Właściwy wybór opony to spora oszczędność paliwa. Chodzi o jeden ważny parametr

Właściwy wybór opony to spora oszczędność paliwa. Chodzi o jeden ważny parametr

opony a zuzycie paliwa stock photo

Podaj dalej

Zmieniłeś opony i zauważyłeś zmianę w zużyciu paliwa? Wybór ogumienia ma znaczy wpływ na oszczędności na tankowaniu. Wielu kierowców o tym nie wie i przy zakupie nowych opon kieruje się ceną. Warto spojrzeć na jeden ważny parametr, który pozwoli na mniejsze obciążenie portfela.

Wybór opony, a opory toczenia

Nie wszyscy kierowcy wiedzą, że odpowiednio dopasowane ogumienie ma realny wpływ na poziom zużycia paliwa. W zależności, na jakie padnie wybór oznacza oszczędności lub większe wydatki właściciela samochodu.
W czasach, kiedy ceny paliwa są wysokie, a producenci kładą nacisk na dbałość o czyste powietrze, warto przemyśleć zakup opon i poszukać optymalnych rozwiązań.

Jeśli chcesz wybrać opony, które po zakupie nie spowodują, że częściej będziesz odwiedzał stację paliw, warto przyjrzeć się etykietom i zwrócić szczególną uwagę na jeden parametr.

Na etykiecie każdej opony musi się znaleźć etykieta z informacją dla kierowców o trzech kluczowych parametrach:

– klasie efektywności paliwowej opony
– hamowaniu oraz przyczepności na mokrej nawierzchni
– poziomie emitowanego hałasu

Jeśli chcesz wybrać opony, które przyniosą oszczędności paliwa i zmniejszą średnie spalanie, zwróć uwagę na pierwszy parametr- efektywność energetyczną. Opony, które posiadają na etykiecie klasę „A” – są najlepsze w siedmiostopniowej skali w relacji opory toczenia a spalanie.

Warto pamiętać, że wraz ze zmianą rozmiaru opony mogą zmienić się jej właściwości.

 

Dlaczego opór toczenia ma wpływ na mniejsze spalanie paliwa?

W trakcie jazdy powierzchnia opony w samochodzie ulega ciągłym odkształceniom. To zjawisko wynika z jej właściwości  gumowego walca. Opona się obraca i przylega do nawierzchni. Dzięki temu skutecznie pokonuje nierówności na drodze, a także gwarantuje przyczepność i komfort podróżowania.

Powtarzające się cyklicznie odkształcenia wiążą się jednak z utratą energii, oddawaną w postaci ciepła. Opór toczenia to inaczej informacja o relacji energii zużywanej do poruszania się samochodu, a zewnętrznymi czynnikami, które to poruszanie spowalniają.

Na opory toczenia ma wpływ m.in.: opór aerodynamiczny, waga, budowa i kształt bieżnika. Samochód wyposażony w opony o klasie efektywności paliwowej B, zużyje około 0,1 l/100 km paliwa mniej, niż gdyby poruszał się na oponach niższej klasy – C. W przypadku klas A i G różnica wyniesie około 0,5 l/100km.

opony a zuzycie paliwa stock photo

Ile paliwa możesz zaoszczędzić na klasie opony?

Oszczędności w kwestii paliwa, bardzo łatwo można policzyć. Wystarczy przyjąć, że średnia cena paliwa wynosi 5,89 zł, a średnie spalanie w samochodzie 6,5 l/100 km. Wówczas średnie spalanie w klasie opon A wyniesie 6,5 l/100km × 5,89 zł/l = 38,29 zł/100 km. Analogicznie zwiększając zużycie paliwa o 0,1 l/100k m w klasie wyniesie 38,87zł/100 km, a klasie C 39,45 zł/100 km.

Zatem różnica między najwyższą klasą a najniższą to 2,94 zł na 100 km. Przyjmując, że rocznie samochód pokonuje dystans 40 tys. km, daje to oszczędności paliwa na poziomie 1176zł.

Powyższe obliczenia mają sens, przy założeniu, że model o wysokich i niskich oporach toczenia, mają zbliżoną odporność na zużycie. Mówiąc prościej, obydwa muszą pokonać podobny dystans, zanim wymienisz je na nowe.

ciśnienie i stan opony

Jak wybrać odpowiednie opony?

Wbrew pozorom wyższa klasa opony nie zawsze wiąże się z niskimi oporami toczenia. Budżetowe ogumienie, które oferuje niskie opory toczenia, znajdziesz wśród modeli wszystkich klas: ekonomicznej, średniej oraz premium.

Niestety opona klas prawdopodobnie oszczędza na pozostałych parametrach. W związku z tym istnieje duże prawdopodobieństwo, że ich kupno wiąże się z niższą przyczepnością lub gorszym zachowaniem na mokrej nawierzchni.

Dlatego lepiej łączyć niskie opory toczenia z wyższym poziomem pozostałych parametrów. Jak wiadomo, mniejsze środki przeznaczane na tańsze modele skutkują tym, że nie są one tak dopracowane, jak opony z najwyższej półki.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News