Model poprzedniej generacji, bardzo dobrze przyjął się na rynku. Był to pierwszy model z literką S napędzany silnikiem diesla. Ci którzy spodziewali się nowej generacji, z czymś innym niż „kopciuch” będą zawiedzeni, ba nawet są tacy, którzy oczekiwali iż będzie się posiłkował jedynie prądem. Otóż nie moi drodzy, mamy tu 3 litrowego diesla i nie wahajmy się go użyć.
Diesel nie taki zły
W obecnej wersji nowe SQ5, będzie jeszcze mocniejsze i bardziej wydajne. Wiele z elementów budowy silnika V6, zostało poprawionych. Tłoki są wykonane z kutej stali, co ograniczy straty ciepła. Spalanie jest szybsze i wydajniejsze. Elektromagnetyczne wtryskiwacze, działają ze stałą wysoką precyzją dzięki nowemu czujnikowi piezoelektrycznemu, który monitoruje zamknięcie iglicy. Mogą wykonać do ośmiu wtrysków na cykl roboczy, a ilości wtrysku są skalowane z jeszcze większą precyzją. Maksymalne ciśnienie wtrysku, wynosi 2500 barów. Skrócone ścieżki powietrza dolotowego pomagają szybko wytworzyć ciśnienie doładowania, turbosprężarka ma mniejsze i lżejsze koło sprężarki, a kolektor wydechowy ma ulepszoną izolację. Dwie nowe technologie zastosowane w tym silniku, MHEV i EPC, zmniejszają zużycie paliwa i poprawiają reakcję silnika.
Mild hybrid
48-woltowy system łagodnej hybrydy (MHEV), zawiera alternator z rozrusznikiem paskowym, akumulator litowo-jonowy oraz przetwornik napięcia 48/12V. Gdy samochód zwalnia, system MHEV potrafi odzyskać do 8 kW mocy. Sportowy SUV, może żeglować nawet przez 40 sekund przy wyłączonym silniku – po czym wygodnie i szybko, uruchamia ponownie silnik. Producent obiecuje, że zaoszczędzimy nawet 0,7 litra.
Nie każdy diesel musi dymić
Do oczyszczania spalin Audi wykorzystuje technologię podwójnego dozowania, opartą na dwóch współpracujących ze sobą katalizatorach SCR. Oba uzupełniają się wzajemnie, ponieważ obejmują różne sytuacje robocze i okna temperatur spalin. Katalizatory SCR są zasilane roztworem AdBlue z 24-litrowego zbiornika. Dzięki tej technologii, Audi SQ5 stoi znacznie poniżej limitów nowej normy emisji spalin.
Daj mu na zimnym!
Moc 341KM jest przenoszona przez 8 biegową skrzynię tiptronic. Obecnie oznacza to szybką i wygodną zmianę biegów, dostosowaną do zmodyfikowanego silnika. Kiedy samochód „żegluje” z wyłączonym silnikiem, sprzęgło w centralnej skrzyni biegów otwiera się i przerywa przepływ mocy. Przy normalnych warunkach na drodze, napęd quattro, rozdziela moment obrotowy między przednią i tylną oś, w stosunku 40:60. W przypadku poślizgu, większość momentu trafia na oś z lepszą przyczepnością. Do 70 procent może wpaść na przednie koła i maksymalnie 85 na tylne koła.
Na życzenie emocji nie zabraknie
Dla bardziej wybrednych jak zawsze przewidziano sportowy mechanizm różnicowy. To on sprawuje kontrolę, rozdzielając moment obrotowy między kołami, gdy kierowca poczuje zew natury za kierownicą. Wtedy wciska samochód w zakręt i zmniejsza podsterowność. Jak już cię stać na nowe SQ5, nie zapomnij o tej opcji.
Offroad? proszę bardzo
Pięciowahaczowe, sportowe zawieszenie z kontrolą amortyzacji, obniża SQ5 o 30 mm, w stosunku do wersji Q5. Tu nie trzeba wybierać między komfortem a dynamiką. Literka S zobowiązuje. Audi Drive Select steruje charakterem samochodu, na sześć sposobów. Od trybu auto, comfort, efficiency, dynamic i offroad, aż po tryb indywidualny. Jest jeszcze jeden magiczny tryb – allroad, który idzie w parze z adaptacyjnym zawieszeniem. Wysokością nadwozia, można sterować aż w pięciu poziomach.
Cyfryzacja i technologie
Audi SQ5 dysponuje wszystkimi systemami wspomagającymi kierowcę. Nowością jest zastosowanie cyfrowej technologii OLED. Jest to opcja dla tylnych świateł modelu, gdzie każde podzielone jest na trzy płytki. Każda ma sześć segmentów. Przy konfiguracji samochodu, możesz wybrać jedną z trzech sygnatur tylnych świateł . Każda ma swój specyficzny wzór na przyjazd i wyjazd z domu. W trybie „dynamic”, światła zmieniają się na jeszcze jeden charakterystyczny sposób.
Tylne światło OLED ma jeszcze inną funkcję. Aktywuje wszystkie segmenty, jeśli z tyłu zbliża się do ciebie samochód, na odległość mniejszą niż dwa metry. Uzupełnieniem spektrum tylnych cyfrowych świateł OLED, są dynamiczne kierunkowskazy.
We wnętrzu nie ma wielkiej rewolucji. Poza wyświetlaczem dotykowym MMI o przekątnej 10,1 cala, dodatkową opcją sterowania jest sterowanie głosowe oraz kierownica wielofunkcyjna. Centralny wyświetlacz oferuje trzy różne układy graficzne: dynamiczny, sportowy i klasyczny. Opcjonalnie Audi oferuje wyświetlacz Head-Up.
Diesel power
Widlasta szóstka, dostarcza moc 341 koni mechanicznych płynnie i wyraziście. Robi to wcześniej i mocniej niż dotychczas. Maksymalny moment obrotowy silnika, wynoszący 700Nm, jest dostępny w sposób ciągły, w zakresie od 1750 do 3250 obr./min. Sprint do setki trwa według producenta 5,1 sekundy, a prędkość maksymalna, jest ograniczona do 250 km/h. W układzie wydechowym, zamontowano wzmacniacz dźwięku, który zapewnia V6, „rasowe” brzmienie.
Najważniejsze pytanie – ile to kosztuje?
Najnowsze Audi SQ5 wyprodukowane w Meksyku, pojawi się w pierwszym kwartale 2021 r. Jeżeli jesteś chętny i masz wolne co najmniej 350 tysięcy, ewentualnie masz leasing krojony na miarę potrzeb – można już siadać do konfiguratora.