Parlament Europejski większością głosów zadecydował- prawo jazdy tylko po badaniach
Posłowie Parlamentu Europejskiego w czwartek zagłosowali za badaniem lekarskim, które ma się odbywać okresowo, po to by kierowca zachował ważność uprawnień.
Większością głosów opowiedziano się za zaostrzeniem przepisów dotyczących praw jazdy. Europosłowie 22 głosami za i 21 głosami przeciw zatwierdzili środki mające na celu zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych na drogach w Europie.
Nowe regulacje w szczególności przewidują obowiązkowe badania lekarskie co 15 lat (motocykle, samochody, traktory) i co 5 lat (pojazdy ciężarowe i autobusy). W zakresie badań znajdzie się nie tylko to dotyczące wzroku, a także kilka innych badań, które należy określić.
Stało się zatem jasne, że przepisy z 2006 roku doczekały się ważnej aktualizacji. Badania to jednak nie jedyne zmiany, które obejmą kierowców.
Dla młodych kierowców będzie okres próbny
Kolejny ważny zapis w nowych regulacjach dotyczy okresu próbnego trwającego co najmniej dwa lata po uzyskaniu prawa jazdy. W tym okresie władze zakazują przekraczania progu alkoholu wynoszącego 0,2 g/l krwi.
Środki te skierowano w szczególności do osób starszych i młodych kierowców. Seniorzy znajdują się pod lupą unijnych urzędników już od jakiegoś czasu. Wiadomo jednak, że nie jest to jedyna grupa, która stanowi duży procent ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. W tej znajdują się również młodzi kierowcy. Dlatego dostosowano prawo tak, by osiągnąć zerową ilość ofiar śmiertelnych w obu grupach kierowców.
Nie jest tajemnicą, że kierowcy seniorzy liczyli się z tym, że zajdzie konieczność częstszego odnawiania uprawnienia do jazdy samochodem. Dla wieku 60 lat przewidywano wydawanie prawa jazdy na 7 lat. Potem w wieku 70 lat byłoby ono ważne 5 lat, a po 80 roku życia jednie 2 lata.
Jeśli chodzi o prawo jazdy na samochód i motocykl, wybrani urzędnicy nie poparli pragnienia Komisji, aby skrócić okres ważności w przypadku seniorów, wydłużając go do 5 lat w przypadku kierowców w wieku 70 lat i starszych, którzy muszą przejść badania lekarskie lub kluczowe szkolenie. Na początku tygodnia państwa członkowskie (Rada) zdecydowały, że takie ograniczenie będzie fakultatywne, co zostało już odrzucone przez belgijskiego ministra Georgesa Gilkineta (Ecolo).
Kolejną nowością jest zapis, który wprowadzono ze względu na nowy środek transportu, jakim są hulajnogi. Do prowadzenia takiej oraz małego motocykla kategorii AM lub A1 będzie wymagane „małe szkolenie praktyczne”.
Dzięki nowym regulacjom europejscy politycy mają nadzieję zmniejszyć śmiertelność na drogach o połowę w latach 2020–2030. Zatwierdzony przez posłów do Parlamentu Europejskiego tekst nowych regulacji musi jeszcze zostać zatwierdzony na posiedzeniu plenarnym. Takie nastąpi w styczniu lub lutym 2024 roku.