Kolejne podwyżki i nowe przepisy. Nie będzie lekko

Rok 2022 nie będzie łatwy dla polskich kierowców. Przyszykowano kolejne zmiany przepisów, a także kolejne podwyżki. Czy przyczyni się to do poprawy motoryzacyjnej kultury w Polsce?

mandat policja kontrola
Podaj dalej

Regulamin rzecz święta

Polski Związek Motorowy opublikował regulamin tegorocznej batalii o tytuły rajdowych mistrzów Polski. Po zaprezentowaniu kalendarza liczącego aż dziewięć rund, postanowiono, że zawodnicy mogą zdobywać punkty w pierwszych ośmiu startach. Do końcowego rezultatu zaliczane będzie siedem najlepszych występów.

Dodatkowo w tym roku zawodnicy powalczą o czempionat w asfaltowej i szutrowej części sezonu. Mistrzów pierwszej nawierzchni poznamy przy rozegraniu minimum pięciu asfaltowych rund znajdujących się w kalendarzu. Do wyłonienia szutrowych czempionów konieczne będzie zorganizowanie minimum dwóch rund na luźnej nawierzchni. Tytuły zostaną przyznane w klasyfikacji generalnej i 2WD.

Kalendarz RSMP 2022 – walka jakiej dawno nie było

Krótsze rajdy, kolejne podwyżki

Po zeszłorocznym wprowadzeniu opłaty rejestracyjnej postanowiono ją utrzymać. By uzyskać priorytet RSMP1 należy wpłacić 1000 zł i dotyczy zawodników klas 2, 3 i NAT2. Pozostali zawodnicy muszą zapłacić 500 złotych, by być klasyfikowanym w sezonie.

Dodatkowo postanowiono, że rundy krajowego czempionatu muszą mieć minimum 100 kilometrów oesowych. W zeszłym roku limit wynosił 130 kilometrów oesowych. Ponadto kolejny rok z rzędu podniesiono wpisowe. Dla najmocniejszych aut obecnie wynosi 28 zł za kilometr oesowy. Zawodnicy klasy 3 i NAT2 (daw. OPEN 4WD) muszą zapłacić 24 zł za kilometr. Klasa 4, 4R2, 5, NAT3 i NAT4 chcąc wystartować w rajdzie zapłaci 20 zł za kilometr oesowy. 16 zł za kilometr to koszt rywalizacji w klasach historycznych. Każda z kwot została podniesiona o złotówkę za kilometr, co przy minimalnej długości rajdu oznacza wzrost wpisowego o 100 zł.

Światowe standardy

Organizatorzy imprez od tego roku są zobowiązani do przygotowania materiałów wideo z tras. Materiały mają być publikowane najpóźniej na trzy dni przed zapoznaniem z trasą rajdu. Dodatkowo przed pierwszym odcinkiem specjalnym między PKC a startem próby ma zostać wyznaczona mająca minimum 500 metrów strefa grzania opon.

System punktacji będzie dokładnie taki sam jak w mistrzostwach Europy i jest znany z zeszłego sezonu. Punkty zdobędzie pierwszych piętnaście załóg według klucza 30-24-21-19-17-15-13-11-9-7-5-4-3-2-1. Dodatkowo każdy rajd zakończy punktowany Power Stage. Do zdobycia będą punkty według klucza 5-4-3-2-1.

Lista priorytetowa w sezonie 2022 liczy siedem nazwisk. W kolejności alfabetycznej wyróżnieniem mogą pochwalić się: Wojciech Chuchała, Adrian Chwietczuk, Kajetan Kajetanowicz, Tomasz Kasperczyk, Mikołaj Marczyk, sylwester Płachytka i Kacper Wróblewski. Do klasy HR2 dołączono kolejny samochód klasy WRC. Kierowcy będą mogli korzystać m.in. z Suzuki SX4 WRC. Cały regulamin jest dostępny tutaj.

Przeczytaj również