W jaki sposób paliwo E10 może wpłynąć na niekompatybilne samochody? Czy szkodzi silnikom?

Przejście na paliwo E10 wpisuje się w zaangażowanie Polski w zrównoważony rozwój środowiska. Zastosowanie nowej benzyny jest zgodne z przepisami Unii Europejskiej nakazującymi zwiększenie do 2030 r. zużycia paliw pochodzących z surowców odnawialnych. Wprowadzenie benzyny E10 wywołuje u kierowców niepewność co do odpowiedniego zastosowania do swoich pojazdów.

paliwa benzyna E10 stosowanie
Podaj dalej

Co się stanie, jeśli do starego samochodu zatankuję benzynę E10?

To pytanie zadaje sobie wielu kierowców w Polsce. Nie od dziś wiadomo, że średni wiek pojazdów na polskich drogach przekracza 20 lat. Jeśli jednak kierowcy pomylą się przy tankowaniu i zaleją swoje starsze auto E10, nie wszystko stracone.

W odróżnieniu od skutków nieprawidłowego zatankowania benzyny i oleju napędowego, wymagającego opróżnienia zbiornika paliwa, wystarczy rozcieńczyć je benzyną Pb95. Jednak jak twierdzi producent paliw Shell, kierowcy nie powinni z tej metody korzystać zbyt często. Jak można rozpoznać benzynę E10 podczas tankowania na stacji paliw? Wszystkie stanowiska wydające benzynę E10 będą wyposażone w nalepki z napisem „E10”.

Jeśli benzyna E10 będzie przez dłuższy czas stosowana może wpływać na starsze samochody w następujący sposób:

– wyższa zawartość etanolu w benzynie może utrudniać uruchamianie zimnego silnika.
– większa lotność etanolu może przyczyniać się do blokowania oparów (benzyna przechodzi w stan gazowy), gdy temperatury robocze są wyższe, powodując zgaśnięcie.
– wysoka rozpuszczalność etanolu może powodować problemy z wieloma materiałami uszczelek stosowanych w układach paliwowych, a także z żywicami z włókna szklanego.
– oprócz ryzyka wycieków paliwa, guma i żywice mogą ulec częściowemu rozpuszczeniu, tworząc osady, które mogą zanieczyszczać dysze gaźnika,
– korozja – etanol może stać się kwaśny i powodować korozję aluminium, cynku i materiałów ocynkowanych, a także mosiądzu, miedzi i stali pokrytych ołowiem lub cyną.

paliwo benzyna e10
Pixabay

Jakie są konsekwencje przejścia z benzyny E5 czy E10?

Nie wiesz, czy Twój samochód benzynowy może jeździć na paliwie E10? Możesz to sprawdzić w rządowej wyszukiwarce (patrz tutaj). Jeśli nie, to pamiętaj, że nadal jest dostępne paliwo E5. Wiadomo jednak, że jest paliwo E5 o wyższej liczbie oktanowej) postaci superbezołowiowej jest droższe.

Różnica w cenie między Pb95 i Pb98 wynika przede wszystkim z kosztów produkcji i włączenia do Pb98 dodatkowych składników antykorozyjnych i przeciwutleniających.
Jeśli jednak instrukcja obsługi Twojego samochodu mówi, że jest on kompatybilny z paliwem E10, nie ma powodu, dla którego nie powinieneś go używać. Oprócz minimalnego spadku zużycia paliwa, w porównaniu z alternatywą E5, różnica w prowadzeniu samochodu powinna być jedynie niewielka.

Czy w samochodzie sportowym powinno się używać benzyny E10?

Wiele samochodów wyczynowych – między innymi BMW M5 , Mercedes-AMG A45 i Porsche 911 – zaprojektowano do zasilania paliwami wysokooktanowymi, zwykle wymagającymi 98 RON lub więcej. Obecnie paliwa o tej liczbie oktanowej to nadal mieszanki E5.

Nie oznacza to, że nie można ich uruchomić na E10. Wiąże się to jednak z niewielką zmianą w dostarczaniu mocy silnika: zwykli użytkownicy benzyny superbezołowiowej często zgłaszają, że ich samochód „wydaje się” bardziej responsywny (wolniej reaguje). Szczególnie na niskich obrotach do średnich zakresów obrotów.

Wiele niezależnych badań ujawniło niewielki wzrost mocy, jaki można uzyskać dzięki paliwom o wyższej liczbie oktanowej, a testerzy zgłaszali subiektywną poprawę na drodze. Jeśli jednak chcesz mieć pewność, że maksymalnie wykorzystujesz silnik swojego samochodu pod względem osiągów i zużycia paliwa, to nadal najlepszym wyborem będzie benzyna superbezołowiowa. Tak, to większy wydatek, ale biorąc pod uwagę niewielki wzrost zużycia paliwa, to różnica w kosztach może nie być tak zauważalna, jak się wydaje.

nowe paliwo na polskich stacjach to benzyna E10
nowe paliwo na polskich stacjach to benzyna E10 fot. Freepik

Czy nowa benzyna na stacjach daje niższe wartości spalania?

Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska oszacowała, że ​​E10 może zmniejszyć zużycie paliwa o 3-4% w porównaniu z paliwem niezawierającym etanolu.
Dzieje się tak, ponieważ etanol zawiera około 33% mniej energii niż czysta benzyna. To oznacza, że musisz spalić go więcej, aby uzyskać tę samą moc wyjściową.

Niemniej, jednak jeśli instrukcja obsługi Twojego samochodu mówi, że jest on kompatybilny z paliwem E10, nie ma powodu, dla którego nie powinieneś go używać. Poza tym spadkiem zużycia paliwa w porównaniu z alternatywą E5 różnica w prowadzeniu samochodu powinna być jedynie minimalna.

W jaki sposób nowe paliwo może wpłynąć na niekompatybilne samochody? Czy szkodzi silnikom?

Jak wiadomo, można mieszać benzynę E5 i E10. Jednorazowe użycie nie powinno sprawić żadnych problemów. To nie oznacza problemów z pracą silnika
Warto wiedzieć, że długotrwałe stosowanie E10 w samochodzie, który nie jest przystosowany do tego paliwa, wiąże się z korozją elementów gumowych i plastikowych. Korozja jest procesem, który wymaga czasu.

Dolewanie paliwa E10 do niekompatybilnego samochodu może spowodować trudności w uruchomieniu samochodu. W starszych silnikach może spowodować, że pojawi się stukanie.

Długotrwałe stosowanie benzyny E10 w niekompatybilnym samochodzie, może to spowodować  potencjalne problemy, które obejmują:

– zablokowane filtry paliwa,
– uszkodzone pompy paliwowe,
– degradację elastycznych przewodów paliwowych (przewodów paliwowych),
– skorodowane gaźniki.

Strefy czystego powietrza, a paliwo E10

Nowe paliwo nie ma wpływu na to, czy można wjechać samochodem do strefy czystego powietrza, czy strefy niskiej emisji.

To czy będziemy mogli to zrobić, zależy bowiem od normy emisji spalin naszego samochodu (Euro). Nie ma zatem znaczenia, z jakiego paliwa korzystamy.

Przeczytaj również