Co ile wymieniać filtr kabinowy w samochodzie? Zrób to sam, a zaoszczędzisz trochę grosza

Filtr kabinowy, potocznie zwany przeciwpyłkowym, to tani i najłatwiejszy w wymianie element, jaki znajdziesz w samochodzie. Kierowcy błędnie uważają, że ten element jest ważny tylko w przypadku alergików. Zapominają, że poruszanie się po mieście, częste postoje w korkach, narażają nas na działanie szkodliwych substancji.

Co ile wymieniać filtr kabinowy w samochodzie?  Zrób to sam, a zaoszczędzisz trochę grosza
Podaj dalej

Filtr kabinowy zatrzymuje zanieczyszczenia, a ty możesz oddychać czystym powietrzem

Filtr kabinowy ma za zadanie oczyścić powietrze, które dostaje się do wnętrza samochodu (np. wyłapać kurz i inne zanieczyszczenia). Ponadto chroni układ wentylacyjny przed osiadaniem i rozwojem zanieczyszczeń, które zbierają się zwykle na wentylatorze lub kanałach nawiewu.

Droższe warianty filtrów, które zawierają warstwę węgla, zatrzymują unoszące się w powietrzu alergeny, sadze oraz ograniczają przenikanie przykrych zapachów z zewnątrz do kabiny samochodu.

wymiana filtra w samochodzie Skoda
YouTube LaserSinex

Co ile wymieniać filtr kabinowy w samochodzie?

Symptomem który świadczy o tym, że powinieneś wymienić filtr kabinowy, mogą być parujące szyby wewnątrz samochodu oraz utrzymujący się wewnątrz nieprzyjemny zapach. Ponadto zapchanie filtra przeciwpyłkowego, osłabia siłę nawiewu.

Filtr warto regularnie doglądać i zmieniać . Nie jest to trudne zadanie, a ma wpływ na komfort podróżowania i nasze zdrowie. Producenci zalecają wymiany co 15 tys.km, ale warto robić swój samodzielny przegląd np. co pół roku by sprawdzić czy nie jest już brudny.

Najpopularniejszym i najtańszym typem filtra przeciwpyłkowego jest filtr papierowy, który kosztuje do kilkudziesięciu złotych wzwyż. Niestety wyłapuje on tylko zwykłe zanieczyszczenia, takie jak kurz i fragmenty liści.

Droższą opcją ale bardziej wydajną jest filtr węglowy. Kosztuje ponad 100 zł, ale ma on dodatkową, czwartą warstwę z węglem aktywnym, która wygląda jak zużyta. Taki filtr zatrzymuje dodatkowo szkodliwe substancje, tj. tlenki azotu, ozon, związki siarki i co ważne, ogranicza przedostawanie się do środka przykrych zapachów.

filtr kabinowy shutterstock wymiana w samochodzie
shutterstock

Jak wymienić filtr kabinowy? Możesz zrobić to sam

Producenci filtrów w większości dołączają instrukcję montażu. Jeśli nie wiesz jaki filtr wybrać, najlepiej jak wybierzesz ten, który ma obszerniejsze wskazówki montażowe. Często na załączonych informacjach, podane są lokalizacje filtra w kabinie i pełna procedura jego wymiany.

Dodatkowo polski producent filtrów Filtron, publikuje instrukcje montażu w Internecie. Przed założeniem filtra, trzeba pamiętać by wkładać go zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Cały proces wymiany to zazwyczaj odpięcie kilku spinek lub wyjęcie filtra ze specjalnej kasety.

filtr kabinowy Audi A3 motofanpl
Audi A3 foto motofan.pl

Lokalizacje filtra kabinowego w samochodzie

Cała sztuka polega na zlokalizowaniu filtra powietrza w samochodzie. Poniżej podpowiadamy gdzie najczęściej go znajdziesz.

  • Pod przednią szybą- filtr kabinowy może się znajdować pod przednią szybą samochodu. Aby go wymienić, trzeba rozpiąć łączniki osłonek i obudowy filtra lub uchylić specjalną klapkę. Łatwo uszkodzić delikatny plastik, w związku z tym lepiej nie używać do tego narzędzi. W tym miejscu znajdziesz filtr w następujących modelach: Audi A3 I, Audi A4 (B5), Audi TT I (8N), BMW serii 3 (E46), Ford Focus, Peugeot 206, Peugeot 307, , Seat Toledo II, Seat Leon I, Skoda Octavia I, Volkswagen Golf IV/VI, Volkswagen Passat B5.
  • Okolice schowka pasażera- wymiana filtra kabinowego w tych okolicach, wymaga zlokalizowania kasetki, otwarcia jej i wymiany filtra. Czasami, może być konieczny demontaż schowka. Na ogół wystarczy uchylić wewnętrzne zaczepy aby go wyjąć. Takie rozwiązanie znajdziesz m.in w modelach:  Fiat Punto II, Fiat Grande Punto, Kia Cee’d, Opel Astra G/H (II/III), Renault Megane II, Renault Laguna II, Seat Leon II, Skoda Octavia II, Toyota Corolla E12, Toyota Avensis II, Toyota Yaris I/II, Volkswagen Up!, Volkswagen Polo 9N, Volkswagen Golf V, Volvo S80.
  • Okolice pedału gazu – tę opcję stosuje np. Ford i tu wymiana filtra wymaga nieco większej gimnastyki. Na początek należy wyjąć kluczyk ze stacyjki. Dopiero wtedy można wypiąć z pedału gazu przewód łączący go z przepustnicą i odkręcić go. To ułatwia dostanie się do „boczka” konsoli środkowej, za którą znajduje się filtr. To najtrudniejsza opcja wymiany filtra, z którą nie każdy sobie poradzi. Taką lokalizację filtra kabinowego znajdziesz w modelach: Citroen C5 I, Ford Fiesta V, Ford Focus II, Ford C-Max, Peugeot 407.

Wymiana filtra powietrza, to jedna z niewielu rzeczy w samochodzie z jaką poradzi sobie niemal każdy kierowca. Samodzielna wymiana filtra w samochodzie, pozwala zaoszczędzić nawet 100 zł. Przykładowy film instruktażowy znajdziesz tutaj

Przeczytaj również