Rozpoczęła się hybrydowa era
Najmocniejsze auta klasy Rally1 są już wyposażone w hybrydowe napędy i Rajd Monte Carlo pokazał, że nowe konstrukcje nic nie straciły na atrakcyjności. Według pierwotnego planu auta klasy Rally2 już od przyszłego roku również miały zostać wyposażone w elektryczne silniki, ale zdecydowano się odłożyć te plany. Teraz jednak ponownie pojawiają się głosy chcące powrócić do tej wizji.
Propozycja FIA zakładała wyposażenie aut klasy Rally2 w 48-woltowy niskonapięciowy układ rozrusznika/generatora. Producenci stwierdzili jednak, że wolą skoncentrować się na bardziej zrównoważonych paliwach.
Hybrydy jednak przyciągają?
Julien Moncet, który w przyszłym miesiącu przejmie bezpośrednią kontrolę nad programem Rally2 Hyundaia, zasugerował, że jakaś forma hybrydowego napędu prawdopodobnie będzie częścią długoterminowej przyszłość tej klasy.
– Jesteśmy ciekawi przyszłego regulaminu Rally2. Co stanie się z tą klasą, gdy Rally1 jest hybrydowe? To wielkie pytanie. Myślę, że w pewnym momencie musimy wprowadzić hybrydę. Musimy jednak znaleźć balans miedzy niektórymi rzeczami, które są hybrydowe a dobrą ceną dla klienta. Nie jest to łatwe – mówił Moncet dla DirtFisha.
Nowi też chcą zmian
Niektórzy producenci, których obecnie nie ma w stawce Rally2 również sygnalizują, że chętnie widzieliby hybrydowe konstrukcje. Zainteresowany dołączeniem do stawki jest m.in. Opel. Wstępnie zainteresowane jest również Renault. Francuska marka jednak nie chce wchodzić w szczegóły. W stronę hybryd pochylił się również Robert Reid, drugi najważniejszy człowiek w FIA.
– Zrównoważone, wolne od węgla i surowców kopalnych paliwa to dobre rozwiązanie na przyszłość. Złożoność aut Rally1 utrudnia stosowanie tej technologii w autach klienckich. Rally2 odniosło duży sukces, więc musimy wyciągnąć z tego wnioski i przyjrzeć się kolejnej generacji. Pewna forma łagodnej hybrydy jest czymś, co należałoby rozważyć. Zdecydowanie musimy sprawdzić, czy to opłacalne i wystarczająco łatwe w obsłudze – komentował.
Obecnie M-Sport jest jedyną fabryka, która wystawia fabryczne auta klasy Rally2. Skoda, Hyundai czy Citroen korzystają z usług innych zespołów. Auta klasy Rally2 w większości cykli stanowią również najważniejszą kategorię.