Małopolska znów wśród najlepszych
Po raz ostatni polska czołówka ścigała się na odcinkach specjalnych w Małopolsce w 2008 roku. Wówczas walkę o tytuły mistrzowskie otworzył zimowy Rajd Magurski w okolicach Gorlic, a drugą rundą był asfaltowy Rajd Krakowski. Valvoline Rajd Małopolski to najmłodsza impreza w kalendarzu tegorocznej odsłony RSMP. Pierwsza edycja zawodów została zorganizowana w 2021 roku w randze rajdu okręgowego – jako runda mistrzostw Śląska. Rok później w Valvoline Rajdzie Małopolskim ścigali się także uczestnicy Rajdowych Mistrzostw Południa. Walory sportowe odcinków specjalnych w okolicach Makowa Podhalańskiego przyciągały także załogi z mistrzostw Polski, dla których była to świetna okazja do treningu i szlifowania tempa przed kolejnymi asfaltowymi rundami krajowego czempionatu.
W tym roku uczestnicy RSMP przyjadą już do Makowa Podhalańskiego, by walczyć o punkty, ponieważ Valvoline Rajd Małopolski po raz pierwszy w historii będzie rundą najważniejszego cyklu rajdowego w Polsce.
11 odcinków specjalnych w kompaktowej formie
Razem z regulaminem uzupełniającym opublikowana została trasa tegorocznej edycji. Na piątek (07.07.2023) zaplanowano pięć odcinków specjalnych: trzy przejazdy najdłuższej w rajdzie próby Zawoja (14,10 km) i dwa przejazdy próby LURKA Maków Podhalański (4,76 km).
Pierwsza z prób to odświeżona konfiguracja znanego z poprzednich edycji oesu, z dodanymi zupełnie nowymi partiami. Druga również uległa modyfikacjom, zmiany dotyczą pierwszej partii, rozgrywanej w centrum Makowa Podhalańskiego. Co ciekawe, próby ponownie będą rozgrywane w późnych godzinach wieczornych. Oznacza to, że załogi pojawią się na trasie już po zmroku. Piątkowe oesy poprzedzi odcinek testowy w Stryszawie, w godzinach od 8:00 do 12:00. Łączna długość oesów zaplanowanych na piątek to 51,82 km.
Sobota to dwa odcinki specjalne w trzech pętlach. OS 6/8/10 to zupełnie nowa próba Mucharz, rozpoczynająca się techniczną i wąską partią, która po około czterech kilometrach przechodzi w nieco szerszą i szybką, widokową drogę wokół Jeziora Mucharskiego. Końcówka to powrót do typowej dla rajdu charakterystyki wąskiej, niewidocznej trasy. Jej długość to 12 kilometrów. OS 7/9/11 to próba Stryszów, której ostatni przejazd zostanie rozegrany jako dodatkowo punktowany RMF FM Power Stage Stryszów. Odcinek znany z poprzedniej edycji, jednak wydłużony do ponad 10 kilometrów. Nowy fragment z pewnością dostarczy wielu emocji.
Cała trasa rajdu jest bardzo kompaktowa. Wraz z sekcjami drogowymi (tzw. dojazdówkami) liczy 320,74 km, z czego 118,18 to łączny dystans odcinków specjalnych. Ceremonia mety i rozdania pucharów rozpocznie się w sobotę o 16:30.