Nadmierne ciepło paraliżuje Europę- nie jeden samochód może mieć taki problem
Eksperci motoryzacyjni nie mają wątpliwości, że nadmierne ciepło może spowodować trwałe uszkodzenie e-samochodów. To trochę absurdalna sytuacja, kiedy dowiadujesz się, że pojazd, który ma chronić klimat przed emisjami, nie radzi sobie z ekstremalnymi upałami- objawami zmian klimatycznych. Amerykański Bloomberg donosi, że brak ochrony pojazdów elektrycznych przed ekstremalnymi temperaturami może w dłuższej perspektywie prowadzić do znacznego ograniczenia zasięgu ich akumulatorów.
Trwałe uszkodzenie cieplne akumulatorów samochodów elektrycznych może przestać straszyć kierowców z chwilą, kiedy pojawi sie zapowiadany przez Toyotę “cudowny akumulator”. Ten ma pozwolić na szybkie ładowanie (10 minut) i pokonanie dystansu 1200 km. Teraz jednak kierowcy powinni szczególnie zadbać o to, by do uszkodzenia akumulatorów na skutek upałów nie doszło. Wysokie temperatury sa bowiem dużo gorsze niż zimno. Dlaczego?
Pomimo tego, że nowoczesne samochody elektryczne są w stanie wytrzymać ciepło, to na poziomie chemicznym ekstremalne ciepło uszkadza ich akumulatory w taki sam sposób, jak chroniczna choroba – wyjaśnia amerykański Bloomberg.
Dzieje się tak dlatego, że wraz ze wzrostem temperatury jony w akumulatorze przyspieszają. Ciśnienie i prędkość w efekcie mogą skutkować pojawieniem się małych pęknięć. Te zaś spowalniają reakcje chemiczne skracając żywotność baterii. Najgorsze zatem co można zrobić to pozostawić na długo nie podłączony e-samochód w przegrzanym, nieklimatyzowanym garażu.
Jak chronić baterie samochodów elektrycznych w upał?
W związku z tym, że temperatury w Europie rosną dwa razy szybciej niż w pozostałych częściach świata, warto wiedzieć jak ciepło wpływa na akumulatory e-samochodów. Warto też wiedzieć jak zapobiegać utracie zasięgu podczas upałów. Dlatego kierowcom e-samochodów przyda się w dni jak ten dzisiaj kilka ważnych wskazówek:
- Parkuj w cieniu: jeśli temperatura jest wysoka, zawsze parkuj samochód elektryczny w cieniu, na przykład na parkingu podziemnym lub pod drzewami. To chłodzi akumulator bez zużywania energii,
- Prowadź spokojnie: unikaj gwałtownego przyspieszania w upalne dni. To powoduje to szybsze nagrzanie akumulatora, a system zarządzania temperaturą pojazdu nie aktywuje się za każdym razem
- Ładuj częściej i wolniej: zaplanuj dłuższe przerwy w ładowaniu. System zarządzania baterią zmniejsza moc ładowania w czasie upałów, aby zapobiec przegrzaniu. Nigdy nie ładuj całkowicie akumulatora w wysokich temperaturach, ale częściej i tylko do maksymalnie 80%- aby zachować wydajność
- Ogranicz pożeracze energii: system klimatyzacji jest największym konsumentem energii w latem. Zmniejsz temperaturę w wnętrzu, otwierając okna. Ustaw klimatyzację na nieco wyższą temperaturę (23 do 25 stopni), aby oszczędzać energię
- Przed rozpoczęciem korzystania z klimatyzacji dobrze jest schłodzić wnętrze pojazdu. W ten sposób można rozpocząć jazdę z optymalną temperaturą roboczą i komfortową temperaturą wnętrza- bez wpływu na zasięg
- Pozostań w kontakcie z wtyczką: w upalne dni pozostaw e-samochód podłączony do sieci energetycznej bez aktywnego ładowania, nawet jeśli nie jest przemieszczany. W ten sposób system zarządzania temperaturą może utrzymywać temperaturę akumulatora w optymalnym zakresie- bez zmniejszania pojemności akumulatora.
Nieważne, jaka jest pora roku: z akumulatorem w samochodzie elektrycznym należy obchodzić się z jak największą ostrożnością. Dlatego eksperci nie mają wątpliwości, że jeśli kierowca ma taką możliwość to najlepiej unikać ekstremalnych temperatur.
„Niezależnie od tego, czy jest za gorąco, czy za zimno – ekstremalne temperatury otoczenia nie są dobre dla akumulatora” – czytamy w oświadczeniu ACE ACE (Auto Club Europa e. V.).
Czytaj także:
https://wrc.net.pl/mh-miliony-polskich-kierowcow-nie-wiedza-o-takim-obowiazku-za-cos-takiego-w-upal-zaplaca-nawet-ponad-400-zl