ADAC ostrzega Euro NCAP przed nowym niebezpiecznym trendem w projektowaniu samochodów
Euro NCAP zamierza w przyszłości zmienić zasady przyznawania maksymalnej ilości gwiazdek. Jak informowaliśmy tutaj, producenci będą musieli wprowadzić wiele zmian w samochodach, jeśli chcą uzyskać maksymalne noty.
Jak zauważył niemiecki ADAC, na liście wymogów Euro NCAP zabrakło ważnego elementu. Oprócz zminimalizowania ekranów dotykowych i konieczności oferowania fizycznych przycisków specjaliści powinni zwrócić uwagę na szczegół, jakim są elektryczne klamki w samochodach.
To nowe modne rozwiązanie zaprojektowano w modelu Range Rover Velar, a teraz takie klamki stają się modne i oferuje je coraz więcej producentów. Nie tylko tych premium, ale także z niższej półki. Jak twierdzi niemiecki ADAC, fakt, że Euro NCAP nie dostrzegło zagrożenia ze strony takiego rozwiązania, może dziś wpędzić w kłopoty wiele osób. Dlaczego?
W sytuacjach awaryjnych elektryczne klamki są niebezpieczne dla pasażerów
Specjalny szczegół wyposażenia, jakim są klamki drzwi zintegrowane z panelami drzwi, stanowią jakościowy krok do przodu. Nadają także bardziej wyrafinowany charakter pojazdom. Producenci traktują je także, jako świetny element poprawiający aerodynamikę samochodów. Chowane klamki bowiem pozwalają zmniejszyć opór powietrza przy dużej prędkości pojazdu.
Tego typu klamki rozprzestrzeniały się błyskawicznie i znajdują się w ofertach wielu producentów. Pojawiają się w momencie, kiedy właściciel zbliża się do samochodu a czujnik wykryje kluczyk i zbliżającą się dłoń. Drugi wariant aktywuje klamki po użyciu przycisku na jednym z jej końców. Jak odkrył ADAC, te uruchamiane z pomocą czujnika stwarzają istotny problem dla bezpieczeństwa pasażerów.
Chowane uchwyty zasila energia elektryczna z akumulatora. W razie wypadku, gdy odcięty zostanie przekaz mocy, nie można ich otworzyć. Dlatego ADAC ostrzega, że jest to coś, co zostało całkowicie przeoczone przez specjalistów z Euro NCAP. Nie wzięto bowiem pod uwagę tego, jakie znaczenie ma możliwość otwarcia drzwi, w celu uwolnienia pasażerów.
Dużym problemem jest to, że modele z chowanymi klamkami posiadają zamek elektryczny i nie posiadają systemu umożliwiającego obsługę mechaniczną. To coś, co udało się zweryfikować w konkretnych testach zderzeniowych ADAC, podczas których drzwi nie otworzyły się po zderzeniu.
Rozwiązanie tego problemu będzie możliwe tylko wtedy, gdy Euro NCAP będzie wymagało systemu umożliwiającego obsługę mechaniczną klamek do uzyskania pięciu gwiazdek. To zmusi producentów do zainstalowania takiego systemu otwierającego drzwi w razie wypadku. Nie ma żadnych wątpliwości, że aerodynamika i wizerunek nie mogą przeważyć nad bezpieczeństwem pasażerów. Eksperci przyglądają się także rozwiązaniom, jakim są kluczyki cyfrowe.
Copyright © WRC Media. Redakcja zastrzega wykorzystywanie niniejszej treści w zewnętrznych publikacjach, bez podania źródła (link do artykułu). Takie działanie będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.