Jak poznać, że w aucie kończy się paliwo? O tym musisz wiedzieć

Jak poznać, że w aucie kończy się paliwo? O tym musisz wiedzieć

Rezerwa

Podaj dalej

Kto z nas nie był w sytuacji, gdy kończy mu się paliwo, a dystans do stacji paliw wywołuje dreszczyk, niech pierwszy rzuci kamieniem. Zbiornik paliwa ma oczywiście rezerwę, ale nikt z nas tak naprawdę nie wie, kiedy ona się kończy. Jak zatem rozpoznać, że nadchodzi krytyczny moment?

Po tym poznasz, że kończy ci się paliwo

W sytuacji, kiedy poziom paliwa w baku osiągnie krytycznie niski poziom, silnik wyraźnie traci moc i chwilami przerywa pracę. Najbardziej to odczujesz, pokonując zakręty lub pochyłe drogi.

W tej sytuacji powinieneś mieć świadomość, że to ostatni dzwonek by zatrzymać się i zatankować paliwo. Dalsza kontynuacja jazdy nie dość, że doprowadzi do zapowietrzenia się układu paliwowego, to naraża kierowcę na spory stres.

Oznacza bowiem, że silnik a samochód zatrzyma się w najmniej oczekiwanym miejscu.

wlew na paliwo Skoda

 

Co zrobić, kiedy skończy się paliwo?

Gdy dojdzie do sytuacji, kiedy z braku paliwa silnik gaśnie, należy wysprzęglić i toczyć się siłą rozpędu. W miarę możliwości należy zjechać na skrajny prawy pas, a najlepiej na pobocze.

W zależności od sytuacji należy powiadomić pomoc drogową albo skorzystać ze smartfonu i zlokalizować najbliższą stację paliw. Jeżeli znajduje się w odległości 2-3 kilometrów piesza wycieczka potrwa na pewno krócej niż wezwanie pomocy.

W większości polis AC i assistance taka usługa dowozu paliwa jest możliwa w ramach zawartej umowy ubezpieczenia auta, co nie oznacza, że zawsze można z niej skorzystać. Najczęściej umowa obejmuje jedynie jednorazową lubo dwukrotną usługę dowozu paliwa.

W sytuacji, kiedy dojdzie do zapłaty z własnej kieszeni za transport paliwa, rozbieżność cenowa jest spora. Trzeba się liczyć z wydatkiem rzędu 20-50 zł na terenie miasta, a poza nim od 60 do 150 zł. Warto pamiętać, że w tej kwocie nie zawarto ceny samego paliwa.

Do uruchomienia silnika wystarczy zapełnić kanister o pojemności 5 l, który jest dostępny na wszystkich stacjach paliw. Należy jednak pamiętać, że nie we wszystkich samochodach, da się uzupełnić paliwo wlewając je do baku z kanistra.

Nowsze samochody są wyposażone w system, który zapobiega tankowaniu niewłaściwego paliwa, co oznacza, że klapkę we wlewie można odblokować specjalnym lejkiem. Czasami jest on na wyposażeniu auta i można go znaleźć pod podłogą bagażnika. Jeżeli tak nie ma, pomocny w tej sytuacji jest śrubokręt albo palec.

Nie warto ryzykować, by nie narazić się na dodatkowe  koszty

Jak widać jazda na rezerwie lub chęć zaoszczędzenia i poszukiwanie tańszej opcji tankowania w momencie, gdy w zbiorniku kończy się paliwo, jest mało opłacalne.

Jeśli dojdzie do zapowietrzenia układu paliwowego, trzeba spróbować metody wielokrotnego przekręcenia kluczyka. W samochodach z silnikiem diesla w starszych modelach można znaleźć ręczną pompkę paliwa.

Nie zawsze silnik podejmie pracę a wtedy trzeba użyć odpowietrzników na pompie wtryskowej, a nawet odpowietrzyć wtryskiwacze. Niestety to nie są czynności, z jakimi poradzi sobie przeciętny kierowca, który stoi samochodem w szczerym polu.

Dlatego najlepszym lekarstwem na to by uniknąć dodatkowych kosztów, jest pamiętać o tym, że rezerwa w zbiorniku w zależności od samochodu wcale nie oznacza, że przejedziemy nim jeszcze dystans od 70 do 120 km.

Warto zatem pamiętać, że kontrolka, informując nas o tym, że kończy się paliwo to ikonka sporego ryzyka, która kosztuje sporo stresu i dodatkowo obciąży nasz portfel. A jak wiadomo,  już samo paliwo nie jest tanie.

Przeczytaj również