– Raport Bloomberga informuje – koncern Stellantis przejmie 20% akcji chińskiego producenta Leapmotor
– Europejski koncern wydaje w tej sprawie oświadczenie.
Europejski koncern rusza na zakupy
Jak wynika z raportu Bloomberg News, Stellantis jest bliski zawarcia transakcji nabycia ok.20% udziałów chińskiego producenta samochodów elektrycznych – Zhejiang Leapmotor. Obie spółki opracowują już ostateczne szczegóły tej transakcji, a oficjalne ogłoszenie partnerstwa ma się odbyć w najbliższych dniach.
Taka transakcja nie jest sensacją, bo jak nie raz podkreślaliśmy, azjatyccy producenci mają to, czego pragną nasi ze Starego Kontynentu. To wiedza i doświadczenie w dziedzinie budowy elektrycznych samochodów. Ta w dobie elektryfikacji samochodów w Europie i zbliżającego się nieuchronnie terminu zakazu sprzedaży pojazdów spalinowych, wręcz wymuszą taką współpracę.
Dojście do takiej wiedzy i rozwiązań, jakie posiadają chińscy producenci takich samochodów, wymaga czasu, a tego pozostaje nam niewiele. Partnerstwo francusko-włosko-amerykańskiiego koncernu Stellantis i chińskiego Leapmotor zapewniłoby mu dostęp do części i niektórych technologii produkowanych przez azjatyckich producentów samochodów elektrycznych.
Stellantis wydaje oświadczenie w tej sprawie
Chiński Zhejiang Leapmotor odmówił komentarza w tej sprawie. Europejski koncern zaś w swoim oświadczeniu stwierdza, że już wcześniej ogłaszał, że „bada scenariusze w celu wykorzystania możliwości biznesowych związanych z dynamiką chińskich producentów w kontekście elektryfikacji światowego rynku motoryzacyjnego”, nie wchodząc w szczegóły.
Jak wynika z raportu opublikowanego przez Bloomberg, Leapmotor i Stellantis rozważają także utworzenie spółki joint venture w ramach tej transakcji. Takie posunięcie pozwoli europejskiemu koncernowi na produkcję i sprzedaż niektórych samochodów Leapmotor poza Chinami. Tym samym zyska przewagę nad konkurencją, oferując Europejczykom samochody ze sprawdzoną technologią i nie wykluczone, że w niższych cenach.
Leapmotor ma doświadczenie w elektronice i technologiach sztucznej inteligencji, które wykorzystuje w swoich innowacyjnych opracowaniach służących do produkcji pojazdów elektrycznych.
„Traktujemy pojazdy elektryczne jak zaawansowane produkty elektroniczne, nasycone inteligentnymi funkcjami i podlegające szybkim zmianom produktów, a wszystko to w kontekście ewoluującego krajobrazu motoryzacyjnego, w którym pojazdy przekształcają się ze zwykłych środków transportu w inteligentne przestrzenie mobilne”
Chiński producent oferuje na chińskich rynku trzy modele: limuzynę C01, SUV-a C11 oraz mały miejski samochód T03. Jak pisze o sobie na swojej stronie, przyjmuje podejście skoncentrowane na kliencie. Jednocześnie dąży do globalnych korzyści, które dzięki innowacjom przyczyniają się do zrównoważonej globalnej mobilności.
Nie jest tajemnicą, że chińskie koncerny coraz śmielej poczynają sobie w Europie i to z sukcesem. Marki takie jak MG, BYD, czy Lynk&Co znalazły wielu klientów. To widać coraz lepiej na ulicach we Włoszech, Hiszpanii, czy Wielkiej Brytanii.
Stellantis nears deal to buy 20% of Chinese EV maker Leapmotor- Bloomberg News https://t.co/kVxc6vSE8A pic.twitter.com/FIGtDLe2yq
— Reuters (@Reuters) October 25, 2023