Diagności ruszyli do walki o podwyżki opłat
Nadszedł czas na rewaloryzację opłat za badanie techniczne. Dziś kierowcy płacą za nie 97 zł. Ci, którzy posiadają w samochodzie instalację LPG, muszą na nie wyłożyć 162 zł, a kierowcy ciężarówek 153 zł. Do tych stawek dochodzi opłata ewidencyjna w wysokości 1 zł.
Stawki do których kierowcy przyzwyczaili się od lat mogą w przyszłym roku ulec zmianie. Kwota jaką diagności uznają za rozsądne minimum to 150 zł netto. Czym argumentują podwyżkę diagności?
Głównym argumentem jest brak rewaloryzacji ceny od 17 lat, bo obecne stawki ustalono w 2004 roku. Dlatego jak informuje Dziennikpl, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów zbiera wśród diagnostów deklaracje wsparcia podwyżki opłat za badanie techniczne. Zebrano już 497 deklaracji, ale przesyłanie ich do PISKP wciąż trwa.
Trzeba pokazać rządzącym, że środowisko już dłużej czekać nie może. Nie jest wykluczone, że trzeba będzie w tej sprawie zaprotestować – ogłosili właściciele stacji kontroli pojazdów.
Za badanie techniczne samochodu przyjdzie zapłacić ponad 180 zł
Minimalne netto dla diagnosty oznacza, że kierowca zapłaci za badanie dokładnie 184,50 zł. Kierowcy z instalacją LPG zapłacą jeszcze więcej. To nie jest dobra wiadomość dla kierowców, ale zakładając, że inflacja od 2004 roku wzrosła ponad 44%, podwyżka opłat za badanie techniczne wydaje się zrozumiała.
Minimalne wynagrodzenie za pracę od 2004 roku wzrosło o 340 proc., co oznacza, że kiedyś kierowca mógł zapłacić za 8 badań okresowych samochodu osobowego, a dziś może sfinansować miesięcznie 28 takich badań. Uwzględniając wzrost powyższego wynagrodzenia od 2022, w przyszłym roku może zapłacić za 30 badań.
W związku z tym PISKP nie zamierza odpuścić podniesienia opłat za badanie techniczne, domagając się uzależnienia opłaty od wskaźnika inflacji lub zapisanie kwoty bazowej badania w postaci procenta od kwoty najniższego wynagrodzenia.
Kiedy kierowcy wniosą opłaty według nowych stawek?
Jak wiadomo, ustawa dotycząca zmian w systemie opłat za badania techniczne jest cały czas w procesie legislacyjnym. Obecnie czeka na rozpatrzenie przez Komitet Wspólny Rządu i Samorządu Terytorialnego. Dostosowanie jej do Centralnej Ewidencji Pojazdów do przepisów ustawy, zajmie co najmniej pół roku.
Niezależnie od tego, czy już w przyszłym roku czekają kierowców podwyżki stawek za badania techniczne, trzeba pamiętać o obowiązku ich wykonania. Jazda bez ważnego badania technicznego to pewny mandat wysokości nawet 500 zł oraz zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.