Euro NCAP wyróżniło dwie nowości z napędem elektrycznym
Rok 2024 jest bogaty, jeśli chodzi o ilość premier modeli w popularnym nadwoziu SUV oraz nieco bardziej kompaktowych, które świetnie się sprawdzą w codziennym użytkowaniu w miastach. Euro NCAP zajmujące się organizowaniem testów bezpieczeństwa oceniło cztery nowe modele, w tym dwa z napędem w 100% elektrycznym. Tym razem wszystkie pojazdy należą do popularnego pojazdów.
Jeśli chodzi o napęd elektryczny, to Euro NCAP oceniło Forda Capri i gorącą hiszpańską nowość Cupra Tavascan. Premierę pierwszego mogliśmy śledzić podczas wydarzenia, jakim był tegoroczny Kongres Nowej Mobilności 2024. Legenda w elektrycznym wydaniu, która jako sportowe coupe łączące się funkcjonalnością SUV-a spełnia oczekiwania klientów nie tylko w Europie. Czy spełnił oczekiwania specjalistów od bezpieczeństwa?
Kultowy Capri, który trafił na rynek, jako nowa generacja otrzymał pięć gwiazdek. Udział procentowy w zakresie bezpieczeństwa dorosłych pasażerów samochodu wyniósł 89%, ochrony dzieci 86%, pieszych 80%. Jeśli chodzi o udział dostępnych w wyposażeniu standardowym systemów zapobiegania kolizjom i ostrzegania oraz wspomagania kierowcy to wyniósł on 72%.
Elektryczna Cupra Tavascan, którą mieliśmy okazję poprowadzić, korzystając z obecności hiszpańskiej marki na Kongresie Nowej Mobilności 2024, także otrzymała maksymalną ocenę Euro NCAP. Na to wyróżnienie zapracowała poziomem bezpieczeństwa, jaki zapewnia pasażerom, pieszym i innym użytkownikom dróg. Elektryczny SUV także otrzymał 89% punktów za bezpieczeństwo dorosłych pasażerów samochodu, 86% za ochronę dzieci, 80% za pieszych. Za systemy zapobiegania kolizjom oraz ostrzegania i wspomagania kierowcy, które oferuje podstawowy Tavascan, otrzymał 79% punktów.
Chiński SUV znalazł się w gronie trzech modeli wyróżnionych najwyższą notą
Euro NCAP oceniło także spalinowego SUV-a MG HS oraz jego japońskiego rywala, nowe Mitsubishi ASX. Model byłej brytyjskiej marki cieszy się ogromnym zainteresowaniem klientów w Polsce. Dobre wrażenie podtrzyma zapewne fakt, że zasłużył na wyróżnienie pięcioma gwiazdkami w testach Euro NCAP. Model, który można kupić już za 117 900 zł, otrzymał wysokie noty, jeśli chodzi o poziom bezpieczeństwa pasażerów i pieszych. Udział procentowy wyniósł odpowiednio: 90%, jeśli chodzi o dorosłych pasażerów, 85% w zakresie ochrony dzieci oraz 83% w przypadku pieszych. Ponadto, jeśli chodzi o standardowe wyposażenie, to MG HS oceniono na 74% punktów, jeśli chodzi o systemy zapobiegania kolizjom, ostrzegania i wspomagania kierowcy. Dla młodej na polskim rynku marki to mocny atut. Najnowsze Mitsubishi ASX wypadło nieco gorzej.
Japoński model z europejskim „pochodzeniem” technicznym zasłużył jedynie na cztery gwiazdki. Najtańsza wersja SUV-a to wydatek zaledwie 95 990 zł, ale podstawowe wyposażenie jeśli chodzi systemy zapobiegania kolizjom, ostrzegania i wspomagania kierowcy oceniono na 69%. Odsetek punktów, jeśli chodzi o bezpieczeństwo dorosłych pasażerów wyniósł 76%. W przypadku ochrony dzieci i pieszych wyniosły one odpowiednio 80 i 76%.
W ocenie agencji nowy ASX nie poprawił wyników w zakresie ochrony głowy pieszego lub rowerzysty. Podobnie wygląda kwestia ochrony miednicy pasażerów w niektórych z przeprowadzonych testów zderzeniowych. Szczegółowe informacje oraz nagrania będące podstawą do oceny bezpieczeństwa wszystkich czterech SUV-ów udostępniono TUTAJ.