Hyundai wywiera ogromną presję na konkurentów. Oto pierwsza na świecie ciężarówka na wodór!

Samochody ciężarowe zamiast tankować diesel, będą napędzane wodorem? Hyundai podobnie jak Toyota, jest przekonany, że napęd wodorowy ma szanse zaistnieć w nowym ładzie ekologicznych paliw. W związku z tym sprowadzi do Europy ciężarówkę Xcient. W ramach projektu pilotażowego, do roku 2025 zamierza wyprodukować aż 1600 ciężarówek na wodór.

Hyundai-Xcient-Fuel-Cell-FCEV-1
Podaj dalej

Na początek Hyundai startuje z wodorowym projektem w Europie

Hyundai chce sprowadzić ciężarówkę Xcient , zasilaną wodorem do Europy. Na początek 140 pojazdów trafi do Szwajcarii w ramach testów pilotażowych. Docelowo producent zamierza wyprodukować 1600 sztuk w ciągu najbliższych czterech lat.

Podczas gdy specjaliści od rynku paliw uważają, że wyścig między ogniwami paliwowymi i akumulatorami o mobilność przyszłości jest dawno rozstrzygnięty i nie daje szans napędowi wodorowemu, Toyota i Hyundai postrzegają to inaczej.
Koreański producent uważa, że wodór jako paliwo ma sens. Dotyczy to nie tylko SUV-a FCEV- Nexo, ale także pojazdów ciężarowych.

Hyundai-Xcient-Fuel-Cell-FCEV-2

Wodór jako dobra alternatywa dla samochodów ciężarowych

Prawdopodobieństwo, że wodór jako pierwszy stanie się źródłem energii w ciężkich samochodach ciężarowych, jest w rzeczywistości wysokie.
Biorąc pod uwagę duże odległości jakie pokonują ciężarówki i łatwość napełnienia, to źródło energii jest lepsze od akumulatora. W związku z tym Hyundai wiąże duże nadzieje z Xcient Fuel Cell, klasyczną ciężarówką w klasie do 28 ton (40 ton łącznie).

Wstępnie 10 egzemplarzy Xcient Fuel Cells trafi do Szwajcarii. Hyundai planuje w przyszłości rozszerzyć swój projekt pilotażowy. Zmieniona wersja ciężarówki FCEV ma trafić do produkcji w sierpniu. Łącznie ma powstać 1600 sztuk ciężarówek, a Hyundai chce z nich korzystać również w innych europejskich krajach.

Hyundai Xcient Fuel Cell ma siedem zbiorników wodoru o pojemności 31 kilogramów. Ogniwo paliwowe jako źródło zasilania generuje moc 180 kW. Trzy zestawy akumulatorów o łącznej pojemności 216 kWh służą jako magazyn buforowy. Są one niezbędne by zasilić silnik elektryczny przy szczytowym obciążeniu, ponieważ jego maksymalna moc 350 kW, nie może być zasilana wyłącznie z ogniwa paliwowego.

Hyundai-Xcient-Fuel-Cell-FCEV-1

W ślad za tym mają pójść USA i Chiny

Silnik elektryczny o maksymalnym momencie obrotowym 2237 Nm napędza jedną lub dwie tylne osie Hyundaia Xcient Fuel Cell, za pośrednictwem klasycznej 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów Allison. W pełni zatankowana ciężarówka wodorowa powinna osiągnąć zasięg 400 kilometrów.
Oprócz Europy, Hyundai chce oczywiście używać ogniwa paliwowego Xcient, na innych kontynentach. Premiera rynkowa w USA odbędzie się w tym roku i według Hyundaia istnieje duże zapotrzebowanie zgłaszają Chiny.

Hyundai nazywa Xcient Fuel Cell pierwszą na świecie ciężarówką z ogniwami paliwowymi. W rzeczywistości również inni producenci, w tym Mercedes, pracują nad technologią wodorową w pojazdach użytkowych.

Koreańczycy jednak mają tutaj sporą przewagę. Komunikat o tym, że w ciągu najbliższych czterech lat sprowadzą do Europy 1600 ciężarówek FCEV, wywiera ogromną presję na konkurencję.

Przeczytaj również