Koniec benzynowej ery WRC! Kto był w niej najlepszy?

Sezon WRC 2021 dobiegł końca, a wraz z nim benzynowa era rajdowych mistrzostw świata. Warto z tej okazji przyjrzeć się tabelom wszech czasów, które jednocześnie wyznaczają najlepszych w autach z napędem spalinowym.

Koniec benzynowej ery WRC! Kto był w niej najlepszy?
Podaj dalej

Najwięcej mistrzostw

Bez wątpienia najbardziej utytułowanym kierowcą benzynowej ery mistrzostw świata jest Sebastien Loeb, który dziewięć razy z rzędu świętował końcowy triumf. Osiem tytułów ma jego imiennik Ogier, który w przeciwieństwie do rodaka swoje triumfu świętował z trzema różnymi zespołami. Podium tabeli wszech czasów uzupełniają Juha Kankkunen i Tommi Makinen. Pierwszy z Finów był najlepszy w sezonach 1986, 1987, 1991 oraz 1993. Makinen dominował w WRC w latach 1996-1999.

Wśród zespołów najwięcej tytułów ma Lancia, która wygrywała korzystając z modeli Fulvia, Stratos i Delta Integrale. Citroen ma w swoim dorobku osiem mistrzostw korzystając z Xsary, C4 i DS3 WRC. Trzeci Peugeot pięciokrotnie był najlepszy: dwukrotnie z B-grupowym 205 i trzykrotnie z 206 WRC. Z obecnej stawki najwięcej sezonowych triumfów ma Ford i Toyoty, które mistrzostwo zdobywały czterokrotnie.

Najwięcej wygranych

Bezkonkurencyjny w liczbie zwycięstw pozostaje Sebastien Loeb, który był najlepszy na trasach 79 rajdów. Drugi Sebastien Ogier może pochwalić się 54 triumfami. Na trzecim miejscu znajduje się Marcus Gronholm, który smakował zwycięskiego szampana 30 razy. Czołową piątkę zamykają Carlos Sainz z 26 zwycięstwami i Colin McRae, który był najlepszy 25 razy.

Colin McRae Subaru Legacy RS
Colin McRae Subaru Legacy RS

Sebastien Loeb jest także jedynym kierowcą w historii, który wygrywał sześć rund z rzędu. Co więcej czynił to dwukrotnie! Dodatkowo trzykrotnie był najlepszy na pięciu rundach z rzędu, co również dwukrotnie czynił Sebastien Ogier. Rekordowe serie miały miejsce w sezonie 2005, gdy Loeb wygrywał w Nowej Zelandii, na Sardynii, Cyprze, w Turcji, na Akropolu i w Argentynie. Druga z serii miała miejsce w sezonach 2008 i 2009. Na koniec roku Francuz wygrał w Wielkiej Brytanii, a kolejny sezon rozpoczął od zwycięstw w Irlandii, Norwegii, na Cyprze, w Portugalii i Argentynia.

Wśród producentów Citroen jako jedyny może pochwalić się ponad setką zwycięstw, a dokładniej 102. Ford ma 91 triumfów, a Lancie 73. Czołową piątkę zamykają Toyota (69) i Peugeot (48). Najdłuższą serią zwycięstw może pochwalić się Volkswagen, który dwukrotnie wygrywał aż dwanaście rajdów z rzędu!

Najwięcej miejsc na podium

Jak we wcześniejszych statystykach również i tu nie dziwi, że na czele tabeli znajduje się Sebastien Loeb. Francuz jako jedyny kierowca stał na podium więcej niż sto razy. Legenda rajdów robiła to dokładnie 119 razy. Drugi Carlos Sainz kończył rundy WRC w czołowej trójce 97 razy, a trzeci Sebastien Ogier 91 razy. W czołowej piątce znajdziemy także nazwiska Juhy Kankkunena (75) oraz Mikko Hirvonena (69).

Również najdłuższe serie obecności na podium należą do Sebastiena Loeba. Francuz w statystykach zajmuje pierwsze cztery miejsca z seriami liczącymi 15, 13 i dwukrotnie dwunastoma wizytami na podium. Piąty Sebastien Ogier może pochwalić się dziewięcioma rajdami z rzędu kończonymi w czołowej trójce.

Wśród producentów najwięcej miejsc na podium ma Ford, który wyśrubował rekord do 367 razy. Przykro było jednak patrzeć na zespół w tym roku. Ekipa M-Sportu nie zdołała wskoczyć na żadne podium, czym przerwała ponad 30-letnią passę. Drugi Citroen ma 257 podiów, a trzecia Toyota 203. Czołową piątkę uzupełniają Lancia (193) i Peugeot (133). Najdłuższą serię nieprzerwanej obecności na podium ma Citroen, który robił to 38 razy od Rajdu Meksyku 2008 do Rajdu Wielkiej Brytanii 2010.

Przeczytaj również