SUV klasy B to chętnie wybierana opcja do miasta
Wielki sukces SUV-ów klasy B stanowi o tym, że znajdują właścicieli wśród osób, które cenią sobie pojazdy, sprawiające wrażenie większych niż są w rzeczywistości. W tym świecie wielu klientów stawia na japoński model Toyotę CHR 1.8 Hybrid i Peugeot 2008 130 KM. Są atrakcyjne pod wieloma względami, więc powstaje dylemat, którego wybrać? Wszak każdy zbudował swój wynik sprzedaży pod kątem swoich możliwości. Oba zaś w ostatnim czasie przeszły sporą ewolucję.
Toyota C-HR wyróżnia się swoim futurystycznym designem, ale Peugeot 2008 po liftingu to SUV, który wygląda bardziej na maczo niż rodzinny pojazd, co podoba się wielu klientom marki. Na puls dla francuskiego SUV-a przemawia także dźwięk silnika. To znaczny kontrast wobec braku takich doświadczeń wobec zaawansowanej hybrydyzacji Toyoty.
Jak wypada Toyota , a jak i Peugeot 2008 pod względem funkcjonalności?
To co pozwala podjąć decyzję, to niewątpliwie kabina pojazdu i oferowane funkcjonalności w duecie z technologiami. Oba modele mają bardzo schludne kabiny pasażerskie i obie zaprojektowano pod kątem praktyczności.
Peugeot 2008 ze swoim i-Cockpit z 10-calowym cyfrowym panelem wskaźników, systemem informacyjno-rozrywkowym z pełną łącznością ze smartfonem, tylnymi kamerami wspomagającymi parkowanie w rozdzielczości HD robi wrażenie. Podobnie jak miejsca na drobne rzeczy we wnętrzu i stosunkowo duży schowek po prawej stronie. Konstrukcyjne dużym plusem jest konsola środkowa i położenie kierownicy w stosunku do wskaźników. Także pozycja za kierownicą jest niezła i pozwala na dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. To jednak atut obu modeli samochodów.
Postrzeganie jakości w Toyocie jest lepsze niż w Peugeot. Wnętrze podobnie, jak we francuskim modelu także wyposażono w nowoczesne środowisko cyfrowe. Jego sercem są dwa cyfrowe ekrany. Jeden na desce rozdzielczej i jeden dla systemu multimedialnego 8,0 lub 12,3 cala (w zależności od wersji). Interfejs użytkownika Toyoty także doczekał się ulepszenia. Teraz może się pochwalić pięknymi i dobrze rozmieszczonymi menu. Na plus ocenia się obecność kilku fizycznych przełączników na desce rozdzielczej i kierownicy.
Jeśli chodzi o przestrzeń dla dorosłych pasażerów, to oba SUV-y wypadają zadowalająco. Jednak nie są w czołówce, jeśli chodzi o ten parametr w segmencie. Nieznacznie lepiej pod tym względem wypada Peugeot 2008 pomimo mniejszych gabarytów. To dlatego, że choć Toyota C -HR obecnej generacji urosła, to nadal pozostaje bardziej „ściśnięta”, jeśli chodzi o miejsce na tylnym siedzeniu.
Bagażnik Peugeot 2008 o pojemności 434 litrów dzięki kształtowi, ułatwia jego pełne wykorzystanie i okazuje się większy niż u japońskiego rywala (pojemność 388 litrów).
Nowoczesny benzyniak, czy hybryda? Jaki silnik wybrać?
Wiadomo, że 3-cylindrowy silnik benzynowy 1,2 o mocy 130 KM i 230 Nm przy 1 750 obr. zapewnia dobre osiągi Peugeota 2008. Przyspiesza w 9,2 sekundy do setki, a prędkość maksymalna wynosi 203 km/h. Jest całkiem zwinny jak na benzyniaka. Reaguje bez zbędnej zwłoki na polecenia kierowcy, co daje dobre wrażenia z jazdy. To zasługa także sprawdzonej 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów. Zmiany biegów są płynne, dzięki tak dużej liczbie przełożeń, co pozwala na maksymalne wykorzystnie potencjału silnika.
W przeprowadzanych testach obserwowano spalanie ok. 7 litrów na 100 km w cyklu mieszanym. Na austostradzie wypada to znacznie lepiej, o ile kierowca na to pozwoli. Na plus dla francuskiego modelu jest świetna izolacja akustyczna wnętrza, jeśli chodzi o hałas z zewnątrz. Nagłe wciśnięcie pedału gazu jest jednak słyszalne w kabinie.
W pełni hybrydowa Toyota C- HR gwarantuje łączną moc 140 KM i 185 Nm dzięki współpracy z automatyczną bezstopniową skrzynią biegów (e-CVT). Samochód ma zadowalającą trakcję, zadowala płynną jazdą i stosunkowo dobrymi osiągami. Przyspiesza do setki nieco wolniej, bo w 9,9 sekundy. Poza tym prędkość maksymalną ograniczono do 170 km/h.
Jeśli chodzi o hałas w kabinie, to przy pedale wciśniętym w podłogę zwiększenie obrotów silnika benzynowego może nieznacznie go zwiększyć, pomimo, że jest dobrze wyciszona. W innych przypadkach np. podczas dalekich podróży, gdy jazda jest bardziej płynna, to już nie przeszkadza.
Imponującym elementem, który szczególnie przemawia na korzyść Toyoty jest oczywiście szczególnie niskie zużycie paliwa. To zasługa specjalistycznej wiedzy Toyoty w zakresie systemów hybrydowych. Nie bez powodu cały potencjał tego modelu tkwi w mieście. To tam inteligentny system hybrydowy działa dłużej, efektywnie wykorzystując zalety silnika elektrycznego. Jazda w obrębie murów pozwala uzyskać średnie wartości zużycia w okolicach 5,0 litrów na 100 kilometrów. Jeśli zatem chcesz rezerw momentu obrotowego bardziej niż ekonomii to wybór francuskiego SUV-a będzie właściwy.
Francuski SUV urzeka klientów komfortem prowadzenia
Biorąc pod uwagę całkoształt możliwości to Peugeot 2008 podnosi poprzeczkę. Nie tylko względem modelu Toyoty, ale w całej klasie.
Twórcy Peugeota znaleźli złoty środek: dobry komfort pracy zawieszenia. Gwarantuje pasażerom relaks i precyzyjnie działa. W rezultacie SUV prowadzi się bardziej jak kompaktowy samochód.
Jeśli chodzi o Toyotę C-HR, to padają zarzuty o mało komunikatywny układ kierowniczy, który jednak nie jest irytujący. Hamulce stają na wysokości zadania pomimo odzyskiwania energii, który towarzyszy tego typu pojazdom.
Reasumując, spalinowy Peugeot 2008 wygrywa z najnowszą i najwydajniejszą Toyotą C, nieco większą przestrzenią dla pasażerów z tyłu i sposóbem, w jaki komunikuje swoje ruchy. Toyota jest zaś świetną opcją, jeśli chodzi o zużycie paliwa, które zawdzięcza swojemu systemowi hybrydowemu.
Jaka cena i jakie technologie oferują obaj producenci w swoich SUV-ach?
Benzynowy Peugeot 2008 oferuje rozbudowany standardowy pakiet bezpieczeństwa ADAS. Zawarto w nim m.in. tempomat adaptacyjny, automatyczne hamowanie, ostrzeganie przed kolizją (wykrywa pieszych lub rowerzystów w dzień i w nocy przy prędkościach od 7 do 140 km/h).
Są w nim także aktywne systemy wspomagania utrzymania pasa ruchu, rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i sygnałów drogowych (STOP, zakaz wjazdu lub wyprzedzania). Trzeba także pamiętać o inteligentnym systemie adaptacji do ograniczeń prędkości w regulatorze prędkości, systemie monitorowania martwego pola, czy też systemie wykrywania nieuwagi kierowcy.
Toyotę C-HR 1.8 hybrid nowej generacji wyposażono w akumulatory o 14% większej gęstości energii i są bardziej kompaktowe. W systemie zastosowano nowy pakiet akumulatorów o pojemności nominalnej 1,1 kWh i pojemności rzeczywistej 0,85 kWh. Ważą o 1,5 kg mniej niż wcześniej.
Zmodernizowano także centralną jednostkę zarządzającą. Teraz pracuje na wyższej częstotliwości, dzięki czemu hałas jest niezauważalny. Z tego samego powodu moc użyteczna silnika termicznego jest niższa o 500 obr./min. Przeprojektowano także układ przeniesienia napęd. Teraz wykorzystuje materiały o niższym współczynniku tarcia, aby zmniejszyć straty i hałas. Ponadto SUV C-HR ma wszystkie systemy bezpieczeństwa Toyota Safety Sense. Ile kosztują oba modele?
Hybrydowa Toyota C-HR to teraz wydatek co najmniej 132 900 zł. Tyle kosztuje SUV w wersji podstawowej Comfort po rabacie. Jeśli chodzi o benzynowego SUV-a Peugeot 2008 to trzeba za niego zapłacić 133 900 zł. Wśród ofert dealerów nie brakuje jednak ofert 130-konnej wersji w cenie nieco powyżej 120 000 zł. To także dlatego, jest numerem jeden marki w Polsce. Warto wiedzieć, że Peugeot 2008 jest także dostępny w wersji hybrydowej. Tak skonfigurowany model kosztuje 149 500 zł. Przyspiesza szybciej niż SUV Toyoty, prędkość maksymalna wynosi 206 km/h, a zużycie paliwa 4,9 l/100 km. To także opcja warta rozważenia.