Wzrasta poziom oleju w silniku ? Wiemy, dlaczego tak się dzieje i co z tym zrobić

Wzrasta poziom oleju w silniku ? Wiemy, dlaczego tak się dzieje i co z tym zrobić

Sprawdzenie oleju

Podaj dalej

Sytuacja, w której wzrasta poziom oleju w silniku, może się pojawić zarówno w samochodach z silnikiem diesla i benzynowych. Dzieje się tak w przypadku modeli wyposażonych w filtr cząstek stałych, czyli DPF.

Dlaczego wzrasta poziomu oleju w silniku?

Samochody wyposażone filtr DPF mogą generować problemy w postaci podwyższonego poziomu oleju w silniku. Taka sytuacja może niedługo mieć miejsce w większości samochodów na ulicach. Dlaczego? Ponieważ nowe samochody z benzynowym silnikiem również wyposaża się w DPF. Dzieje się tak na skutek nieudanego procesu, jakim jest regeneracja filtra cząstek stałych. Co to za proces?

Ma na celu pozbycie się nagromadzonej w filtrze DPF sadzy, która się wypala. Taki proces oszczyszcza filtr i przywraca go do pełnej sprawności. Dlatego proces nazywa się regeneracją.

Kierowca nie ma na niego wpływu i nie wie, kiedy się odbywa. Dzieje się to automatycznie, bez jego udziału. Sterownik silnika aktywuje cały proces, podając dużą dawkę paliwa do cylindrów. Jest ona niezbędna, ponieważ część z niej zostanie spalona, a część trafi do układu wydechowego, gdzie dojdzie do jej samozapłonu.

W efekcie temperatura spalin wzrasta, by wypalić nagromadzoną w filtrze sadzę. Aby proces zakończył się sukcesem, muszą być spełnione dwa warunki – odpowiednie obroty silnika i stała prędkość jazdy. W takim wypadku cały proces trwa jedynie kilka minut.

podwyższony poziom oleju a dpf
Adobe iStock

Gdy regeneracja się nie powiedzie, wzrasta poziom oleju w silniku

W związku z tym, że kierowca nie wie, kiedy nadchodzi moment na regenerację DPF, proces wypalania nie zawsze się powiedzie, a poziom oleju w silniku znacznie wzrośnie.

Komputer samochodu wyczekuje na odpowiedni moment i wówczas aktywuje proces. Zwykle dzieje się tak, gdy kierowca prowadzi samochód ze stałą prędkością. W niektórych samochodach pojawi się wówczas komunikat o tym, by kierowca utrzymywał stałe obroty silnika. Nie zawsze się to udaje i cały proces zostaje przerwany, co ma swoje konsekwencje.

Duża dawka paliwa podawana do cylindrów w niekorzystnych dla procesu warunkach, nie ulega spaleniu, ale w nich pozostaje i może spływać do układu smarowania. Jeżeli do takiej sytuacji dochodzi często, nagromadzony olej napędowy miesza się z silnikowym, przez co podnosi poziom tego drugiego. Co kierowca może z tym fantem zrobić?

Jest kilka sposobów, by zapobiec tej sytuacji

Wbrew pozorom nie wystarczy usunięcie nadmiaru oleju, bo mieszanka z paliwem jest dla silnika niebezpieczna. Dlaczego? Taka mieszanka powoduje, że olej traci swoje właściwości smarne i nie chroni elementów silnika przez zatarciem.

Dlatego olej w silniku należy bezwzględnie wymienić. Z tego też powodu, jeżeli posiadasz silnik z filtrem DPF, powinieneś częściej go wymieniać. Problem dotyczy samochodów, którymi kierowcy poruszają się na krótkich dystansach oraz tych, które posiadają tzw. suchy DPF (nie FAP). Jak pozbyć się problemu?

Możesz raz na jakiś czas wybrać się na drogę szybkiego ruchu, gdzie możesz przejechać odcinek na stałych obrotach i przejechać w ten sposób kilkanaście kilometrów. Wystarczy jazda na obrotach od 2 tys. do 3 tys. obrotów na 4 biegu. Bliższe informacje na ten temat możesz znaleźć w instrukcji swojego samochodu.

Warto również wyposażyć samochód w urządzenie, które pozwoli kierowcy monitorować proces osadzania sadzy na filtrze DPF. Wystarczy zakupić niewielki urządzenie, które zamontujesz w gnieździe OBD2 i aplikacja w telefonie, by nie martwić się o prawidłową regenerację filtra. Jedną z nich możesz zainstalować za darmo.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News