Nowy trend w Europie mocno zaskakuje. Hybrydowy chiński SUV, zostawia w tyle Toyotę C-HR

Wiele się dzieje na europejskim rynku. Podsumowania sprzedaży za marzec i pierwszy kwartał 2025 r. prowadzą do zaskakujących wniosków. Oprócz tego, że niespodziewanie kierowcy stawiają na hybrydy z wtyczką typu plug-in, to Toyota C-HR przegrywa z chińskim SUV-em BYD Seal U DM-i.

SUV byd-seal-u-DM-i
Podaj dalej

W marcu numerem cztery w Europie jest SUV BYD

Europejski rynek z wielkim zaskoczeniem postawił na hybrydy typu plug-in. W marcu sprzedaż modeli z tym wariantem napędu wzrosła o 20%,  osiągając liczbę 107 558 egzemplarzy.

Czujne oko analityków pozwala dostrzec, że jak wielką niespodziankę sprawił europejskim rywalom BYD. Jego hybrydowy Seal U DM-i, zajmując czwartą pozycję w rankingu, wyprzedził Toyotę C-HR i Volvo XC 60. Tak przynajmniej wynika ze wstępnych danych firmy Dataforce, która zajmując się analizą rynku, objęła badaniem około 93 procent rynku europejskiego.

BYD nigdy nie ukrywał, że ma ambitne cele, jeśli chodzi o sprzedaż poza Chinami. Gigant ma spore doświadczenie w nowych technologiach napędów, więc nie będzie niespodzianką, jeśli trend na pojazdy BYD będzie się utrzymywał. SUV Seal U DM-i w cenie poniżej Toyoty C-HR PHEV oferuje łączny zasięg do 1080 km i pojemność akumulatora 18,3 kWh. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w zależności od wersji oscyluje w granicach od 0,9 do 1,2 l/100 km. Ponadto producent nie oszczędza na technologiach i wyposażeniu. Nic dziwnego, że wielu dostrzegło w nim okazję, której nie warto przegapić.

Najbliższe miesiące pokażą, czy ta nowa miłość Europejczyków do chińskiej hybrydy jest trwała, czy przelotna. Wiadomo, że chińskie marki ze względu na karne cła będą szturmować Europę pojazdami hybrydowymi.

BYD Seal U DMi
BYD Seal U DM-i

Mobilność elektryczna ma się tak samo dobrze, jak napęd PHEV

Patrząc na pierwszy kwartał 2025 roku, model BYD dzierży miejsce tuż za podium w rankingu hybryd typu plug-in. To za VW Tiguanem, Volvo XC 60 i Fordem Kugą.

Patrząc na pierwszy kwartał 2025 roku, model BYD znajdzie się na czwartym miejscu w rankingu hybryd typu plug-in, za VW Tiguanem, Volvo XC 60 i Fordem Kugą. Co ciekawe, wzrost sprzedaży hybryd typu plug-in w marcu był niemal identyczny, jak wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych (BEV).

Sprzedaż tych drugich wzrosła o 24 procent do 222 340 sztuk. Dodatkowo dominujące do tej pory na rynku hybryd typu plug-in modele premium takich marek jak Audi, BMW, Mercedes-Benz i Volvo nie cieszą się już takim uznaniem. To dlatego, że choć sprzedaż popularnych hybryd typu plug-in wzrosła o 80 procent, to jednocześnie zgodnie z danymi Dataforce, sprzedaż luksusowych hybryd typu plug-in spadła o 20 procent.

Wielką gwiazdą marca jest VW Tiguan, którego sprzedaż wzrosła o 340 procent w porównaniu z ubiegłym rokiem. To pozwoliło mu zostać królem hybryd typu plug-in pierwszego kwartału 2025 r.

Tendencja wzrostowa objęła również segment pojazdów całkowicie elektrycznych. W marcu sprzedaż nadal rosła, zgodnie z tendencję wzrostową obserwowaną od początku roku. Jednakże tempo wzrostu spadło do 24 procent. Tesla, choć nie ma ostatnio dobrej passy, wciąż cieszy się pozycją najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych. Zarówno w marcu, jak i w pierwszym kwartale Model Y i Model 3 dominują nad rywalami. Tuż za nimi znalazł się VW ID.4, któremu po piętach depcze Kia EV3. Model Koreańczyków dostał wszystko, by wyprzedzić VW ID.7 i ID.3 oraz gwiazdę Volvo EX30. To jednak efekt cła nałożonego na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach.

Kia EV3 Air
Kia EV3 znajduje się w czołówce najchętniej kupowanych elektryków w Europie

Polityka celna Europy przyniesie nowe rozwiązania dla SUV-a Volvo i produktów BYD

Sprzedaż modelu Volvo spadła w marcu o 46 procent, a od początku roku zmniejszyła się o 13 procent. Marka jednak planuje odwrócić złą passę swojego świetnego SUV-a. Wkrótce rozpocznie produkcję EX30 w swojej fabryce w Belgii, aby uniknąć dodatkowych ceł i strat.

Trzeba mieć jednak na uwadze, że BYD nie powiedział jeszcze ostatniego słowa w segmencie pojazdów elektrycznych. Jego portfolio w dużej mierze składa się z pojazdów tego typu. Kwestia przeniesienia ich produkcji do Europy nie jest już wcale daleką przyszłością.

Przeczytaj również