Chiński rywal Lexusa i Porsche już bez udziałów Mercedesa. Producent po cichu się wycofał

Marka Denza, która od niedawna przygotowuje się do sprzedaży swoich pojazdów w Europie, do niedawna była spółką joint venture Mercedesa i BYD. Wysokiej klasy pojazd Denza Z9 GT to pierwszy samochód, który trafi na Stary Kontynent. Zanim jednak to się stanie, sporo się zmienia w kwestii własności kapitału w spółce.

Denza Z9 zadebiutuje we wrześniu bez udziałów Mercedesa
Podaj dalej

Mercedes-Benz już bez udziału w spółce produkującej pojazdy Denza

W Europie jeszcze niewielu kierowców kojarzy markę Denza. W Chinach rozpoczęła ona działalność w 2012 roku, kiedy to BYD i Daimler utworzyły spółkę joint venture, dzieląc się udziałami 50:50. Powstały BYD Daimler New Technology Co. Ltd. i wprowadził na rynek nową markę samochodów – Denza.

Zamiarem powstania nowej marki była chęć zbudowania wysokiej klasy pojazdów elektrycznych. Obecnie w katalogu modeli Denza znajduje się minivan D9, dwa SUV-y N7 i N8 i osobowe Denza Z9. W ofercie dla Europy przewidziano na początek dwa modele.

Zgodnie ze strategią Denzy, po premierze w Chinach, Z9  wkroczy na rynki międzynarodowe, gdzie staje się rywalem m.in. luksusowego Porsche Panamera. Mówi się, że światowa premiera modelu odbędzie się 20 września. Do Europy trafi wersja elektryczna i hybrydowa PHEV modelu. Ta druga zużyje nieco ponad 5 litrów paliwa na 100 km, gdy będzie korzystać wyłącznie ze spalinowego zasilania.

Ponadto na ulice Europy trafi model  D9, rywal Lexusa LM. Model można było oglądać na genewskim salonie samochodowym. Wszystko wskazuje na to, że zanim to wszystko się wydarzy, to nie będzie już udziałów Mercedesa w spółce produkującej oba modele.

Denza Z9 GT w Europie juz bez udziałow Mercedesa
Denza Z9 GT powalczy z luksusowymi markami tj. Porsche

BYD przejmuje pozostałe 10 procent kapitału Mercedesa

​​Mercedes-Benz nie będzie już posiadał 10% kapitału Denza, bo do tylu spadła ilość udziałów Mercedesa po korekcie w 20222 r. Denza już oficjalnie przekształciła się z chińsko-zagranicznej spółki joint venture w spółkę będącą w całości własnością BYD.

W parze z tym wydarzeniem idzie fakt, że z listy wpływowych akcjonariuszy Denza znika Hans Georg Engel. To dyrektor ds. industrializacji i współpracy Mercedes-Benz China. Teraz BYD stając się posiadaczem 100% kapitału Denza, jest jedynym właścicielem marki powstałej w 2010 r.
W związku z tym Mercedes-Benz nie będzie świadkiem nowych osiągnięć technologicznych samochodów Denza w Europie. W Chinach marka BYD sprzedaje jej we własnym salonach.

Pożegnanie odbyło się bez nagłaśniania tego faktu. BYD i Mercedes-Benz nie wydały oświadczenia dotyczącego zmiany kapitału własnego.

Denza już bez udziałów Mercedesa
7-miejscowy elektryczny minivan D9 foto: Denza

źródło: Autohome

Przeczytaj również