Chińczycy zrobili sobie spektakularnego hybrydowego SUV-a na miarę Cullinana
Jeśli marka Zeekr jest ci zupełnie obca, to wyjaśniamy, że jest znana w Chinach z produkcji zaawansowanych technologicznie, luksusowych samochodów stojący powyżej innych marek należących do koncernu Geely. Ten sam koncern jest także właścicielem marek tj. Volvo, Lynk&Co, Polestar i Lotus.
Zeekr obecny już na 8 rynkach Europy oferuje 4 modele w tym spektakularnego SUV-a 7X, który zrobił furorę w Chinach. Chińczycy uznali bowiem, że to jasny sygnał, że jest odpowiednim kandydatem do zdetronizowania Audi, BMW i Tesli w Europie. Jednak model będący bliźniakiem Volvo EX30 to zaledwie ułamek możliwości młodej marki Geely Automobile.
W marcu chiński kuzyn Volvo pokazał w Chinach pierwsze zdjęcia nowego SUV-a o nazwie 9X. Jak informowaliśmy to wyjątkowy pojazd w katalogu Zeekr ze względu na rozmiar, specyfikację i technologie. Marka w sierpniu oznajmiła, że jest gotowa na otwarcie księgi zamówień nowego SUV-a, który od razu zyskał przydomek „chińskiego Cullinana”. Kiedy 29 września nastąpił ten moment, wystarczyło 13 minut, by zebrał 10 000 zamówień. Warto wiedzieć, że mówimy o samochodzie, który nie jest tani nawet jak na chińskie realia i cenniki. Nie jest jednak tajemnicą, że Zeekr 9X z luksusem na miarę Rolls-Royce’a wytoczył ciężkie działa w postaci hybrydowej architektury wysokiego napięcia 900 V, królewskiego wyglądu i gorącego temperamentu.

Najtańszy Zeekr 9X w Chinach to wydatek nieco ponad 230 000 zł
Jak informowaliśmy, silnik spalinowy Zeekr 9X 2.0T, przeznaczony do hybryd PHEV ma moc maksymalną 205 kW, a dwa silniki elektryczne z przodu i z tyłu mają odpowiednio moc maksymalną 290 kW (przód) i 370 kW (tył). W efekcie mierzący 5239 mm długości Zeekr 9X ma moc wyjściową ponad 1000 KM. W efekcie przyspiesza do setki w czasie poniżej 3 sekund i rozwija prędkość 240 km/h.
Tego rodzaju mechanika i wyposażenie, które modelowi solidną podstawę do tego, by określać go „nowym flagowym modelem wśród światowych superluksusowych SUV-ów”. Oferta SUV-a obejmuje trzy warianty: Max, Ultra i Hyper. Premierowe wydanie specjalne Edition Black prezentuje się najbardziej spektakularnie. Jeśli chodzi o cennik i specyfikację, to wygląda to następująco:
Max: zasięg EV 300 km (CLTC) cena 455 900 juanów,
Ultra: zasięg EV 380 km (CLTC), cena 475 900 juanów,
Hyper: zasięg EV 355 km, moc szczytowa 1030 kW (ok. 1400 KM), cena 549 900 juanów
Edition Black: zasięg EV 355 km, moc szczytowa 1030 kW (ok. 1400 KM), cena 589 900 juanów.
To oznacza, że najdroższy Zeekr 9X Black Edition to wydatek niecałych 302 000 zł. Jak to się ma do wyposażenia?

Luksusowy SUV Zeekr już w standardzie imponuje funkcjonalnościami
Chińska marka nigdy nie stawia ograniczeń w kwestii bezpieczeństwa i wykorzystuje najbardziej ekstremalne innowacje technologiczne, aby tworzyć nowe flagowe modele. Luksusowy 9X dostaje napęd 4×4 i korzysta z inteligentnych systemów wspomagania kierowcy. Na przykład jego kamera o zasięgu 30 kilometrów pokazuje wszystko.
Nowy SUV w katalogu Zeekr w standardzie uwzględnia na przykład:
– autonomiczną nawigację – pozwalaja na samodzielne poruszanie się pojazdu dzięki analizie danych z czujników i kamer,
– asystenta parkowania z pamięcią,
– automatyczne sterowanie awaryjne (pozwala na ominięcie przeszkody),
– zestaw świateł Star Diamond Matrix oraz poziome i pionowe reflektory z matrycą diamentową,
– panoramiczny szklany dach Flybridge z otwieraną zasłoną przeciwsłoneczną,
– okno dachowe w 3 rzędzie siedzeń z osłoną przeciwsłoneczną,
– przyciemniane szyby boczne w 2 i 3 rzędzie siedzeń,
– elektryczne, podgrzewane lusterka,
– wnętrze ze skóry NAPPA z wykończeniami z naturalnego drewna, podsufitka z zamszu,
– elektrycznie wysuwany podnóżek foteli z przodu i w 2 rzędzie siedzeń,
– oświetlenie otoczenia Ambilight,
– podgrzewane i wentylowane siedzenia 2 rzędu z funkcją masażu,
– ukryty stolik przy przejściu w drugim rzędzie siedzeń (z dwoma uchwytami na kubki).
Zeekr 9X oferuje bagażnik o pojemności 470 litrów, który maksymalnie można zwiększyć do 2148 litrów. Załadunek jest wygodny, bo SUV korzysta z konstrukcji dzielonej klapy. Wielkim atutem „chińskiego Cullinana” jak informowaliśmy, jest także inteligentna kabina. Uwzględnia duży, centralny ekran sterowania, pod którym znajduje się panel szybkiego ładowania bezprzewodowego telefonu komórkowego. Ponadto z myślą o ergonomii zachowano fizyczne przyciski do najczęściej używanych funkcji.
Jeśli chodzi o technologie, to SUV jest pierwszym, który wykorzystuje inteligentny system kierowania Qianli Haohan H9. Uwzględnia on 5 czujników LiDAR, w tym 1 czujnik dalekiego zasięgu + 4 czujniki martwego pola. Ponadto pojazd korzysta z dwóch inteligentnych układów sterowania Thor o mocy obliczeniowej do 1400 TOPS. Nabywcy Zeekr 9X wykorzystają także pierwszy na świecie system AEB na podczerwień. Potrafi on precyzyjnie identyfikować przeszkody i automatycznie hamować w warunkach słabej widoczności, takich jak gęsta mgła.

Podsumowanie
Zeekr 9X to nie model, który ma tylko demonstrować technologiczną siłę Zeekr na rynku samochodów klasy premium. To SUV, który redefiniuje punkt odniesienia dla chińskich luksusowych SUV-ów dzięki w pełni opracowanemu, oryginalnemu designowi i wyjątkowym doświadczeniom z jazdy.
Samochód uwzględniający typowo biznesowe cechy z luksusem i bogatym wyposażeniem stanowi wielkie wyzwanie dla rywali. Nawet BYD nie jest w stanie zaproponować czegoś równie spektakularnego. Za kilka lat może się okazać, że marki premium takie jak Mercedes-Benz, BMW i Porsche w Chinach spadną do rangi drugorzędnych. Tymczasem Zeekr 9X w Chinach zmierzy się na pewno z AITO M9. Kluczowym wnioskiem po gorącej premierze jest to, że zamówienia znacznie przekroczyły oczekiwania. To zapowiada gwałtowny wzrost sprzedaży i zysków Zeekr i Geely. Jest wielce prawdopodobne, że miesięczna sprzedaż przekraczająca 10 000 sztuk nie będzie dużym problemem.