Upały w Europie. Eksperci ostrzegają – posiadasz taki samochód? Tak powinieneś go teraz traktować

Nadmierne ciepło dotyka nie tylko ludzi, bo stanowi spory problem także dla tych, którzy posiadają samochód elektryczny. Eksperci motoryzacyjni ostrzegają, że upały mogą sparaliżować pojazdy tego typu  i oferują przydatne wskazówki, jak się przed tym zabezpieczyć. Zmiany klimatyczne wymuszają na wszystkich wprowadzenie szeregu zmian do swoich codziennych nawyków.

samochod elektryczny ładowanie freepik
Podaj dalej

Nadmierne ciepło paraliżuje Europę- nie jeden samochód może mieć taki problem

Eksperci motoryzacyjni nie mają wątpliwości, że nadmierne ciepło może spowodować trwałe uszkodzenie e-samochodów. To trochę absurdalna sytuacja, kiedy dowiadujesz się, że pojazd, który ma chronić klimat przed emisjami, nie radzi sobie z ekstremalnymi upałami- objawami zmian klimatycznych. Amerykański Bloomberg donosi, że brak ochrony pojazdów elektrycznych przed ekstremalnymi temperaturami może w dłuższej perspektywie prowadzić do znacznego ograniczenia zasięgu ich akumulatorów.

Trwałe uszkodzenie cieplne akumulatorów samochodów elektrycznych może przestać straszyć kierowców z chwilą, kiedy pojawi sie zapowiadany przez Toyotę “cudowny akumulator”. Ten ma pozwolić na szybkie ładowanie (10 minut) i pokonanie dystansu 1200 km. Teraz jednak kierowcy powinni szczególnie zadbać o to, by do uszkodzenia akumulatorów na skutek upałów nie doszło. Wysokie temperatury sa bowiem dużo gorsze niż zimno. Dlaczego?

Pomimo tego, że nowoczesne samochody elektryczne są w stanie wytrzymać ciepło, to na poziomie chemicznym ekstremalne ciepło uszkadza ich akumulatory w taki sam sposób, jak chroniczna choroba – wyjaśnia amerykański Bloomberg.

Dzieje się tak dlatego, że wraz ze wzrostem temperatury jony w akumulatorze przyspieszają. Ciśnienie i prędkość w efekcie mogą skutkować pojawieniem się małych pęknięć. Te zaś spowalniają reakcje chemiczne skracając żywotność baterii. Najgorsze zatem co można zrobić to pozostawić na długo nie podłączony e-samochód w przegrzanym, nieklimatyzowanym garażu.

samochod elektryczny ładowanie freepik
Freepik

Jak chronić baterie samochodów elektrycznych w upał?

W związku z tym, że temperatury w Europie rosną dwa razy szybciej niż w pozostałych częściach świata, warto wiedzieć jak ciepło wpływa na akumulatory e-samochodów. Warto też wiedzieć jak zapobiegać utracie zasięgu podczas upałów. Dlatego kierowcom e-samochodów przyda się w dni jak ten dzisiaj kilka ważnych wskazówek:

  • Parkuj w cieniu: jeśli temperatura jest wysoka, zawsze parkuj samochód elektryczny w cieniu, na przykład na parkingu podziemnym lub pod drzewami. To chłodzi akumulator bez zużywania energii,
  • Prowadź spokojnie: unikaj gwałtownego przyspieszania w upalne dni. To powoduje to szybsze nagrzanie akumulatora, a system zarządzania temperaturą pojazdu nie aktywuje się za każdym razem
  • Ładuj częściej i wolniej: zaplanuj dłuższe przerwy w ładowaniu. System zarządzania baterią zmniejsza moc ładowania w czasie upałów, aby zapobiec przegrzaniu. Nigdy nie ładuj całkowicie akumulatora w wysokich temperaturach, ale częściej i tylko do maksymalnie 80%- aby zachować wydajność
  • Ogranicz pożeracze energii: system klimatyzacji jest największym konsumentem energii w latem. Zmniejsz temperaturę w wnętrzu, otwierając okna. Ustaw klimatyzację na nieco wyższą temperaturę (23 do 25 stopni), aby oszczędzać energię
  • Przed rozpoczęciem korzystania z klimatyzacji dobrze jest schłodzić wnętrze pojazdu. W ten sposób można rozpocząć jazdę z optymalną temperaturą roboczą i komfortową temperaturą wnętrza- bez wpływu na zasięg
  • Pozostań w kontakcie z wtyczką: w upalne dni pozostaw e-samochód podłączony do sieci energetycznej bez aktywnego ładowania, nawet jeśli nie jest przemieszczany. W ten sposób system zarządzania temperaturą może utrzymywać temperaturę akumulatora w optymalnym zakresie- bez zmniejszania pojemności akumulatora.

Nieważne, jaka jest pora roku: z akumulatorem w samochodzie elektrycznym należy obchodzić się z jak największą ostrożnością. Dlatego eksperci nie mają wątpliwości, że jeśli kierowca ma taką możliwość to najlepiej unikać ekstremalnych temperatur.

„Niezależnie od tego, czy jest za gorąco, czy za zimno – ekstremalne temperatury otoczenia nie są dobre dla akumulatora” – czytamy w oświadczeniu ACE ACE (Auto Club Europa e. V.).

Czytaj także:

https://wrc.net.pl/mh-miliony-polskich-kierowcow-nie-wiedza-o-takim-obowiazku-za-cos-takiego-w-upal-zaplaca-nawet-ponad-400-zl

Przeczytaj również