Mazda idzie w ślad za innymi japońskimi producentami

Japońscy producenci od dawna nie są zbyt chętni do pełnego wdrażania samochodów elektrycznych. Najgłośniej mówi o tym Toyota, której prezes twierdzi, że elektryki nigdy nie przekroczą 30-procentowego udziału w rynku. Producenci z Japonii postrzegają biopaliwa jako potencjalne zbawienie dla silników spalinowych.
Mazda obiera podobną filozofię i nie jest gotowa zrezygnować z silników spalinowych. Firma wierzy, że nadal można uczynić je dużo bardziej ekologicznymi. Na zakończonych niedawno targach Japan Mobility Show pokazali nowe Vision X-Coupe, które odbiło się szerokim echem nie tylko z powodu designu, czy silnika Wankla.
Opływowy samochód koncepcyjny został zaprojektowany tak, aby pomieścić system „Mobile Carbon Capture”. Mazda opracowała to urządzenie, które dosłownie odsysa do 20 procent spalin. Firma zapowiada, że to coś znacznie więcej niż tylko marketingowy chwyt.
Kazuo Ichikawa, specjalista ds. badań w Dziale Technologii Środowiskowych: – Choć wyzwania wciąż istnieją, technologię wdrożyliśmy już na etapie testów demonstracyjnych. Teraz przechodzimy do pełnej weryfikacji w kierunku praktycznego wdrożenia. Eksperymentalnie potwierdziliśmy, że CO2 można oddzielić od spalin za pomocą adsorbentów CO2. Rozpoczniemy testy tej technologii podczas finałowej rundy tegorocznej serii Super Taikyu.

Jak ma działać najnowsza technologia?
Ichikawa przyznaje, że wciąż istnieją pewne kwestie do rozwiązania. Cel producenta pozostaje jednak jasny: wprowadzenie urządzenia do wychwytywania CO2 do samochodów produkcyjnych. Jednakże, wychwycone spaliny są suszone, a węgiel jest wiązany z krystalicznym podłożem zeolitowym. Zużyty CO2 jest przechowywany w małym zbiorniku, a następnie może służyć jako surowiec np. do produkcji tworzyw sztucznych z recyklingu.
Wspomniany wcześniej silnik Wankla nie jest zasilany jednak benzyną, a biopaliwem pochodzenia roślinnego. To rodzaj mikroalg o wysokiej wydajności produkcji lipidów, dający olej o właściwościach podobnych do oleju napędowego.
Mazda uważa, że produkcja tego paliwa po stosunkowo niskich kosztach mogłaby zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90% w porównaniu z paliwami kopalnymi. Ponadto, w połączeniu z systemem wychwytywania dwutlenku węgla, który odzyskuje 20%, dyrektor ds. technologii Mazdy uważa, że pojazd taki jak Vision X-Coupe mógłby osiągnąć ujemni bilans emisji netto na poziomie około 10%.