Audi RS Q e-tron na Dakar będzie miało coś wyjątkowego. Niemcy właśnie to pokazali

Audi właśnie ujawniło jak wygląda kokpit samochodu rajdowego, jaki wystawi na przyszłoroczny Dakar. To wyjątkowy pojazd, zaprojektowany specjalnie na mordercze zawody i wyposażony w bardzo osobliwą technologię.

audi-rs-q-e-tron
Podaj dalej

Kokpit Audi RS Q e-tron skrywa ważny szczegół

Samochód rajdowy od Audi, zaprojektowano w technologii rodem z Formuły E, która działa w połączeniu z silnikiem benzynowym TFSI znanym z DTM.

Na zdjęciach wnętrza ujawnionych przez producenta, zobaczysz bardzo ważny szczegół jakim jest hamulec ręczny. Co w nim takiego specjalnego?

Jak wiadomo, samochody rajdowe korzystają z hydraulicznych hamulców ręcznych, które w razie potrzeby blokują tylne koła. Blokada jaką wywołuje zaciągnięcie hamulca, ma na celu wywołanie poślizgu, co jest wykorzystywane również w driftach. Ale hamulec ręczny w Audi RS e-tron ma jeszcze jedno ważne zastosowanie.

foto: Audi

Aluminiowa dźwignia hamulca ręcznego z dwoma korbami odzyskuje energię

Pociągnięcie dźwigni hamulca ręcznego, która współpracuje z hamulcem hydraulicznym i z układem rekuperacji, blokuje tylne koła i generuje zastrzyk energii dla akumulatora.

Mówiąc prościej, technologia zwana brake-by-wire zasila dwa zespoły silnikowo-prądnicowe. Naciśnięcie konwencjonalnego hamulca stopą działa w podobny sposób. W związku z tym zarówno zaciągnięcie hamulca ręcznego, jak i użycie nożnego pomaga odzyskać energię.

Zaprezentowane po raz pierwszy wnętrze RS Q e-tron na pierwszy rzut oka nie wygląda na mocno skomplikowane w obsłudze. Fakt, że kierowcy nie muszą w nim już zmieniać biegów, nie oznacza jednak, że nie mają co robić podczas jazdy.

Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-tron, cockpit

Kierowca widzi przed sobą trzy oddzielne ekrany, a jakby tego było mało, na środku deski rozdzielczej znajduje się kolejny. Zawiera informacje o ciśnieniu w oponach, systemie brake-by-wire i wielu innych funkcjach.

Na kierownicy znajduje się osiem przycisków, które sterują wieloma rzeczami, od klaksonu po dane w oprogramowaniu. Kierowca może z ich pomocą np. zapisać w pamięci anomalię ze znacznikiem czasu.

Pod spodem, po prawej stronie kierowcy zobaczysz panel z 24 przełącznikami. Audi umożliwiło przypisanie im dowolnych funkcji (na przykład uruchomienia klimatyzacji), co pozwala szybko je aktywować. Oczywiście działanie tego panelu przełączników zależy do zadań pilota, kierowca jedynie wyraża swoje życzenia.

Niezależnie od technologii w Audi RS Q e-tron, oglądanie rajdu z udziałem załogi producenta powinno być na tyle interesujące, byś pomiędzy 2 a 14 stycznia 2022 r., obejrzał 44. edycję Dakaru.

Przeczytaj również