Renault Clio Rally3
Zgodnie z nową drabinką rozwoju FIA zawodnicy po startach w autach z napędem na jedną oś w klasie Rally4 powinni przejść do klasy Rally3. Jest to pierwszy stopień aut, które mają napęd na cztery koła. Bardzo prosto pisząc są to konstrukcje zbliżone do niższej kategorii, ale z „doczepionym” napędem.
Obecnie w klasie Rally3 mieliśmy tylko Fiestę, która powstaje w polskim oddziale M-Sportu. Od teraz podkrakowska konstrukcja będzie miała rywala w postaci Clio Rally3.
Francuski zespół zakończył ostatnie testy rozwojowe przed otrzymaniem homologacji, którą otrzymał na koniec kwietnia. Nowa konstrukcja przejechała 5000 kilometrów we Francji i Hiszpanii. 2500 kilometrów zaliczono na asfalcie, a resztę na szutrze. Auto dołączy do rajdowej rodziny już w ten weekend i powalczy we Francji i we Włoszech.
Pierwsza czteronapędowa rajdówka
Dla Renault jest to pierwsze auto rajdowe z napędem na cztery koła. Francuzi przed laty zbudowali Renault Megane w klasie N4, która była zdominowana przez Subaru i Mitsubishi. Konstrukcja miała jednak napęd na jedną oś i nie miała szans z rywalami.
– Zaczęliśmy projektować samochód we wrześniu 2021 roku. To był trudny okres. Ciężko było zdobyć niektóre materiały. Testy rozpoczęliśmy pod koniec maja na południu Francji na szutrze – mówił Yann Paranthoën, szef inżynierów Renault Customer Racing dla DirtFisha.
– Podczas pierwszego testu chcieliśmy poprawić niezawodność, dlatego mocno obciążaliśmy samochód. Mieliśmy pewne problemy, kilka awarii wałów napędowych i skrzyni biegów, ale nie było ich tak dużo, więc jest dobrze. To były po prostu początkowe problemy – dodał.
Skrzydło z F1
Cechą charakterystyczną Clio Rally3 jest tylne skrzydło, które zostało opracowane w Enstone przez zespół F1: Alpine.
– W marcu poprosiliśmy ich o zaprojektowanie i obliczenie tylnego skrzydła. Z pewnością byli bardzo skoncentrowani na sezonie F1, więc nie mogliśmy prosić o wiele rzeczy. Praca z nimi była interesująca. Byli skoncentrowani na tym, więc praca była przyjemnością. Ich wkład miał duży wpływ na samochód, co jest bardzo pozytywne – informował Yann Paranthoën.
Sugeruje się, że auto sprawdziło już 31 kierowców. Szesnastu z nich wyraziło chęć kupna auta. Clio Rally3 nie będzie mogło rywalizować w mistrzostwach świata juniorów, gdzie dopuszczone są wyłącznie Fiesty. W WRC3 będzie można jednak używać francuskiej konstrukcji. W ofercie Renault jest również obecnie Clio Rally4 i Rally5.