- Tych kilka wskazówek pozwoli ci dłużej zachować sprawne amortyzatory
- Oto kilka prostych sposobów by zaoszczędzić kilkaset złotych
- Jazda po wybojach? Z ograniczoną prędkością
- Nie wjeżdżaj w błoto, jeżeli nie musisz
- Pamiętaj o kontroli ciśnienia powietrza w oponach
- Warto przemyśleć wybór felg i opon
- Sprawdzaj w jakim stanie są elementy zawieszenia
Tych kilka wskazówek pozwoli ci dłużej zachować sprawne amortyzatory
Amortyzatory są częścią, która ulega zużyciu i nie mamy na to wpływu ale mamy wpływ na to jak szybko do tego dojdzie. Wydłużenie ich pracy przekłada się na spore oszczędności, które można na przykład wydać na coraz droższe paliwo.
Jak wiadomo rolą stabilizatorów jest jak nazwa wskazuje jest stabilizowanie nadwozia oraz niwelowanie drgań. Specjaliści twierdzą, iż jest to jeden z najważniejszych podzespołów w samochodzie.
Wyróżnia się dwa podstawowe typy amortyzatorów: olejowe oraz gazowe (gazowo-olejowe). Wymianę tego podzespołu zaleca się po przejechaniu od 80 do 100 tysięcy kilometrów. Wynika to z faktu, iż po takim przebiegu zwykle tracą swoje właściwości, a w rezultacie nie spełniają swojej funkcji.
Duży wpływ na poziom zużycia amortyzatorów ma sam kierowca i jego styl jazdy. Dlatego podpowiadamy co możesz zrobić, by zaoszczędzić na wymianie wydłużając im życie.
Oto kilka prostych sposobów by zaoszczędzić kilkaset złotych
Przede wszystkim należy unikać sytuacji, w której samochód jest przeładowany. Informację na temat tego jak jest dopuszczalna masa całkowita auta, znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym. Różnica między nią, a masą rzeczywistą to ładowność pojazdu, której nie należy przekraczać.
Przeciążony samochód to sposób na nadmierne obciążenie tyłu nadwozia. W takiej sytuacji nierównomiernie rozłożona masa, daje w kość tylnemu zawieszeniu. W rezultacie sprężyny są ugięte ponad miarę a amortyzator nie może pracować tak jak powinien.
Jeśli zdecydujesz się na montaż sprężyn obniżających prześwit ponad 20-30 mm, zaleca się montaż sportowych amortyzatorów. Seryjne w takich warunkach nie będą prawidłowo pracować.
Jazda po wybojach? Z ograniczoną prędkością
Jazda po wybojach to chleb powszedni wielu polskich kierowców podobnie jak podjeżdżanie pod krawężniki. Ograniczenie prędkości w tych dwóch przypadkach ograniczy zużycie amortyzatorów.
Dlaczego? Jeżeli zależy nam na trwałości amortyzatorów, większe nierówności należy „atakować” z możliwie niską prędkością, co korzystnie wpłynie także na stan pozostałych elementów zawieszenia, opon i felg.
Jeśli możesz warto po prostu unikać wyboistych dróg. Jazda po takiej nawierzchni sprawia, że amortyzator jest stale ciskany i rozciągany. Im większa ilość cykli jego pracy tym szybsze zużycie.
Nie wjeżdżaj w błoto, jeżeli nie musisz
Błoto to mieszanina, która strukturą przypomina pastę ścierną, która jest zabójcza do wszystkich ruchomych elementów samochodów. W związku z tym, nie jest obojętna także wobec amortyzatorów.
Błoto, które trafi na tłoczysko amortyzatora może je zarysować co w rezultacie sprzyja rozwojowi korozji, która finalnie może zaatakować korpus amortyzatora. Jeśli zdarzy ci się przejażdżka w błocie po prostu umyj podwozie zanim błoto zaschnie.
Pamiętaj o kontroli ciśnienia powietrza w oponach
Wielu kierowców nie ma w nawyku okresowego sprawdzania ciśnienia powietrza w kołach. Niestety zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie nie jest korzystne dla elementów zawieszenia, które ze sobą współpracują.
Aby dłużej cieszyć się sprawnymi amortyzatorami warto dopilnować, by ciśnienie odpowiadało zaleceniom producenta. Jak sugerują mechanicy można je obniżyć o 0,2 atmosfery, co podniesie komfort jazdy, redukuje obciążenia zawieszenia, a nie wpłynie na prowadzenie i zużycie paliwa.
Warto przemyśleć wybór felg i opon
Jak nie trudno się domyślić, nisko profilowe opony i felgi o dużej średnicy chociaż wyglądają atrakcyjnie, gorzej pochłaniają wstrząsy. Co oznacza, że amortyzatory mają więcej pracy.
Jeśli chcesz wydłużyć żywotność amortyzatorów, nie przesadzaj z rozmiarem kół, a na pewno nie wykraczaj poza normy ustalone przez producenta.
Sprawdzaj w jakim stanie są elementy zawieszenia
Wszystkie elementy zawieszenia działają ze sobą jak jeden organizm. Wystarczy, że jeden element ulegnie zużyciu albo uszkodzeniu a wzrośnie obciążenie innego.
Dobrym przykładem są tu łączniki stabilizatorów, które jeśli są wyrobione lub zerwane, obciążają amortyzatory i sprężyny, które mają dużo więcej pracy. To oznacza, że wcześniej się zużyją.
W niektórych modelach dość podatne na uszkodzenia są sprężyny zawieszenia – ich końcówki pękają, co skutkuje zmianą osiadaniem wybranych kół i mniej korzystnymi warunkami pracy dla danego amortyzatora.
Tych kilka zasad plus sprawdzanie co jakiś czas stanu osłon przeciw kurzowych gdy samochód jest podniesiony pozwoli ci zaoszczędzić kilkaset złotych. Koszty napraw nie będą wysokie, a stosowanie zaleceń pozwoli wydłużyć życie amortyzatorów.