Z nowych danych przedstawionych przez Instytut Samar, od stycznia do listopada 2024 r. zarejestrowano 117 641 nowych aut osobowych klasy premium. To wzrost o 18,8 proc. W samym listopadzie wydano 10 187 dowodów rejestracyjnych dla aut z tego segmentu. Oczywiście ten rynek napędzają głównie klienci firmowi, których udział wynosi 83,2 proc. Droższe samochody najczęściej brane są w leasing, który ułatwia finansowanie takich pojazdów.
Te dwa SUV-y są najczęściej kupowane w polskiej klasie premium
O miano bestsellera segmentu premium w Polsce w tym roku powalczą dwa SUV-y. Nieformalnego tytułu broni prowadzące w rankingu Volvo XC60 (ceny od 219 900 zł). To właśnie ten model od lat najczęściej wybierają klienci kupujący auta premium w Polsce. Po 11 miesiącach XC60-tka ma 5 625 rejestracji i jest faworytem do utrzymania statusu bestsellera. Jedynym modelem, który zbliżył się do tego rezultatu jest kosztujący w promocji 213 800 zł Lexus NX (5 110 szt.).
O ile SUV japońskiej marki był najlepszy w listopadzie (545 szt.), to jednak do prowadzącego Volvo XC60 odrobił tylko 28 szt. Do nadrobienia w grudniu pozostaje ponad pół tysiąca egzemplarzy. Nie takie rzeczy widziano na koniec kwartałów, ale zadanie luksusowej marki Toyoty pozostaje niełatwe. Volvo zalicza bowiem swój rekordowy rok w Polsce. Obaj producenci mocno pojedynkują się także w rankingu marek, gdzie różnica wynosi niecały tysiąc egzemplarzy.
W dalszej części zestawienia najpopularniejszych aut segmentu premium w Polsce widać peleton nowych Audi. Na podium załapała się limuzyna A4 (4 610 szt.), która sprzedaje się lepiej niż SUV-y Q5 (4 314) i Q3 (3 991). Blisko za nimi trzyma się Audi A3 z 3 722 rejestracjami. Na siódmym miejscu mamy najpopularniejsze BMW, czyli Serię 3 (3 541). W czołówce jest też Mercedes GLC w nadwoziu SUV (3 513), wyprzedzający Volvo XC40 (3 455). Top 10 kompletuje najpopularniejszego SUV BMW, czyli X5 (3 246).
Zacięte pojedynki na komfort i prestiż nie tylko w Bundeslidze
W rankingu marek pozycję lidera utrzymuje Audi (26 310 szt.). Drugi jest Mercedes (25 167), któremu do wyniku w segmencie premiumn nie są zaliczane osobowe wersje vanów. Podium kompletuje BMW mające w Polsce 24 657 nowych rejestracji. Pojedynek o czwartą lokatę toczą wspomniane wcześniej Volvo (14 006) i Lexus (13 036). Tesla (4 069) mimo na razie nieco gorszego wyniku niż przed rokiem powinna obronić szóste miejsce przed Porsche (3 896). Ostatni miesiąc kwartału to dla firmy Elona Muska zazwyczaj okres największych dostaw, które zapewne pozwolą zakończyć rok na plusie. Czołową dziesiątkę uzupełniają Mini (2 220), Land Rover (1 994) i Alfa Romeo (1 322).