Prezydent Uzbekistanu i prezes BYD ogłaszają uruchomienie produkcji modelu Song Plus DM-i
W dniu 25 stycznia Prezydent Uzbekistanu Shavkat Mirziyoyev odwiedził siedzibę giganta w Shenzhen w Chinach. Podczas tej wizyty Mirziyoyev i Wang Chuanfu, prezes BYD, przeprowadzili zdalną ceremonię uruchomienia produkcji w nowej fabryce BYD w Uzbekistanie. Jednocześnie oficjalnie zapowiedziano uruchomienie produkcji modelu Song Plus DM-i. To będzie pierwszy pojazd, który wyjedzie z tej fabryki.
Ponadto Wang przedstawił prezydentowi Mirziyoyevowi 10-tysięczny pojazd napędzany energią elektryczną (NEV) sprzedany przez BYD na rynku w Uzbekistanie – Yangwang U8.
Prezydent Uzbekistanu zyskał również wgląd w aspekty bezpieczeństwa przewidziane dla technologii BYD Blade Battery oraz inne aspekty technologiczne produktów chińskiego giganta. Demonstracja zdolności obracania się w miejscu modelu Yangwang U8 oraz zdolnośc modelu do samodzielnego inteligentnego parkowania pozwolą na pogłębienie współpracy i dają nadzieję na zwiększenie mocy produkcyjnych w zakładzie w Uzbekistanie.
Wizyta w siedzibie giganta zbiegła się z wizytą państwową Mirzijojewa w Chinach, która zaplanowano w dniach 23–25 stycznia. W ostatnim dniu tj. 25 stycznia w Shenzhen odbyło się Forum Inwestycyjne Uzbekistan-Chiny, które zgromadziło przedstawicieli polityki i biznesu obu krajów.
Tematem forum było wzmocnienie dwustronnych stosunków gospodarczych i handlowych pomiędzy oboma krajami, a także rozszerzenie wzajemnych inwestycji. Umowę na produkcję pojazdów elektrycznych i hybrydowych w Uzbekistanie podpisano we wrześniu ubiegłego roku pomiędzy Ministerstwem Inwestycji, Przemysłu i Handlu Uzbekistanu a BYD.
Zgodnie z jej zapisami, BYD i Uzavtosanoat JSC, kontrolowana przez państwo grupa motoryzacyjna w Uzbekistanie, stworzyły spółkę joint venture „BYD Uzbekistan Factory” w celu produkcji pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
#Uzbekistan President Mirziyoyev visited BYD headquarters in Shenzhen for inspection and held the launch ceremony of BYD Uzbekistan factory’s production with BYD President Wang Chuanfu. Additionally, the 10,000th NEV(YangWang U8) in the Uzbek market was delivered to President… pic.twitter.com/8cvlhvAnFG
— ThinkerCar (@thinkercar) January 26, 2024
Ekspansja fabryk giganta dopiero wystartowała
Nie jest tajemnicą, że chiński gigant planuje wielką ekspansję na sąsiednie rynki. To część strategii giganta na najbliższe lata. Na początku stycznia BYD wprowadził na rynek Indonezji trzy elektryczne modele i ogłosił, że zainwestuje w tamtejszą fabrykę 1,3 miliarda dolarów. W efekcie moce produkcyjne mają wzrosnąć do 150 000 sztuk.
BYD planuje także budowę swojej fabryki w Brazylii. To według zapowiedzi Financial Time, będzie pierwsza fabryka giganta poza Azją. Stanowi ona wspólne przedsięwzięcie z Sigma Lithium, brazylijskim producentem litu.
Globalna ekspansja BYD obejmuje także nowe fabryki w Tajlandii oraz na Węgrzech. Ponadto trwają negocjacje w sprawie utworzenia zakładu produkcji samochodów w Meksyku. Fabryka w Europie jest strategicznym przedsięwzięciem, który załatwia problem śladu węglowego w produkcji pojazdów elektrycznych. Kwestia opłat celnych na import z Chin nie będzie wówczas miała wpływu na poziom cen samochodów chińskiego giganta.