeśli nie wyeliminuje się powodów ząbkowania opon.
Dobrą wiadomością jest to, że ząbkowanie opon nie wpływa znacząco na bezpieczeństwo jazdy. Jeśli jednak masz do czynienia z tym zjawiskiem, udaj się do warsztatu by znaleźć przyczynę szybszego zużycia twojego ogumienia.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News