Nadchodzą nowe rewolucyjne pasy bezpieczeństwa. Czym się różnią od obecnych w samochodach i jak działają?

Branża motoryzacyjna rozwija się nie tylko, jeśli chodzi o nowoczesne napędy. W obszarze bezpieczeństwa także wiele się dzieje, czego przykładem są nowe rewolucyjne pasy bezpieczeństwa. Jeśli trafią do samochodów, będą dużo lepiej nas chronić.

kierowca pasy bezpieczenstwa
Podaj dalej

Nowe pasy bezpieczeństwa znacząco ograniczą skutki wypadków

Nie jest tajemnicą, że jeśli chodzi o bezpieczeństwo samochodu, pasy bezpieczeństwa pełnią kluczową rolę. Rozwój branży motoryzacyjnej w obszarze bezpieczeństwa i inteligentnych stref pozwoli im spełniać potrzeby każdego pasażera. Opracował je znany niemiecki dostawca ZF, a testy wykazały, że ich zastosowanie pozwoli wykluczyć powszechnie znany problem.

Mówiąc prościej, pasy bezpieczeństwa obecne w dzisiejszych samochodach opracowano po to, by ograniczyły skutki wypadków i rzeczywiście tak się dzieje. Interweniują nawet na samym początku wypadku.

Problem w tym, że opierają się na wymiarach manekina używanego do testów samochodowych. Głównie do tego celu wykorzystuje się manekiny płci męskiej, w efekcie czego nie wszystkim odpowiadają w stu procentach. Wiadomo, że różnimy się od siebie nie tylko płcią, ale także wagą i wzrostem. Nowe rewolucyjne pasy od ZF wyeliminują ten problem.

inteligentne pasy bezpieczeństwa ZF
Pas bezpieczeństwa z przełączanym ogranicznikiem siły MSLL staje się inteligentnym, elastycznie sterowanym urządzeniem bezpieczeństwa.

Nowe pasy są inteligentne i dopasują się do każdego

Pod koniec stycznia niemiecki dostawca ZF ogłosił, iż opracował nowy system pasów bezpieczeństwa, którego zdaniem jest inteligentnie i elastycznie dopasowywać się do kierowcy i pasażerów.

Wiadomo, że w razie wypadku pasy bezpieczeństwa pełnią funkcję ochrony kierowcy przed gwałtownym uderzeniem. Pas w takiej sytuacji przylega ściśle do ciała przed zderzeniem, a następnie się rozluźnia. Wszystko po to, by osoba nie została natychmiast rzucona na poduszkę powietrzną. Większość pasów bezpieczeństwa posiada obecnie dwustopniowy, kontrolowany ogranicznik siły (Switchable Load Limiter, SLL). ZF jednak idzie o krok dalej.

Zaprezentowane pasy z wielostopniowym ogranicznikiem obciążenia (MSLL), mogą się indywidualnie dostosować się do kierowcy, zmieniając w bardziej ukierunkowany sposób siły powstrzymujące pojazd.

Wszystko to dzięki zintegrowanym czujnikom w pasie. Z ich pomocą system automatycznie wykrywa długość rozwiniętego paska i w ten sposób otrzymuje ważne informacje o wzroście osoby. Według ZF takie rozwiązanie zapewnia znacznie lepszą ochronę, zwłaszcza dzieciom i seniorom, podczas średnio poważnych wypadków przy prędkościach do 35 km/h.

Co ważne, także osoby z nadwagą lepiej chronione w przypadku przeciążenia, czyli wypadków przy prędkości powyżej 56 km/h.

Kiedy nowe inteligentne pasy bezpieczeństwa trafią do samochodów?

Dobrą wiadomością jest taka, że rewolucyjne pasy bezpieczeństwa zadebiutują w samochodach producentów premium już w 2025 roku. Tym samym będziemy odchodzić od konwencjonalnych pasów, które posiadamy w samochodach.

MSLL dynamicznie dostosują swoją reakcję w oparciu o rozmiar i wagę pasażera. W efekcie stopniowo złagodzą skutki oddziaływania na ciało ludzkie na całej trajektorii wypadku. Począwszy od wstrząsu do wyzwolenia poduszki powietrznej.

Innowacja zastosowana przez ZF jest zgodna z rygorystycznymi normami bezpieczeństwa określonymi w „ Wizji 2030” Euro NCAP . W przepisach, o których mówią nakazuje się m.in. udoskonalanie funkcji bezpieczeństwa tj. uruchamianie poduszek powietrznych i ograniczników napięcia pasów bezpieczeństwa, dostosowanych do indywidualnych cech ciała. Czytaj także: Mandat ponad 28 000 zł za podróż z psem. Dobrze znać ten przepis, jeśli wozisz go ze sobą

Copyright © WRC Media. Redakcja zastrzega wykorzystywanie niniejszej treści w zewnętrznych publikacjach, bez podania źródła (link do artykułu). Takie działanie będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.

Przeczytaj również