Ten artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z PKN ORLEN.
Rajd Polski – historia
O historii drugiego najdłuższej organizowanego rajdu na świecie można pisać wiele książek, ale staramy się przybliżyć ją Wam w skrócie. Pierwszy raz na trasie Rajdu Polski rywalizowano w 1921 roku. 23 lipca pięciu kierowców rozpoczęło walkę na trasie biegnącej z Warszawy do Białowieży Kolejny dzień przeznaczono na przerwę, by poznać uroki Puszczy Białowieskiej, a 25 lipca rywalizowano na trasie do Warszawy.
Do mety zdołało dotrzeć czterech kierowców, a historycznym triumfatorem został Tadeusz Heyne w Dodge’u. Rywalizację ukończyli także Stefan Miciński w Steyerze, Włodzimierz Ostoja-Zagórski w Hudsonie oraz Wacław Słupski w Cadillacu Oldsmobilu. Pierwszym pechowcem był Henryk Czaplicki, który musiał pogodzić się z defektem swojego Oaklanda.
Do ważnych dat dla historii imprezy należy zaliczyć imprezę z 1960 roku, gdy pierwszy raz była rundą mistrzostw Europy oraz w 1973 roku. Wówczas wydarzenie znalazło się w kalendarzu mistrzostw świata. Na powrót do najmocniejszego cyklu na świecie czekaliśmy do 2009 roku. Obecnie kibice mogą na mazurskich trasach oglądać zawodników mistrzostw Europy.
Rekordziści
Najwięcej zwycięstw w Rajdzie Polski ma Sobiesław Zasada. Legendarny polski kierowca triumfował czterokrotnie. Trzema wygranymi mogą pochwalić się Krzysztof Hołowczyc, Kajetan Kajetanowicz, Antonio Zanini i Robert Droogmans.
Zasada znajduje się również na czele liczby wywalczonych miejsc na podium, których ma dziewięć. Drugi Hołowczyc sześciokrotnie meldował się w czołowej trójce. Pięć razy kibice na podium podziwiali Michała Sołowowa i Antonio Zaniniego.
Ostatni raz polscy kibice mogli cieszyć się z triumfu swojego kierowcy w zeszłym roku. Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk przełamali niemoc biało-czerwonych trwającą od 2013 roku. Duet ORLEN Team po zaciętej walce o 10 sekund pokonał Toma Kristenssona i Andreasa Johanssona. Załogi średnio na kilometrze dzieliło zaledwie 0,05 sekundy! Sklasyfikowani na trzecim miejscu Ken Torn i Kauri Pannas stracili do triumfatorów 18,1 sekundy.
Co nas czeka w tym roku?
W tym roku będziemy emocjonować się walką najlepszych w mistrzostwach Europy i Polski. Jedynkę od organizatorów otrzymali Hayden Paddon i John Kennard, którzy przewodzą klasyfikacji mistrzostw Europy. Za nowozelandzkim duetem Hyundaia i20 N Rally2 ustawiono Hiszpanów w Skodzie Fabii RS Rally2: Efrena Llarenę i Sarę Fernandez. Trójkę otrzymali dobrze znani z tras WRC: Mads Ostberg i Patrik Barth w Citroenie C3 Rally2. Najwyżej ustawionymi Polakami zostali Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk. Duet ORLEN Team przyozdobi Skodę Fabię Rally2 evo szóstym numerem startowym. W czołowej piętnastce z biało-czerwonych pojawili się także Grzegorz Grzyb i Adam Binięda w Skodzie Fabii Rally2 evo.
35 załóg zdecydowało się na walkę w klasyfikacji mistrzostw Polski. Obok wspomnianego Marczyka i Grzyba z aut klasy Rally2 skorzystają także Sylwester Płachytka, Adrian Chwietczuk, Łukasz Byśkiniewicz, Maciej Lubiak, Rafał Kwiatkowski i Tomasz Ociepa, którzy skorzystają ze Skód Fabii. W Citroenie C3 pojawi się Łukasz Kotarba, a w Fodzie Fiesta Jarosław Kołtun. Za kierownicą samochodu funkcyjnego pojawi się Kajetan Kajetanowicz.
Tegoroczna trasa składa się z szesnastu odcinków specjalnych o łącznej długości 182,06 km. Batalię tradycyjnie w piątkowy wieczór rozpocznie superoes na torze w Mikołajkach (2,50 km). Sobota będzie składała się z trzech powtarzanych prób oraz drugiego przejazdy próby w Mikołajkach. Właściwą pętlę stworzą najdłuższe w rajdzie Świętajno (18,54 km), Markowskie (13,53 km) oraz Wieliczki (17,35 km).
Niedziela to cztery dwukrotnie pokonywane próby. Rywalizację rozpocznie oes Barczewo (10,73 km), po którym załogi udadzą się na Biskupiec (12,30 km), Gminę Mrągowo (9,40 km) oraz Mikołajki (6,68 km). Na drugiej pętli dwie ostatnie próby zostaną pokonane w odwrotnej kolejności, co oznacza, że Power Stage odbędzie się na próbie Gmina Mrągowo.