Zaczęło się na Ziemi Białostockiej
Początki Rajdu Podlaskiego wiążą się z organizacją Rajdu Ziemi Białostockiej, którego można określić mianem ojca współczesnej imprezy. Pierwszą edycję zorganizowano w 1963 roku, a w zimowych warunkach triumfowali Mieczysław Sochacki i Zenon Leszczuk, którzy korzystali ze Skody TS. Kolejna edycja imprezy odbyła się dwa lata później. Ponownie w zimowej scenerii tym razem najlepsi byli Stanisław Dalka i Jan Pach w Volkswagenie Kaferze 1200. Ostatni Rajd Ziemi Białostockiej zaliczany do RSMP odbył się w 1967 roku. Wydarzenie zamykało sezon w kraju, a najlepsi byli Jerzy Bednarski i Czesław Murawski korzystający z Fiata 600D.
Przez kolejne lata trudno było szukać imprezy rangi mistrzostw kraju w północno-wschodniej Polsce. Nadzieją na powrót najlepszych był Rajd Podlaski, który gościł m.in. rundę Pucharu Polski Automobilklubów i Klubów czy Gravel Cup. Dwa lata temu dzięki dobrej organizacji wydarzenie stanowiło rundę mistrzostw Litwy w rallysprintach. Zaliczony sprawdzian sprawił, że w zeszłym roku na białostockich trasach powalczyli najlepsi kierowcy z Polski oraz Litwy.
Rajd Podlaski 2022 – dziewięć odcinków walki
W tym roku organizatorzy przygotowali dziewięć odcinków specjalnych o długości ponad 110 kilometrów. W piątek załogi dwukrotnie zmierzą się w próbą Małynka, która mierzy 14,1 km. Na koniec dnia zaplanowano superoes w Białymstoku o długości 1,5 km.
Losy imprezy rozstrzygną się w sobotę. Już na start dnia zawodnicy pokonają dwukrotnie najdłuższa próbę imprezy: Zubry o długości 17,15 km. Dwa razy zawodnicy pojawią się również na odcinku Glejsk (8,90 km). Popołudniu w harmonogramie znalazły się dwa przejazdy odcinka Kuźnica (14,40 km).
Grzyb z jedynką
W 42. Rajdzie Podlaskim, tak jak w pozostałych rundach krajowego czempionatu, do zdobycia jest maksymalnie 35 punktów. To oznacza, że pod nieobecność Sesksa i Francisa prowadzenie w klasyfikacji RSMP przejąć mogą Grzegorz Grzyb, Sylwester Płachytka, Łukasz Byśkniewicz i Jarosław Kołtun.
Z aut klasy Rally2/R5 skorzystają także Jarosław Szeja (Hyundai i20), Tomasz Ociepa (Skoda Fabia Rally2 evo), Aleksander Terlecki (Skoda Fabia Rally2 evo), Rafał Kwiatkowski (Skoda Fabia R5), Łukasz Kotarba (Citroen C3 Rally2) oraz powracający na rajdowe trasy Adrian Chwietczuk (Skoda Fabia Rally2) i Radosław Typa (skoda Fabia Rally2 evo). Pełna lista zgłoszeń jest dostępna tutaj.