To nie BYD jako pierwszy wyprodukuje swoje samochody w Europie. Nieoczekiwanie szybko zrobił to inny chiński gigant

W związku z perspektywą ceł na azjatyckie samochody nie tylko chiński gigant BYD zdecydował się na swoją fabrykę w Europie. To dobre posunięcie strategiczne biorąc pod uwagę fakt, jak duży popyt w Europie jest na tańsze i lepsze pod względem technologicznym pojazdy elektryczne i hybrydowe. Jednak to nie pojazdy BYD, a Chery zjadą najszybciej z europejskich taśm produkcyjnych.

nie byd a chery wyprodukuje swoje samochody w Europie
Podaj dalej

Chiński gigant Chery nieoczekiwanie szybko wystartuje z produkcją w Europie

W czasie kiedy BYD buduje swoją fabrykę na Węgrzech, inny chiński gigant Chery chce taką rozpocząć znacznie wcześniej. Wykorzystał do tego hiszpańskiego producenta Ebro-EV Motors. Teraz dzięki wspólnie utworzonej spółce joint venture sprawy w dawnej fabryce Nissana w Barcelonie nagle toczą się nieoczekiwanie szybko.

Produkcja samochodów chińskiego giganta Cherry ma się rozpocząć jeszcze w tym roku. Za lokalizację posłuży była fabryka Nissana w Barcelonie, którą producent zamknął w 2021 roku. Tym samym chiński gigant robi ogromny krok naprzód i będzie jako pierwszy miał swój zakład produkcyjny w Europie.

Dla Barcelony oznacza to przywrócenie części stanowisk pracy utraconych w wyniku wycofania się Nissana. Spółka joint venture w obszarze portowym Zona Franca w Barcelonie utworzy 1250 miejsc pracy.

Samochody trzech marek wyjadą z hiszpańskiej fabryki, w tym nowy SUV Chery Omoda E5 fot. Chery
Samochody trzech marek wyjadą z hiszpańskiej fabryki, w tym nowy SUV Chery Omoda E5 fot. Chery

Cel strategii to samochody trzech marek chińskich w Europie

Chery będzie udziałowcem mniejszościowym w planowanym wspólnym przedsięwzięciu. Jak zapowiedział Dyrektor generalny Ebro, Pedro Calef, w czwartym kwartale tego roku rozpocznie się produkcja Chery Omoda 5, pierwszego modelu marki Chery zarówno elektrycznego, jak i spalinowego. Pod koniec roku spodziewane są również dwa modele SUV-ów firmy Ebro wykonane w technologii udostępnionej Chery.

Przewiduje się, że fabryka może wyprodukować 50 000 pojazdów w 2027 r., a w 2029 r. liczba ta ulegnie potrojeniu i osiągnie 150 000 samochodów. Podczas wydarzenia upamiętniającego ten nowy sojusz premier Hiszpanii, Pedro Sanchez powiedział:

„Ta umowa o wspólnej produkcji pojazdów przez dwie marki to znacznie więcej niż duży projekt biznesowy (…) to także symbol procesu reindustrializacji, przez który przechodzi Katalonia i cała Hiszpania. Nieczęsto zdarza się być świadkiem odrodzenia kultowej marki, a dziś wszyscy dzielimy się naszą radością. Ebro jest częścią historii całego hiszpańskiego społeczeństwa, które przez wiele lat posiadało ciężarówki, samochody dostawcze i traktory tej marki”.

Chińczycy realizują strategię trzech marek: kolejną marką, która ma zawitać do Europy, jest Jaecoo; Odgałęzienie Nobla, Exlantix, pojawi się później.

Charlie Zhang, wiceprezes wykonawczy Chery Automobile, już pod koniec zeszłego roku w wywiadzie dla Automobilwoche stwierdził: „Chińskie samochody są bardzo atrakcyjne wizualnie i są pełne technologii. Europejscy producenci słusznie się niepokoją”.

Teraz Cherry realizując nowe przedsięwzięcie w Hiszpanii, potwierdza swoje zaangażowanie w Europie i wyprzedza BYD. Gdy pojawią się przeszkody w postaci unijnych ceł, chiński gigant nie będzie się nimi martwić.

Dzięki Omoda i Jaecoo Chery początkowo skieruje swoją ofertę w segment masowy. Z czasem, kiedy wprowadzi do Europy Exlantix, będzie obsługiwał także klientów premium. W przeciwieństwie do wielu innych producentów z Chin, Chery nie opiera się wyłącznie na samochodach elektrycznych. Będzie także oferować konwencjonalne silniki benzynowe i hybrydy typu plug-in.

 

Przeczytaj również