Diesel musi dymić ? W tym powiedzeniu jest ziarnko prawdy
Silnik wysokoprężny, może zachowywać się tak, jak zwykło się o nim mawiać i nie budzić tym samym złych skojarzeń.
Jak się okazuje dymienie diesla, można interpretować na wiele sposobów, w zależności od sytuacji. Chciałoby się rzec, że podobnie jak podczas wyboru Papieża, każdy rodzaj dymu, ma osobne znaczenie. Jakie? wyjaśniamy poniżej
Kolor dymu ma znaczenie
Każdy zepsuty silnik Diesla, bądź spalinowy, może dymić w wielu kolorach. Najczęściej kojarzonym widokiem, jeśli chodzi o dymienie diesla jest czarny. Nie są to jednak jedyne barwy jakie możesz zobaczyć. Spaliny mogą mieć również kolor biały lub niebieski, a nawet wystąpić jako miks tych kolorów.
Dymienie diesla, a właściwie kolor wydobywających się spalin, pomaga zdiagnozować usterki.
Czarny kolor spalin diesla, to typowe zjawisko. Typowy, nie oznacza, że jest on prawidłowy.
W starym dieslu z lat 90, dymienie na czarno jest normalne, ponieważ w takim silniku, w procesie (niedoskonałego) spalania powstaje sporo sadzy. W związku z tym, dymienie diesla na czarno, nie powinno spędzać snu z powiek.
Dziś w dobie wszechogarniającego postępu technologicznego i montowania filtra cząstek stałych, taki widok nie jest naturalny.
Jeśli w miarę nowy samochód z silnikiem wysokoprężnym dymi na czarno, to wiedz, że będzie źle. Nadmierne wytwarzanie sadzy, najczęściej zwiastuje problemy z wtryskiwaczami, które poddaje się regeneracji albo kupuje nowe. Ich stan można sprawdzić, bez konieczności wyjmowania ich z auta. Wystarczy zrobić próbę przelewową i sprawdzić za pomocą komputera, korekty wtrysków.
Drugim najczęściej zwiastowanym problemem w tym przypadku, może być awaria w układzie oczyszczania spalin. W praktyce nie musi to oznaczać, że silnik nie wytwarza za dużo sadzy. Wystarczy, że zatrzyma je w filtrze. Fakt, że auto dymi, może być spowodowane zużyciem układu wtryskowego albo usterką niezwiązaną wprost z silnikiem, np. brakiem filtra DPF.
Diesel dymi na biało bądź niebiesko -co to oznacza ?
Dymienie na niebiesko, oznacza, że do komór spalania, dostaje się olej silnikowy. Przyczyn może być wiele, wszystko zależy od tego, w jakim momencie silnik dymi.
Jeśli niebieskie obłoki pojawiają się podczas dodawania gazu, to w grę wchodzą zużyte (uszkodzone) pierścienie tłokowe albo turbosprężarka, a nawet obydwa te warianty.
Kiedy samochód przydymia na niebiesko tuż po uruchomieniu, to problemem może być głowica silnika.
W takiej sytuacji warto sprawdzić u mechanika turbinę, kompresję i ewentualnie zrobić płukanie silnika powiązane z wymianą oleju – czasem pomaga.
Kłęby białego dymu mogą zwiastować usterkę modułu EGR. Jeśli w parze z białym dymem, ubywa płynu chłodniczego, można podejrzewać, że w grę wchodzi usterka uszczelki pod głowicą.
Jak informują fachowcy, nowoczesne i nie wymęczone diesle, nie afiszują się żadnymi efektami specjalnymi w postaci kłębów dymów.