Kiedy się zaczęło?
Pierwszy Rajd Szwedzki został zorganizowany w 1950 roku. Na kartach historii jako pierwsi triumfatorzy zapisali się Pehr-Fredrik Cederbaum i Bertil Sohlberg w BMW 327/328. Już trzy lata później impreza stanowiła rundę mistrzostw Europy. Najlepsi okazali się Sture Nottorp i Bengt Jonsson w Porsche 356.
Wraz z utworzeniem rajdowych mistrzostw świata wydarzenie niemal na stałe zagościło do kalendarza. W pierwszym rajdzie zaliczanym do światowego czempionatu najlepsi byli Stig Blomqvist i Arne Hertz w Saabie 96 V4. Od tego czasu tylko pojedyncze edycje nie znajdowały się w kalendarzu. W 1975 roku na przeszkodzie stanął panujący na świecie kryzys paliwowy, a w 1990 roku zabrakło śniegu. W 2009 roku zawodnicy rywalizowali na trasach Rajdu Norwegii. 2021 rok stał pod znakiem ogólnoświatowego kryzysu.
Niekwestionowanym rekordzistą imprezy jest Stig Blomqvist, który zaliczył najwięcej startów, miejsc na podium, wygranych i najlepszych czasów na odcinkach specjalnych. Jeśli pod uwagę weźmiemy tylko imprezy zaliczane do WRC, Blomqvist ma pięć triumfów, tyle samo co Marcus Gronholm. Z obecnej stawki smak zwycięskiego szampana poznali Sebastien Ogier, Elfyn Evans, Thierry Neuville, Ott Tanak i Kalle Rovanpera.
Najlepszy polski wynik uzyskali Tomasz Kuchar i Maciej Szczepaniak. W 2002 roku w Toyocie Corolli WRC wywalczyli dwunaste miejsce. Jedenaście lat później rezultat ten wyrównali Michał Sołowow i Maciej Baran. Duet skorzystał z Peugeota 207 S2000.
Rajd Szwecji 2023 – kto powalczy?
W tym roku kibice będą mogli oglądać dziewięć załóg w najmocniejszych autach klasy Rally1. Toyota wystawi GR yarisy dla Kallego Rovanpery, Elfyna Evansa, Takamoto Katsuty i Lorenzo Bertelliego. Z Hyundaiów i20 N skorzystają Thierry Neuville, Esapekka Lappi i Craig Breen. Do Pum wsiądą Ott Tanak i Pierre-Louis Loubet.
Zdecydowanie bogatszą listą może pochwalić się rywalizacja w WRC2. 25 kierowców wyraziło chęć walki o punkty w śnieżnym klasyku. Czołówkę stanowią Oliver Solberg i Emil Lindholm, którzy skorzystają z nowych Skód Fabii RS oraz Ole Christian Veiby w Volkswagenie Polo R5. Teemu Suninen skorzysta z Hyundaia i20 N, a Jari Huttunen ze starszego egzemplarza Fabii R5. Polscy kibice będą mogli dopingować Michała Sołowow i Macieja Barana, którzy wsiądą do najnowszej Fabii RS Rally2.
W tym roku organizatorzy zaplanowali osiemnaście odcinków specjalnych o łącznej długości 301,18 km. Już pierwszego dnia zawodnicy zmierzą się z czterema powtarzanymi próbami, a najdłuższa z nich będzie mierzyć blisko 26 kilometrów. Będzie to jednak rozgrzewka przed sobotą, gdzie pętlę stworzą trzy próby, w tym najdłuższy w tegorocznej edycji imprezy oes Floda (28,25 km). Na koniec dnia dodatkowo załogi zmierzą się z dziesięciokilometrowym oesem, który dzień później będzie stanowił Power Stage. Dodatkowo w niedzielę zawodnicy dwukrotnie przejadą oes Vastervik o długości 26,48 km.