Lista usterek, które podnoszą zużycie paliwa nawet o 4 litry. Kierowcy często ignorują te objawy

Lista usterek, które podnoszą zużycie paliwa nawet o 4 litry. Kierowcy często ignorują te objawy

pusty i pełny bak paliwa

Podaj dalej

Samochód wraz z wiekiem potrafi zużywać więcej paliwa, ale, że często różnica nie jest duża, niewielu kierowców zdaje sobie sprawę ze źródła problemu. Uważają, że za ten stan rzeczy w dużej mierze odpowiada styl jazdy kierowcy lub specyfika samochodu. Tymczasem w skali roku nieświadomie tracą nawet 1000 złotych, a nie muszą.

Za większy apetyt na paliwo najczęściej odpowiada usterka w samochodzie

Nawet dodatkowy litr paliwa spalony na dystansie 100 km, gdy samochód pokonuje rocznie 20 000 km, generuje dodatkowy wydatek rzędu 1000 zł. Właściciele samochodów używanych nawet nie zdają sobie sprawy, ile mogliby zaoszczędzić, gdyby byli świadomi przyczyny większego zapotrzebowania na paliwo.

Niesprawność lub zużycie jednego z podzespołów samochodu to częsta przyczyna zwiększonego spalania paliwa. Nie usunięte usterki wpływają również na szybsze zużycie części samochodu. Tak jest m.in. w przypadku zapieczonych prowadników zacisków hamulcowych. Nie dość, że przyspieszają zużycie klocków hamulcowych i tarcz, to mogą podnieść spalanie nawet o 2 l/100 km.

wnętrze komory silnika
freepik.com

Lista usterek, które znacznie podnoszą poziom zużycia paliwa

Lista niedomagań, które nie pozostają bez wpływu na zużycie paliwa, jest długa. Jeśli pokonujesz samochodem niewielkie dystanse, możesz ich nie zauważyć. Nie wszystkie usterki można łatwo wykryć, zwłaszcza gdy poszczególne elementy samochodu są we wczesnej fazie niedomagań.

Dlatego poniżej znajdziesz te,  które mają wpływ na znaczny wzrost zużycia paliwa. Warto o nich wiedzieć, bo potrafią być niezauważalne jeśli wykorzystujesz samochód na dojazdy do pracy.

usterki zwiększające zużycie paliwa sterownik silnika

1. Awaria sterownika silnika znacząco podnosi zużycie paliwa

Przyczyną awarii jest najczęściej śniedź na wewnętrznych połączeniach, która powstaje wskutek rozszczelnienia obudowy. Kierowca powinien zwrócić uwagę na podwyższone obroty silnika, brak mocy i nieregularną pracę jednostki. Niesprawny sterownik silnika podnosi zużycie paliwa nawet o 3,5 l/100 km.

freepik.com

2. Uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego

Sensor zanurzony w płynie chłodniczym ma za zadanie mierzyć jego temperaturę. Wynik trafia do wyżej omawianego sterownika, który na podstawie odczytu dobiera odpowiednio parametry pracy jednostki napędowej. Nieprawidłowa praca czujnika może spowodować podawanie zbyt bogatej mieszanki, co w efekcie może zwiększyć zużycie paliwa średnio o 3,5 l/100 km.
Usterkę można zdiagnozować poprzez pomiar rzeczywistej temperatury płynu chłodniczego lub pomiar czystości spalin.

zapchany katalizator a zużycie paliwa
Adobe iStock

3. Zapchany katalizator

Nierówna praca silnika lub zauważalny spadek mocy może być spowodowana przez ograniczenie przepływu spalin przez katalizator. Taka usterka powoduje, że kierowca znacznie częściej korzysta z pedału gazu, co w rezultacie zwiększa zużycie paliwa średnio o 3,5 l/100 km.

4. Awaria sondy lambda to dodatkowe 4 litry paliwa

Zużycie tego czujnika powoduje przesyłanie do sterownika silnika błędnych informacji o składzie spalin. W rezultacie komputer niewłaściwie dawkuje paliwo, silnik traci moc i zwiększa apetyt na paliwo.

Diagnostyka tego problemu polega m.in. na pomiarze składu spalin i sprawdzeniu wiązki elektrycznej. Warto ją przeprowadzić, bo powyższa usterka zwiększa zużycie paliwa średnio aż o 4,0 l/100 km.

zuzycie paliwa automatyczna skrzynia biegów
Freepik.com

5. Awaria konwertera w automatycznej skrzyni biegów

Posiadacze samochodu z automatyczną skrzynią biegów o zwiększone zapotrzebowanie na paliwo mogą winić niesprawny konwerter, czyli sprzęgło hydrokinetyczne. Jego zadaniem jest przenoszenie mocy i momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów.

Za usterkę konwertera najczęściej odpowiadają łożyska. Awarię łatwo rozpoznać m.in. po hałasie dochodzącym z przekładni, który przypomina dźwięk tarcia metalu o metal i szarpaniu pojawiającym się przy ruszaniu. Przeciętny wzrost zużycia paliwa w przypadku tej usterki wynosi 3,5 l/100 km.

6. Zużyte wtryskiwacze LPG

Nie tylko w benzynie i dieslu mogą znaleźć się zanieczyszczenia. Filtry zaś nie są w stanie wychwycić wszystkich, dlatego zdarza się, że drobne cząstki brudu trafią do wtryskiwaczy. To w rezultacie zaburza dawkowanie paliwa i powoduje większe zużycie nawet o 3,5 l/ 100 km.

Właściwej diagnostyki należy dokonać w warsztacie mechanika, który użyje do tego specjalnego urządzenia pomiarowego i dokona oceny stanu czystości ich wnętrza po rozebraniu.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News