System znalezienia najlepszego
W ostatnich 10 latach zorganizowano 94 rundy mistrzostw Europy. Na liście zwycięzców znalazło się dziewięciu producentów i szesnaście różnych modeli aut. Różnorodność wręcz kipiała w mistrzostwach Europy, gdy spojrzymy na podia. Dwunastu producentów i aż 26 modeli aut kończyło rajdy w czołowej trójce.
Biorąc pod uwagę mistrzowskie tytuły, wygrane rajdy oraz podia postanowiłem użyć współczynników, by to liczby, a nie moje subiektywne zdanie wskazało najlepszych. Każde mistrzostwo jest warte 10 punktów, każde zwycięstwo 5 punktów, a każde podium 2,5 punktu.
Modele – miejsca 7-10
Miejsce 10 – Volkswagen Polo R5
0 tytułów mistrzowskich
3 wygrane rajdy
5 miejsc na podium
Gdy Volkswagen zrezygnował z fabrycznego projektu w WRC, wydawało się, że Polo R5 zdominuje rajdowy świat tak jak model WRC. Niestety pasmo awarii na początku historii auta i polityka marki sprawiła, że obecnie auto jest bardzo poprawne, ale ze względu na zamknięcie Volkswagen Motorsport nie będzie rozwijane.
Miejsce 9 – Ford Fiesta S2000
0 tytułów mistrzowskich
3 wygrane rajdy
9 miejsc na podium
Fiestę S2000 śmiało można nazwać dziadkiem obecnej klasy Rally2. Klasa S2000 powstała jeszcze w poprzednim dziesięcioleciu i to w nim świętowała największe triumfy, ale również na początku jeszcze obecnego często zobaczymy skrót „S2000” na czele tabeli z wynikami.
Miejsce 8 – Peugeot 208 R5
0 tytułów mistrzowskich
4 wygrane rajdy
12 miejsc na podium
Podobnie jak z Polo oczekiwania dotyczące modelu 208 R5 były ogromne, ale świetnie spisywał się on tylko w specyficznych okolicznościach. Wielu kierowców narzekało na właściwości jezdne Peugeota, ale nawet mimo to auto wygrało cztery rundy FIA ERC.
Miejsce 7 – Citroen C3 R5
1 tytuł mistrzowski
4 wygrane rajdy
9 miejsc na podium
Czas na pierwsze auto, które pomogło wywalczyć mistrzowski tytuł. Francuska konstrukcja w rękach Aleksieja Łukjaniuka spisuje się świetnie i po wicemistrzostwie w 2019 roku, w tym Rosjanin wywalczył mistrzowską koronę. Wcześniej Citroen nie mógł pochwalić się takimi rezultatami i brawa należą się ekipie Sainteloc Racing, która postawiła na Łukjaniuka.
Miejsca 4-6
Miejsce 6 – Fiat Abarth Grande Punto S2000
1 tytuł mistrzowski
5 wygranych rajdów
7 miejsc na podium
Z końca dziesięciolecia przenosimy się na jego sam początek, gdy Luca Rossetti zapewnił sobie za kierownicą Punto S2000 mistrzowski tytuł. Była to jedna z ostatnich rajdówek włoskiego koncernu i obecnie ciężko znaleźć współczesne rajdowe Fiaty, które byłby w stanie walczyć o takie rezultaty.
Miejsce 5 – Ford Fiesta RRC
0 tytułów mistrzowskich
6 wygranych rajdów
10 miejsc na podium
Tak jak model S2000 był dziadkiem, tak RRC jest ojcem klasy R5/Rally2. Nowe regulaminy pozwoliły wyposażać auta klasy S2000 w silniki 1,6 turbo i skorzystał z tego Ford. Zdobyte doświadczenie pozwoliło szybko skonstruować auto klasy R5. Wracając jednak do modelu RRC, to za jego kierownicą na oesach pojawił się Robert Kubica. Polak Fordem wygrał Rajd Janner.
Miejsce 4 – Peugeot 207 S2000
0 tytułów mistrzowskich
6 wygranych rajdów
40 miejsc na podium
Model 207 S2000 był jednym z najlepszych w swojej klasie, ale największe sukcesy odnosił w poprzednim dziesięcioleciu. Świetna konstrukcja pozwoliła jednak też walczyć po 2010 roku, o czym świadczy sześć wygranych rajdów i aż 40 miejsc na podium. Jest to najwyżej sklasyfikowany w rankingu samochód, który w mijających dziesięciu latach nie wywalczył mistrzostwa.
Wielka trójka
Miejsce 3 – Skoda Fabia S2000
3 tytuły mistrzowskie
17 wygranych rajdów
42 miejsca na podium
Skoda Fabia S2000, a zwłaszcza fabryczne załogi czeskiej marki dominowały w mistrzostwach Europy na początku dziesięciolecia. Trzy mistrzowskie tytuły i aż 42 wizyty na podium mówią same za siebie. Dla polskich kibiców jedną z większych ciekawostek jest fakt, że Rajd Polski w 2012 roku wygrał Esapekka Lappi. Dla Fina był to debiut w mistrzostwach Europy. Rywale nie mieli żadnych szans i drugi Michał Sołowow stracił wówczas ponad dwie minuty.
Miejsce 2 – Skoda Fabia R5
1 tytuł mistrzowski
17 wygranych rajdów
57 miejsc na podium
Skoda Fabia R5 w mijającym dziesięcioleciu najczęściej pojawiała się na podium rund mistrzostw Europy. Otwarcie trzeba przyznać, że ostatnie lata to dominacja czeskiej konstrukcji. Wiele krajowych tytułów przełożyło się na międzynarodowej arenie. Skoda w swojej ofercie nie miała jednak auta klasy RRC i być może tylko dlatego przegrała w rankingu z…
Miejsce 1 – Ford Fiesta R5
4 tytuły mistrzowskie
19 wygrane rajdy
47 miejsc na podium
Ford wraz z M-Sportem szybko zdominowali rywalizację w klasie R5. Co więcej na początku jej istnienia można było nabyć jedynie Fiestę. Do dużej części sukcesów modelu przyczynili się Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran. Polski duet wywalczył trzy mistrzostwa. Czwarte dla Forda zdobył wspominany już Aleksiej Łukjaniuk.
PRODUCENCI
W rankingu producentów znalazło się dwanaście marek i postanowiłem zaprezentować całą listę. Bez zbędnego przedłużania tak wyglądają najlepsi producenci na trasach FIA ERC w mijającym dziesięcioleciu.
Miejsca 9-12
Miejsce 12 – Proton
0 tytułów mistrzowskich
0 wygranych rajdów
1 miejsce na podium
Miejsce 11 – Subaru
0 tytułów mistrzowskich
0 wygranych rajdów
3 miejsca na podium
Miejsce 10 – Suzuki
0 tytułów mistrzowskich
1 wygrany rajd
1 miejsce na podium
Miejsce 9 – Hyundai
0 tytułów mistrzowskich
0 wygranych rajdów
7 miejsc na podium
Miejsca 5-8
Miejsce 8 – Mini
0 tytułów mistrzowskich
1 wygrany rajdów
6 miejsc na podium
Miejsce 7 – Volkswagen
0 tytułów mistrzowskich
3 wygrane rajdy
5 miejsc na podium
Miejsce 6 – Mitsubishi
0 tytułów mistrzowskich
1 wygrany rajd
12 miejsc na podium
Miejsce 5 – Fiat
1 tytuł mistrzowski
5 wygranych rajdów
7 miejsc na podium
Wielka czwórka
Miejsce 4 – Citroen
1 tytuł mistrzowski
5 wygranych rajdów
17 miejsc na podium
Miejsce 3 – Peugeot
0 tytułów mistrzowskich
10 wygranych rajdów
53 miejsca na podium
Miejsce 2 – Ford
4 tytuły mistrzowskie
28 wygranych rajdów
69 miejsc na podium
Miejsce 1 – Skoda
4 tytuły mistrzowskie
40 wygranych rajdów
101 miejsc na podium