Jak włączać się do ruchu na niemieckiej autostradzie? Wielu kierowców popełnia błąd

Jazda po niemieckiej autostradzie to niewątpliwie przyjemność dla wielu polskich kierowców. Kultura jazdy, brak ograniczenia prędkości, czytelne oznaczenia to tylko niektóre z zalet podróżowania przez kraj naszych sąsiadów. Ze względu na to drugie wielu kierowców z niepewnością porusza się po pasie wjazdowym.

jak jeździć po niemieckiej autostradzie jpg
Podaj dalej

Nie każdy kierowca umie to zrobić, nawet po ukończonym kursie prawa jazdy

Brak pewności podczas poruszania się na pasie „przyspieszenia” skutkuje szeregiem niebezpiecznych zdarzeń. Sytuacja, gdy samochód wjeżdża dość wolno na pas włączający się do ruchu na autostradzie, nie należy do rzadkości. Chwila zawahania się i rozważań nad tym, czy kierowca rozpędzonej ciężarówki mnie widzi, może być niebezpieczna.

Dla nadjeżdżającej prawym pasem ciężarówki lub innego samochodu taka sytuacja może skutkować tym, że może skręcić na lewy pas tuż przed innym rozpędzonym samochodem. Nie brzmi to zbyt bezpiecznie.

audi-rs7 na niemieckiej autostradzie
www.whichcar.com.au

Odbyty kurs prawa jazdy nie gwarantuje, że kierowca włączy się pewnie do ruchu na autostradzie

Każdy niemiecki kierowca uczył się prawidłowo korzystać z pasa przyspieszenia na autostradzie podczas egzaminu na prawo jazdy. Co oczywiście nie zawsze gwarantuje, że bezpiecznie i pewnie włączy się do szybkiego ruchu na autostradzie. W Polsce młodzi kierowcy często nie mają nawet szansy, by przejechać się autostradą podczas kursu na prawo jazdy. Jak zatem odnaleźć się na niemieckich Autobahn?

Z pomocą przychodzi kilka wskazówek od redaktora i głównego reportera Auto Bild:

  1. Przyspieszenie – pas przyspieszenia (a nie pas śmieci) nazywa się tak, ponieważ należy na nim przyspieszać. Wyraźnie dozwolone jest wyprzedzanie innych pojazdów prawym pasem. Spojrzenie na prędkościomierz pomaga. Jeśli wskazuje ponad 90 km/h, jesteś zdecydowanie szybszy niż ciężarówka nadjeżdżająca w lusterku wstecznym – i możesz spokojnie ją wyprzedzić.
  2. Mając kierunkowskaz ustawiony w lewo, szybko wjedź w wystarczająco dużą lukę. Po sprawdzeniu przez ramię kontynuuj przyspieszanie, jeśli to możliwe.
  3. Pas łączący, jak oficjalnie nazywa się pas wjazdowy, ma zwykle długość 250 metrów. W większości przypadków to wystarczy, aby móc bezpiecznie się wciąć. Jeśli nie, sprawa staje się nieco skomplikowana: policja zaleca wówczas korzystanie z pasa awaryjnego w celu dalszego przyspieszenia – chociaż nie jest to wyraźnie określone w ustawie o ruchu drogowym (StVO).
  4.  Tylko jeśli to drugie nie jest możliwe – być może dlatego, że pobocze jest zbyt wąskie lub zablokowane przez inny pojazd – należy hamować, w razie potrzeby do zatrzymania. Wówczas ważne jest, by spokojnie poczekać na większą lukę w płynącym ruchu. Nawet w korkach system zip (suwak) nie ma zastosowania, ale zgodnie z § 18 ust. 3 ustawy o ruchu drogowym: ruch płynny ma pierwszeństwo. (gdy trafisz na konwój wojskowy, może to chwilę potrwać).
  5. Jeśli jesteś na prawym pasie i widzisz, że inny pojazd zaraz wjedzie, powinieneś mu to ułatwić – na przykład lekko zwalniając. Jeśli środkowy lub lewy pas jest wolny, on również może się tam pojawić (ale nie musi). W żadnym wypadku nie powinieneś zmieniać pasów zbyt szybko, bez patrzenia w lusterka wsteczne, boczne i zwracania uwagi na martwy punkt. W przypadku kolizji konsekwencje są zwykle poważne z powodu dużej prędkości na autostradzie.

O tym warto pamiętać

Nigdy nie wyprzedzaj na środkowym lub prawym pasie autostrady. Niemiecka etykieta pasa jest na światowym poziomie – nie spotkasz tu maruderów na szybkich pasach, zawsze będą jechać dobrze. Po drugie pamiętaj, że błyskanie światłami nie jest niegrzeczne. W rzeczywistości, jeśli igła licznika jest na jego południu na najwyższym biegu, mądrze jest uderzać w te światła drogowe co kilka sekund.

Przeczytaj również