Najlepsze klasy RSMP XXI wieku

Drugie 10-lecie XXI wieku za nami i o tym, kto był w nim najlepszy mieliście okazję poczytać na przełomie grudnia i stycznia. Idąc jednak za ciosem sprawdziliśmy, kto jak na razie jest najlepszy w całym XXI wieku.

Najlepsze klasy RSMP XXI wieku
Podaj dalej

System znalezienia najlepszego

W ostatnich 20 latach zorganizowano 138 rund mistrzostw Polski. Najkrótszym sezonem był ten niedawno zakończony i trwał zaledwie 59 dni. Najdłuższa batalia odbyła się w 2008 roku. Załogi walczyły wówczas na rajdowych trasach przez 253 dni.

Przez 20 lat rajdy mistrzostw Polski wygrywały auta ośmiu klas. Na podium kibice mogli oglądać jedenaście klas.

Biorąc pod uwagę mistrzowskie tytuły, wygrane rajdy oraz podia postanowiłem użyć współczynników, by to liczby, a nie moje subiektywne zdanie wskazało najlepszych. Każde mistrzostwo jest warte 10 punktów, każde zwycięstwo 5 punktów, a każde podium 2,5 punktu.

Najlepsze klasy RSMP w XXI wieku

Miejsce 6-12
Miejsce 12 – klasa historyczna
0 tytułów mistrza Polski
0 wygranych rajdów
1 miejsce na podium

Miejsce 11 – RRC
0 tytułów mistrza Polski
0 wygranych rajdów
2 miejsca na podium

Miejsce 10 – A6
1 tytuł mistrza Polski
0 wygranych rajdów
0 miejsc na podium

Miejsce 9 – R2
1 tytuł mistrza Polski
0 wygranych rajdów
1 miejsce na podium

fot. rsmp.pl

Miejsce 8 – Rally2
0 tytułów mistrza Polski
1 wygrany rajd
4 miejsca na podium

Miejsce 7 – S1600
0 tytułów mistrza Polski
1 wygrany rajd
6 miejsc na podium

Miejsce 6 – Proto
0 tytułów mistrza Polski
4 wygrane rajdy
9 miejsc na Podium

Najlepsza piątka

Miejsce 5 – R4
3 tytuły mistrza Polski
13 wygranych rajdów
23 miejsca na podium

Klasa R4 miała wypełnić lukę po grupie N i stanowić idealny brakujący szczebelek miedzy klasą R5 i R3 oraz R2. O ile w Polsce klasa ta miała się dość dobrze, o tyle na świecie nie było już tak kolorowo i obecnie ciężko znaleźć te auta na rajdowych oesach. Nie mniej trzy tytuły mistrza Polski, który wywalczył Kajetan Kajetanowicz w Subaru Imprezie R4 dają klasie wysokie piąte miejsce w rankingu.

Miejsce 4 – WRC/A8
4 tytuły mistrza Polski
22 wygrane rajdy
49 miejsc na podium

Auta królewskiej rajdowej klasy mogliśmy oglądać regularnie walczące o mistrzowskie korony do 2003 roku. W późniejszych latach ponownie dopuszczono auta WRC i na odcinkach mogliśmy oglądać m.in. Jacka Ptaszka w Fabii WRC. Świetlane lata w Polsce to jednak przełom wieków i wszystkie wymienione wyżej liczby wywalczono na początku wieku. Kultowe Subaru Imprezy, Peugeoty 206, Toyoty Corolle i Fordy Focusy są w pamięci każdego rajdowego kibica.

Wielka trójka

Miejsce 3 – S2000
3 tytuły mistrza Polski
26 wygranych rajdów
87 miejsc na podium

Klasa S2000 stanowiła pierwowzór obecnej klasy Rally2. Dwulitrowe rajdówki z silnikami bez turbo nie tylko wspaniale się oglądało, ale również słuchało. W Polsce furorę robił Peugeot 207 S2000, który w rękach Bryana Bouffiera był nie do pokonania. Głównie dzięki Francuzowi klasa S2000 znajduje się tak wysoko w naszym rankingu.

Miejsce 2 – N4
5 tytułów mistrza Polski
32 wygrane rajdy
124 miejsca na podium

Kultowe „eNki” zdominowały rajdowe trasy po erze WRC. Walka załóg w Subaru i Mitsubishi rozgrzewała kibiców, a smaczku dodawała klasa S1600, która próbowała również w tym wszystkim ugrać coś dla siebie. Niestety dla osiek, polskie oesy zdecydowanie bardziej odpowiadały samochodom z napędem na cztery koła. Co więcej to klasa N4 była najczęściej oglądana na podium w minionych dwudziestu latach.

Miejsce 1 – R5
8 tytułów mistrza Polski
39 wygranych rajdów
108 miejsc na podium

Klasa R5 w ostatnich latach zdominowała odcinki specjalne. Ciężko znaleźć rajd, w którym zabrakłoby choć jednego auta tej klasy. Liczby mówią same za siebie i bezapelacyjnie należy uznać R5 za najlepszą jak na razie klasę w XXI wieku.

Przeczytaj również