Kwartał niemieckich marek premium w USA. Dlaczego Audi wypada bardzo słabo na tle rywali?

Kwiecień to okres podsumowań, jeśli chodzi o sprzedaż samochodów na świecie. Niemieckie marki BMW, Volkswagen i Audi opublikowały wyniki sprzedaży za pierwszy kwartał w USA. Wynik tej ostatniej nie jest jednak powodem do dumy.

Audi Q5 Sportback
Podaj dalej

Dlaczego Audi wypada słabo za oceanem?

Podczas gdy Volkswagen siostrzana marka Audi może się pochwalić numerem jeden niemieckich producentów w USA, marka z Ingolstadt w pierwszym kwartale uzyskała najsłabszy wynik.

Volkswagen już na początku roku odnotował wzrost sprzedaży i utrzymał tę tendencję przez trzy pierwsze miesiące tego roku. Giganta z Wolfsburga, zwiększył swoją o 21 procent. Wzrost sprzedaży odnotowało także BMW, co prawda niewielki, bo 2,4 procenta,  ale jednak zawsze to plus dla marki z Bawarii. Dlaczego zatem Audi wypada tak słabo na tle wielkiej niemieckiej trójki?

Marka premium odnotowała 16% spadek sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 roku. Nieco zaskakujący spadek sprzedaży Audi w USA to jednak efekt m.in. problemów w fabryce spółki zależnej VW w USA.

Fabryka Audi San José Chiapa
Fabryka Audi San José Chiapa foto. materiały prasowe producenta

Marka ma za sobą pierwszy strajk w meksykańskiej fabryce

Spadek sprzedaży w Audi ma źródło w problemach, z jakimi przyszło jej się zetknąć po raz pierwszy, odkąd istnieje jej fabryka w Meksyku.

Marka, która produkuje w San José Chiapa SUV-a Q5 od 2016 roku, po raz pierwszy w historii musiała się zmierzyć ze strajkiem pracowników. Ci w styczniu i lutym tego roku przerywali pracę na całe tygodnie żądając znacznych podwyżek. Producent nie chciał się na nie zgodzić. W efekcie marka od stycznia do marca br. sprzedała w USA zaledwie 44 000 samochodów.

Problemy ze strajkami pracowników to jednak niejedyne źródło spadku sprzedaży Audi w USA. Jak poinformowała rzeczniczka producenta w komentarzu dla Automobilwoche na spadek sprzedaży miały także wpływ „wyzwania związane z cłami”. Wiadomo, że trudności z dostawami samochodów Audi oraz marek luksusowych tj. Bentley i Porsche były związane z podzespołem pochodzącym od chińskiego dostawcy. W USA stanowił on naruszenie przepisów dotyczących pracy przymusowej. Konieczne było przerobienie pojazdów w portach, zanim można je było poddać odprawie celnej.

Reasumując, pierwszy kwartał nie był szczęśliwy dla Audi w USA. Dziś jednak fabryka znów działa, a pracownicy doczekali się wyższego o 10,2% wynagrodzenia. Marka ma zaś czas, by odrobić straty w stosunku do niemieckich producentów BMW i VW.

źródło: Automobilwoche

Przeczytaj również