Opony z rantem ochronnym, czy felgi? Wielu kierowców nie wie, jaka jest różnica i dlaczego warto je stosować

Wśród wielu dostępnych wariantów ogumienia, na rynku można zakupić opony z rantem ochronnym. Wbrew pozorom posiadanie opon tego typu jest bardzo użyteczne i to nie tylko dla obwinianych o problemy z parkowaniem kobiet.

opony-samochodowe-na-nocnej-drodze_
Podaj dalej

Dlaczego opony z rantem to dobry wybór?

Rant ochronny opony to dodatkowa warstwa wzmocnionej gumy, która występuje w miejscu styku opony z felgą. To rozwiązanie przydaje się w wielu okolicznościach i stanowi m.in. świetną broń na uroki korzystania z samochodu w mieście.

Zakup opon z rantem ochronnym nie jest koniecznością a wyborem, który warto rozważyć, gdy kierowca przedkłada atrakcyjny wygląd ponad komfort jazdy. Stosowany najczęściej w modelach niskoprofilowych pozwala dłużej się cieszyć pięknymi felgami.

Dlatego, że użytkowanie samochodu w mieście wiąże się z wieloma zagrożeniami zarówno dla felg jak i opon. Rant ochronny chroni je przed szeregiem uszkodzeń mechanicznych. W dzisiejszych czasach nie trudno o bliskie spotkania z wysokimi krawężnikami.
Ogumienie z dodatkowym zabezpieczeniem nosi najczęściej oznaczeniem FR (niem. Felgen Ripen- tłum. obręcz koła). Większość producentów jednak stosuje własne oznaczenia z wyjątkiem koncernów Bridgestone i Michelin. Te nie stosują dodatkowych oznaczeń.

Opony wysokoprofilowe nie potrzebują rantu. Ich guma w najszerszym miejscu wystaje poza obrys felgi, tym samym tworzy naturalną osłonę przed uszkodzeniami. Wyższy profil to większy komfort jazdy, który świetnie się sprawdza na nierównej nawierzchni. Wbrew pozorom coraz więcej kierowców rezygnuje z komfortu.

opony z rantem ochronnym adobeistock
AdobeiStock

Dlaczego ogumienie o niskim profilu jest bardziej atrakcyjne dla kierowców?

Opony o niskim profilu oprócz atrakcyjnego wyglądu oferują wyższą przyczepność na suchej nawierzchni i pewniejsze prowadzenie samochodu. Na taki wybór chętnie decydują się kierowcy, którzy lubią dynamiczną jazdę. Takie prowadzenie samochodu w bliskim kontakcie z wybojami naraża ogumienie na uszkodzenia. Dlatego w większości modeli producenci opon oferują dodatkową ochronę w postaci rantu.

Zdarzają się również przypadki, gdy konkretny model występuje w danym rozmiarze w dwóch wersjach: z rantem i bez niego. Decydują o tym umowy zawarte z producentami samochodów. Nie jest on jednak stosowany we wszystkich oponach- nawet w ramach jednego producenta.
Opony z rantem ochronnym to większy wydatek. Taki wariant jest droższy od zwykłych modeli o około 10-15 procent.

opony
fot. pixabay

 

Czy rant ochronny felgi to, to samo co rant opony?

Wielu kierowców nie wie, jaka jest różnica pomiędzy rantem ochronnym felgi a rantem opony. Oba określenia dotyczą tego samego elementu- dodatkowej warstwy gumy umiejscowionej na stopce opony, w miejscu styku elementów koła. Zapobiega ona zarówno uszkodzeniom felgi, jak i powstawaniu na powierzchni opony wybrzuszeń i pęknięć. Te powstają wskutek nadmiernego styku felgi z ogumieniem na nierównościach.

Uszkodzenie rantu ochronnego felgi może skutkować pojawieniem się większych problemów. Uszkodzona struktura felg koroduje, a rdza z czasem rozprzestrzenia się na okoliczne metalowe elementy. Rant ochronny osłania felgi przed uszczerbkami na powierzchni.

Reasumując, opona z ochronnym rantem to świetne rozwiązanie zarówno do miejskiej jazdy, jak i dynamicznej jazdy. Taki zakup mogą rozważyć zarówno kierowcy, którzy mają słabość do bliskich spotkań z krawężnikami, jak i miłośnicy nisko profilowanych opon. Takie fabryczne zabezpieczenie zapobiega otarciom i uszkodzeniom ogumienia.

Warto wiedzieć, że rant ochronny z powodzeniem stosuje się również w ogumieniu przeznaczonym dla samochodów terenowych.

Przeczytaj również