Jak nie zepsuć manualnej skrzyni biegów?
Wbrew pozorom to nie producenci najczęściej odpowiadają za awarie w samochodzie, bo najczęściej jest to skutek nieprawidłowej eksploatacji. Jak nie zepsuć manualnej skrzyni biegów i na co zwrócić uwagę, by bezawaryjnie służyła ci przez długie lata?
Posiadanie manualnej skrzyni biegów daje sporo korzyści i satysfakcji, ale kierowca ma wobec niej obowiązki. Gdy ich nie spełnia, nie ma co liczyć na bezproblemowe użytkowanie. Poniżej znajdziesz listę najczęściej popełnianych błędów w eksploatacji tej przekładni.
1. Trzymanie ręki na gałce dźwigni zmiany biegów
Kierowca podpierający rękę na dźwigni zmiany biegów to dość częsty widok, który wynika z przyzwyczajenia. Niestety takie zachowanie to błąd, który w konsekwencji prowadzi do awarii przekładni.
O ile w przypadku gałek, które wystają pionowo z podłogi, taka sytuacja nie ma szkodliwego wpływu, o tyle w tych gdzie dźwignia wystaje pod skosem już tak.
Wszystko dlatego, że ruch kierowcy jest przekazywany do wnętrza skrzyni biegów i powoduje objaw podobny do tego, kiedy chcesz wyłączyć bieg lub nadgorliwie go włączyć.
Powstałe w ten sposób uszkodzenia spowodują, że kierowca nie będzie mógł włączyć biegu. Zwykle kończy się na naprawie i wymianie uszkodzonych widełek zmiany biegów.
2. Niedociskanie sprzęgła i jazda na półsprzęgle
Kiedy kierowca nie wciska sprzęgła do końca, naraża na awarie zarówno sprzęgło, jak i skrzynię biegów. Jeśli taka sytuacja wynika z braku siły w nogach, to warto, aby kierowca pomyślał o przesiadce na automat.
Brak odpowiedniego docisku powoduje, że skrzynia nie jest całkowicie rozłączona z silnikiem. Zmiana biegów w takiej sytuacji wygląda tak, jakby kierowca wcale nie wciskał sprzęgła, a to generuje duże obciążenie skrzyni.
Możesz liczyć, że bardzo szybko pojawią się zgrzyty podczas zmiany biegów i szybkie zużycie synchronizatorów, piast i trybów. Jazda na półsprzęgle to również obciążenie dla sprzęgła. Podczas takiego zachowania tarcza sprzęgła, zamiast rozłączyć się z dociskiem, będzie ocierać i ślizgać się po docisku oraz kole zamachowym.
To spowoduje przegrzewanie się całego układu sprzęgła i jego zużycie. W rezultacie takiej eksploatacji samochodu zajdzie konieczność wymiany tarczy lub całego sprzęgła.
3. Stary płyn w układzie wysprzęglania- wiedziałeś, że trzeba go kontrolować i wymieniać?
O ile jazda na półsprzęgle jest świadoma i wynika z niewiedzy kierowcy, można ją w jakiś sposób usprawiedliwić. Niestety wielu kierowców nie wie, że płyn hamulcowy to substancja, która nie tylko pozwala bezpiecznie hamować, ale także ułatwia zmianę biegów.
W większości samochodów płyn w obiegu hamulca i sprzęgła jest wspólny, nawet jeśli pracuje w dwóch obwodach. To, w jakim jest stanie, wpływa zatem nie tylko na hamowanie ale i na proces zmiany biegów w skrzyni.
Z biegiem czasu płyn hamulcowy traci swoje właściwości i nie jest na tyle ściśliwy, by w optymalny sposób hamować i sterować sprzęgłem poprzez wysprzęglik. W takiej sytuacji dociskanie pedału sprzęgła do podłogi nie da należytego efektu. W rezultacie wygląda to tak, jakby kierowca cały czas jeździł na półsprzegle. Jakie są tego skutki, opisaliśmy powyżej.
Rozłączenie silnika ze skrzynią biegów i układ wysprzęglania działa wtedy tak, jakbyś permanentnie jeździł na półsprzęgle. Jakie są tego skutki? Sprawdź powyżej.
4. Olej w manulanej skrzyni biegów- wcale nie jest dożywotni jak pisze producent
O ile wymiana oleju w automatycznej skrzynie biegów jest kwestią oczywistą, o tyle ta sama czynność w manualnej przekładni wciąż jest powodem wątpliwości kierowców. My twierdzimy jasno- olej w manualnej skrzyni biegów też NALEŻY WYMIENIAĆ. Dlaczego tak jest, pisaliśmy o tym tutaj.
5. Odpowiedni poziom oleju w skrzyni- to bardzo ważna rzecz
Nieodpowiednia ilość oleju w manualnej skrzynie biegów to sposób na to, by pojawiły się poważne problemy z przekładnią.
Oleju zawsze musi być tyle, ile zaleca producent samochodu i powinien spełniać wymagania techniczne przez niego określone. Niedostateczna ilość oleju i jego jakość to dwie najczęstsze przyczyny awarii manualnej przekładni biegów.
Wszystko dlatego, że zbyt mała ilość oleju zwiększa tarcie i dodatkowo podnosi temperaturę. Co w efekcie doprowadza do przegrzania i wytwarzania się opiłków metalu, które trafiają do oleju. Taka sytuacja to pewna awaria manualnej przekładni biegów.
Źle dobrany olej to zwiększone tarcie, słabsze chłodzenie i smarowanie. Mówiąc krótko, sprawdzony przepis na to, jak załatwić na amen manualną skrzynię biegów.
6. Ignorowanie wycieków ze skrzyni biegów
Wycieki ze skrzyni biegów to coś, co często kierowcy ignorują. Niestety mają bezpośredni wpływ na poziom oleju, o czym właśnie przeczytałeś powyżej.
Dlatego, jeśli zauważysz jakikolwiek wyciek, koniecznie zajmij się usterką. Najczęściej za taki stan rzeczy odpowiadają uszkodzone uszczelniacze. Koszt ich wymiany i naprawy auta będzie niższy niż problemy wynikające z ignorowania wycieków.
7. Brak regulacji linki/ cięgła zmiany biegów i gałki zmiany biegów
Dlaczego regulacja tych elementów jest ważna? Zużycie linki i nieodpowiednia regulacja generuje problemy z manualną skrzynią biegów.
Jeśli słyszysz zgrzyty podczas zmiany biegów, nieprecyzyjnie wchodzą biegi lub obserwujesz, że musisz czasem „szukać” biegów to znak, że są w nieodpowiednim stanie.
Chociaż wspomniane objawy ściśle się kojarzą z uszkodzoną skrzynią biegów, to wcale tak nie musi być. Dlatego, jeśli zauważysz powyższe objawy, najpierw sprawdź układ linek i mechanizm gałki zmiany biegów.
Czasem wystarczy jedynie mniejsza lub większa regulacja, by pozbyć się problemu. Zaniedbania grożą uszkodzeniem elementów skrzyni biegów, a w rezultacie poważne koszty. Dlatego reaguj szybko, zanim będzie za późno.
8. Stan techniczny sprzęgła
Jak już czytałeś, sprzęgło to nie tylko sama tarcza sprzęgła. Niesprawność pozostałych elementów sprzęgła też może skutkować awarią skrzyni biegów. Jak to się objawia?
Wysprzęglik i łożysko wyciskowe – kiedy oba te elementy zaczynają szwankować, zauważysz, że dochodzi do niepełnego wysprzęglania. Skutki? Wiadome
Docisk – uszkodzona powierzchnia docisku lub jego przegrzanie, doprowadza do sytuacji, gdy tarcza sprzęgła zaczyna się po nim ślizgać. To powoduje szybsze zużycie okładziny tarczy, a w rezultacie niepełne rozłączanie silnika ze skrzynią biegów.
Dwumasa– uszkodzenie koła dwumasowego jest najbardziej szkodliwe dla manualnej przekładni. Powoduje to drgania układu sprzęgła, które przenoszone są przez wałek sprzęgłowy do wnętrza skrzyni biegów. To najczęściej powoduje uszkodzenie łożyska, które najbardziej absorbuje drgania.
9. Łożyska w wale silnika i wału napędowego. Tych elementów nie możesz zaniedbać
Dlaczego łożyska w wale silnika i w wale napędowym, są takim ważnym elementem w kwestii dbania o manualną skrzynię biegów?
Uszkodzenia tych elementów, a także źle wyważony wał, mają bezpośredni wypływ na pracę przekładni. Dzieje się tak dlatego, że wspomniane elementy są źródłem drgań, które mają wpływ na mechanizmy przekładni.
To właśnie ich wibracje najczęściej słyszysz w skrzyni biegów, bo przenoszą się do jej wnętrza i ta wówczas wydaje dziwne dźwięki. Taki stan rzeczy czasami błędnie klasyfikuje skrzynie do naprawy. Wówczas można ją naprawiać wielokrotnie, nie zwracając uwagi na prawdziwe źródło problemów.
10. Zdarza ci się nagle puszczać pedał sprzęgła? To kosztowny nawyk
Operowanie pedałem sprzęgła, to dla niektórych kierowców prawdziwa sztuka. Muszą wiedzieć od początku swojej historii z samochodem, że zarówno za wolne, jak i zbyt szybkie jego puszczanie – ma zły wpływ na pracę przekładni.
Nagłe puszczenie pedału sprzęgła, a nawet przypadkowe obsunięcie się nogi z pedału, to dla przekładni zabieg przypominający walenie młotkiem w tryby skrzyni biegów.
Cały ciężar auta trafia na zęby pierwszego biegu, gdy koła samochodu stoją na asfalcie i stawiają wyraźny opór. Taka sytuacja to nic innego jak sprawdzony sposób na kosztowny remont przekładni.
11. Przeładowany samochód
Przeładowanie samochodu to najczęstszy błąd w eksploatacji samochodu, który ma znaczący wpływ na stan przekładni. To przecież ona pośredniczy w przekazywaniu mocy silnika na koła samochodu.
Przełożenia w skrzyni obliczono do całkowitej masy pojazdu z ładunkiem, uwzględniając zapas. Materiały, z jakich wykonano przekładnię mają swoją wytrzymałość, jak każdy element eksploatacyjny samochodu.
Przeładowany samochód to duży problem dla zawieszenia i przekładni. Jeśli kierowca dopuszcza często do takiej sytuacji, musisz wiedzieć, że kondycja obydwóch elementów znacznie podupadnie.
Jeśli masz samochód dostawczy i słyszysz wycie albo inne dziwne dźwięki, to czas, abyś poświęcił uwagę przekładni w samochodzie. Awaria w trasie może się odbić czkawką na twoim biznesie i nadwyrężyć twój budżet.