Rajd Koszyc – historia
Historia imprezy sięga już 1971 roku. Pierwsza edycja zaliczana była do mistrzostw Słowacji. Najlepsi okazali się Julius Ivan i Jan Mertinak w Skodzie 110L. W 1982 roku rajd zyskał na znaczeniu i pojawił się w kalendarzu czempionatu Czechosłowacji. Korzystając ze Skody 130 RS najlepsi byli Pavel Valousek senior i Karel Jiratko.
Rajd Koszyc okazał się na tyle popularny i dobrze organizowany, że z czasem stanowił również rundy innych krajów. Jako pierwsi w 1996 roku zawitali Węgrzy. W latach 1997-2003 wydarzenie stanowiło rundę mistrzostw Europy ze współczynnikiem 2. Historycznymi triumfatorami rywalizacji na europejskim poziomie zostali Laszlo Ranga senior i Erno Buki w Subaru Imprezie 555.
W 2010 roku impreza pierwszy raz została dołączona do kalendarza mistrzostw Polski. Najlepsi w klasyfikacji generalnej byli wówczas Bryan Bouffier i Xavier Panseri w Peugeocie 207 S2000. Rok później ostatnie zwycięstwo w RSMP na Słowacji odniósł Michał Sołowow. W 2012 roku ostatni raz przed przerwą zawodnicy walczący w mistrzostwach Polski mogli zmierzyć się z tymi odcinkami. Najszybsi byli Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran w Subaru Imprezie R4. Impreza powróciła do kalendarza RSMP w zeszłym roku. Triumfatorami byli reprezentanci ORLEN Team: Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk.
Grzyb czy Kristensson?
W tym roku oczy wszystkich zwrócone będą na Grzegorza Grzyba i Toma Kristenssona, którzy powalczą o mistrzowską koronę. W lepszej sytuacji jest Szwed, który zgromadził do tej pory 200 punktów, a najsłabszy wynik zanotował w Rzeszowie, gdzie zdobył piętnaście oczek. Grzyb na razie może pochwalić się 186 punktami, ale najsłabszym występem był start w Rajdzie Podlaskim, gdzie zdobył 17 punktów.
Z załóg walczących w RSMP na start autem klasy Rally2/R5 zdecydowali się jeszcze Michał Tochowicz i Piotr Białowąs (Citroen C3) oraz Dariusz Poloński i Łukasz Sitek (Volkswagen Polo). Pełna lista zgłoszeń jest dostępna tutaj.
W tym roku organizatorzy przygotowali jedenaście odcinków specjalnych o łącznej długości 125,5 km. Na pierwszy dzień rywalizacji zaplanowano trzy przejazdy odcinka Izra (10,00 km) oraz dwa najdłuższej próby imprezy: Bogota (18,65 km).
Drugi etap będzie składał się z dwóch trzykrotnie przejeżdżanych oesów. Zawodnicy zmierzą się z próbami Jahodna (12,75 km) oraz Ruzin (6,65 km).