Specjaliści od bezpieczeństwa nie wykluczają, że sztuczna inteligencja może być wadliwa w samochodach

Kiedy na salony wkracza sztuczna inteligencja, to postęp jest nieunikniony. W sferze mobilności także trudno ją zatrzymać. Nowoczesne pojazdy są w dużej mierze definiowane programowo, co oznacza, że trzeba je także inaczej postrzegać, jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Nie mamy tu jedynie na myśli poduszek powietrznych i systemów, ale także cyfrową pewność, że nie stracimy kontroli nad pojazdem.

Dekra sprawdzi czy sztuczna inteligencja jest bezpieczna
Podaj dalej

Eksperci od bezpieczeństwa badają nowe usługi i sztuczną inteligencję w samochodach

Nowoczesne samochody to jeżdżące komputery. W niedalekiej przyszłości współpracujące ze sztuczną inteligencją. Takie rozwiązanie, aczkolwiek ma wiele zalet, wiąże się z ingerencją w strefę bezpieczeństwa pojazdów.

Nie jest tajemnicą, że postępująca cyfryzacja coraz bardziej uzależnia nas od oprogramowania w samochodach. Nowe technologie robią ogromne wrażenie, zwłaszcza sztuczna inteligencja, która trafia już do wielu modeli. Pojazdy często łączą się w sieci, by oprócz usług zainstalować nowe funkcje, co rodzi pytania o kwestie ich bezpieczeństwa.

Inżynierowej z niemieckiej Dekry badają, czy coraz częstsze wykorzystywanie sztucznej inteligencji w pojazdach i łączenie ich w sieci nie wykraczają poza ich bezpieczeństwo funkcjonalne. Mówiąc prościej, chcą wiedzieć, czy nie stwarzają zagrożenia, jeśli chodzi np. o dostęp do pojazdów osób z zewnątrz.

Postępujące zmiany technologiczne wymuszają także inne podejście ekspertów Dekry do kwestii bezpieczeństwa. Badane obszary muszą obejmować obecnie także sztuczną inteligencję i proces cyfryzacji obsługi pojazdów. Organizacja musi się na nie przygotować.

ciąg dalszy publikacji poniżej

sztuczna inteligencja VW Chat Pro
Dzięki Cerence Chat Pro integracja ChatGPT z backendem asystenta głosowego VW golfa  oferuje wiele nowych możliwości

Sztuczna inteligencja może mieć wady

Badania inżynierów do tej pory dotyczyły w głównej mierze wad wykonawczych w samochodach. Specjaliści rozbijali setki tysięcy pojazdów, by zbadać, jak sobie poradzą w momencie zderzenia. Dzięki ich pracy eliminuje się wiele problemów tj. wadliwe poduszki powietrzne, czy niedostateczną jakość materiałów wykorzystanych do ich budowy.

Kwestia bezpieczeństwa cyfrowego i sztuczna inteligencja przestawia na cyfryzację badania ekspertów Dekry.

„Musimy na przykład zadbać o to, aby aktualizacje oprogramowania spełniały wymagane standardy przez cały cykl życia pojazdu” mówi Petra Finke, szefowa działu digital w zarządzie organizacji testującej Dekra.

Takie badania wymagają dostępu do danych w pojazdach istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. W tym celu Dekra prowadzi rozmowy z producentami. Ci muszą mieć swiadomość, że bez tego badania nad bezpieczeństwem pojazdów nie pójdą w kierunku postępu.

W tej chwili specjaliści biorą pod uwagę konkretne przypadki użycia oprogramowania:

„Chodzi na przykład o komunikaty o błędach lub informacje o systemie, które musimy znać. Ta wiedza jest ważna, aby móc przyjrzeć się temu bliżej” – mówi Finke cytowana przez Automobilwoche.

Jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa cyfrowego, nie jest tajemnicą, że liczba ataków hakerów znacznie wzrosła. Dlatego oprócz funkcji chodzi także o to, by zabezpieczyć pojazdy przed dostępem osób z zewnątrz.

„Dzisiaj trzeba zbudować architekturę oprogramowania i zapewnić jej możliwość testowania w taki sposób, aby możliwy był wysoki poziom bezpieczeństwa przez cały okres użytkowania pojazdu” – mówi specjalistka IT organizacji DEKRA.

Specjaliści od bezpieczeństwa prowadzą już testy, podczas których podejmują próby dostania się do oprogramowania pojazdu. Sprawdzają także wymagania dotyczące bezpieczeństwa oprogramowania gigantów technologicznych, takich jak Google i Apple.

Nie mają wątpliwości, że „sztuczna inteligencja również może być źle wykonana”. Dlatego należy się spodziewać, że Dekra będzie na bieżąco monitorowała nowe usługi i nowe funkcje w samochodach. Jak podkreśla Petra Finke, pojazd definiowany programowo niesie ze sobą zmienione wymagania w zakresie bezpieczeństwa. W związku z tym wymaga szczególnego monitorowania i jego dane mają szczególne znaczenie. Czytaj także: To była kwestia czasu. ChatGPT debiutuje w czterech modelach europejskiego producenta

źródło:Automobilwoche, WRC Media, Dekra

Copyright © WRC Media. Redakcja zastrzega wykorzystywanie niniejszej treści w zewnętrznych publikacjach, bez podania źródła (link do artykułu). Takie działanie będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.

Przeczytaj również