Euro NCAP zmienia zasady testowania. Zdobycie pięciu gwiazdek nie będzie łatwe nawet dla marek premium

Zasady testowania samochodów przez organizację Euro NCAP doczekają się zmian. Od 2026 roku organ oceniający bezpieczeństwo w branży motoryzacyjnej przewiduje ukaranie producentów, którzy stawiają na ekrany, jako formę kontroli nad pojazdem.

euro ncap testy samochodów elektrycznych
Podaj dalej

Pięć gwiazdek od Euro NCAP będzie trudniej zdobyć

Już na początku stycznia 2026 r., organ oceniający bezpieczeństwo pojazdów Euro NCAP ma wprowadzić nowe przepisy. Oceniane przez niego pojazdy muszą spełnić nowy wymóg w postaci możliwości fizycznej kontroli samochodu. Mówiąc prościej, aby zasłużyć na pięć gwiazdek kluczowe będzie posiadanie na wyposażeniu fizycznych przycisków, dźwigni i pokręteł.

To efekt nowego trendu, z którego organizacja czuwająca nad bezpieczeństwem nie jest zadowolona. Wiele modeli dostępnych na rynku wyposaża się w ogromną ilość ekranów dotykowych, tym samym odchodząc od fizycznych przycisków, czy pokręteł. Euro NCAP uważa, że bezpośrednia integracja wielu funkcji z ekranami nie jest bezpieczna, bo może odwracać uwagę kierowcy.

Dziś z pomocą ekranów obsługuje się nie tylko klimatyzację, ale także obsługę wycieraczek. Takie rozwiązanie oferuje m.in. Tesla, BMW, Volkswagen i Volvo. Ekrany dotykowe to jednak problem całej branży. Niewątpliwie takie rozwiązanie pozwala wydawać mniej na budowę takiego samochodu. Jednak zdobycie pięciu gwiazdek w przyszłości nie będzie możliwe, jeśli producenci nie dostosują się do nowych wytycznych.

Nadużywanie ekranów dotykowych to problem całej branży, ponieważ prawie każdy producent pojazdów przenosi kluczowe elementy sterujące na centralne ekrany dotykowe, zmuszając kierowców do odrywania wzroku od drogi i zwiększając ryzyko wypadków odwracających uwagę” – powiedział Matthew Avery, dyrektor ds . strategicznych rozwoju w Euro NCAP, cytowany przez „The Times”.

VOLVO EX30 wyswietlacz
VOLVO EX30 wyswietlacz

Nowe wytyczne nie są nakazem dla producentów

Organizacja Euro NCAP to niezależna niedochodowa organizacja ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów, sponsorowana przez różne niezależne organizacje. Wspierają ją także rządy niektórych krajów europejskich. To oznacza, że jej nowe wytyczne nie stanowią o obowiązkowym ich przestrzeganiu przez producentów samochodów.

Nie jest jednak tajemnicą, że najwyższe wyniki w testach bezpieczeństwa Euro NCAP przyciągają klientów. Stanowią coś, czym można się pochwalić, bo bezpieczeństwo to jedno z podstawowych kryteriów przy zakupie samochodu. Zdobycie pięciu gwiazdek stanowi także wyznacznik jakości produktu.

Aby tyle dostać i otrzymać najlepszą ocenę poziomu bezpieczeństwa w 2026 r., samochody będą musiały oferować przyciski, pokrętła lub dźwignie świateł awaryjnych, kierunkowskazów, wycieraczek szyby przedniej, klaksonu i połączeń SOS.

Ta ostatnia funkcja, ukryta pod nazwą eCall od kilku lat jest obowiązkowym wyposażeniem nowych samochodów w Unii Europejskiej. Uruchomienie przycisku powoduje automatyczne wybieranie lokalnego numer alarmowego w przypadku poważnego wypadku. To pozwala na szybki kontakt z odpowiednimi służbami ratunkowymi. NIE PRZEGAP: Euro NCAP poddało testom jedenaście nowych modeli wprowadzonych na rynek. Pięć gwiazdek zdobyło osiem

Przeczytaj również